En Echinodorus quadrifolia (tror jag att det är) kan vara ganska dekorativ på fönsterbrädet. Så här års är den rätt törstig, den dricker fyra liter vatten i veckan.
En törstig Echinodorus
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Stilig plantaKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet -
Sprejar du bladen med vatten också? Jag lät mina Echindorus växa ur karet förr men till slut blev plantorna för stora så dom får hålla sig under vattnet nu, men jag hade lite problem med att bladen torkade, trots att växterna stod i 40 cm vatten. Dom blommar fint iafKommentar
-
Jäkligt snyggt, det borde kunna gå att få till något riktigt stilfullt om man fick tag på ett lite djupare fat och göra något liknande med.../ Anders
Medlem i NCS - givetvis!Kommentar
-
Nä, jag sprayar inte. Något blad torkar ibland. En förklaring kan vara att fönstret är mot nordost (vilket kanske också förklarar varför plantan nära dör på vintrarna).mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
Du vet säkert redan det men eftersom det inte nämns tänkte jag berätta det (eller om någon annan som läser undrar), att adeptivplantorna som utvecklas om stänglarna är bara att klippa av och låta flyta i vatten, till dom utvecklar rötter och därefter plantera dom. 8/10 plantor fick jag att överleva och gå över till undervattensliv. Om man nu är sugen på att få fler plantor.Kommentar
-
Kommentar
Kommentar