Nytt Akvarium för MalawiCiklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Morren
    Användare
    • June 2003
    • 16

    Nytt Akvarium för MalawiCiklider

    Dags för en färsking inom ämnet att få lite hjälp.

    Håller på att starta upp ett 240L för att så småningom ha Malawi Ciklider i.
    Har ett par frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med:
    (1)
    Jag har byggt mig en egen bakgrund (frigolit, betongspackel, färg och lack från Epotex). Hur är bästa sättet att få vattnet testat efter spår av gifter?
    (Förutom at köpa "skräpfisk" och se om de klarar sig)

    (2)
    Har ett ganska så mjukt vatten här där vi bor. Räcker det att köpa ett par kalkstenar (de passar in bra också) för att få upp hårdheten i vattnet?

    (3)
    Om jag har förstått vattentestet rätt så har jag ett ganska högt värde av Nitriter i vattnet. Högt värde av just Nitriter är väl skadligt för fisken? (Rätta mig gärna om jag har fel, har mycket att lära) Hur får jag ner värdet? Löser det sig själv med tiden när systemet börjar "rulla runt"?

    hmmm..... lär komma massor av frågor så småningom, men nu räcker det nog för den här gången

    /Morren
  • mr_gurkan

    #2
    kan iaf svara på en fråga..... lägg i ett par kalkstenar

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #3
      Jag kör själv med både kalksten i karet och marmorkross i ytterfiltret.

      Nu vet jag inte direkt hur du kan testa skadligheten angående gifter från din bakgrund, men såvida du inte använt ett "felaktigt" betongspackel (Rep & Fix, Husfix är bra att använda) så ska det inte vara någon fara. Jag har inte lackat min bakgrund med Epotex utan har bara använt Rep & Fix tillsammans med färgpigment utan problem.

      Fyll karet och töm ett antal ggr...innan du använder det...

      Kommentar

      • Morren
        Användare
        • June 2003
        • 16

        #4
        Gurkan: Danke! Ska köpa på mig lite fler stenar då!

        Tricella: Har gjort 4st byten (tömde ALLT) och den har stått med vatten i snart 1 vecka. Har 2st slöjstjärtar i nu och de verkar må bra. Låter det stå 1 vecka till så lär det väl vara ok sen.

        Tack för svar!

        Kommentar

        • Danny_C
          Användare
          • April 2003
          • 334

          #5
          ancistrus är bra att lägga i innan fiskarna, så de kan skita ner lite lagom, så det blir rätt bakterier m.m
          /danne

          Kommentar

          Arbetssätt...