Projekt 240l Malawi, Mbunas

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

Projekt 240l Malawi, Mbunas

Hej!

Börjar med ett monsterinlägg som blir så långt att ingen orkar läsa det. Men alla resor börjar ju någonstans.

Ännu har jag inga Ciklider här hemma... Men till hösten är det tänkt att projektet med mitt första "riktiga" akvarium skall starta! Tänkte försöka låta denna tråd fungera som en "dagbok" för projektet. Kanske inte så jätteintressant tråd för er, men detta akvarium skall jag verkligen försöka få till ordentligt med en noggrann planering. Ingen är gladare än jag om jag får kommentarer, tips och råd under resans gång (och ber redan nu om ursäkt för långa inlägg som jag tenderar att råka skriva)!

Kort om mig så är jag nybörjare inom akvaristiken. Dock blir jag lätt fanatisk inom mina hobbys, så just nu är det akvarium i huvudet 24/7 och har så varit i ett år ungefär. De akvarium som jag har igång här hemma är blygsamma:
    54l med ett försök mot en asiatisk biotop (bla. en Kampfisk och Galaxy Rasbora)
    20l räkkar med Tigers/Blue Tiger och blåa Posthorn.

Men nu till Malawi-projektet, planering fram till hösten/senhösten 2013 då inköpen bör sättas igång:

Akvariet:
    Tänkte inhandla ett Juwel Rio 240. Funderar lite på om jag ska byta till en kraftigare insats (impeller eller nytt pumphuvud?) till originalpumpen på en gång, eller om jag ska köra på originalkapaciteten. Reflektorer och nya lysrör är väl lika bra att slänga med på en gång.

Inredning:
    Till inredning lutar det åt svart solfilm på bakrutan och en sidoruta. Till detta tänkte jag använda moduler från RockZolid. Inte så många, vill försöka skapa känslan av ett klippöverhäng från ena kortsidan och med en friare simyta åt andra hållet. Bottensubstratet lutar åt någon typ av blästersand blandat med korallkross/ciklidgrus. För att bygga något/några stenrösen funderar jag på att försöka hitta någon sten som matchar modulerna. Var inne på någon typ av vit hålsten först, men jag vet inte jag... Växter blir endast lite Anubias.

Fiskar:
    En eller två arter, Mbuna. Funderar på att gå på råden i artikeln "Nybörjarguide till Malawiciklider". Mer eller mindre fastslaget är valet av Pseudotropheus saulosi . Om det blir en art så blir det enbart denna. Men jag funderar även på en andra art och isåfall skulle jag vilja ha någon art som, även den ur artikeln, Aulonocara ”Röd Rubin”. Att det blir en odlingsform gör mig inget. Antal och könsfördelning hoppas jag att jag får hjälp med av er!

Övriga förutsättningar:

Har pH 7,6-7,8 direkt från kranen. Har betalat in mitt medlemskap idag så jag hoppas på att kunna grotta ner mig i alla dessa härliga PDF-filer av gamla nummer från Ciklidbladet under semestern!

Jääääääklar vad text det blev. Nåväl, säg inte att jag inte varnade om det. Det blir lätt så när ölen är kall, vädret är fint och det bara är så där härligt att sitta här på altanen.

Väl mött!
    /Henke
  • Banderad
    Användare
    • February 2006
    • 3479

Vad kul att du ska börja med ciklider på allvar! Det verkar som om du har funderat ett tag och jag tycker du är helt inne på rätt spår. Vad bra att du nöjer dig med 1-2 arter, att vilja ha "allt" är väl en av de vanligaste "nybörjarmisstagen". Vad det gäller saulosi tycker jag personligen att det hade räckt med den arten eftersom arten i sig skiljer så mycket färgmässigt. Men om du vill ha en art till är det absolut rätt att välja något rött eftersom mycket i malawisjön annars är gult eller blått (som du redan har). Röd rubin är en tuff Aulonocara så den borde stå emot saulosin bra, dessutom är Juwelkaren ganska höga i förhållande till längd, så Röd rubinen lär nog hålla sig lite högre upp i karen, medan dina mbunas lär kriga om diverse grottor och stenar. Jag har ett sådant kar på jobbet, och har kört mbunas i det innan och det fungerade bra. Men det är nog inte fel att byta ut pumphuvudet med tanke på att det är lite vekt.

Hur som helst, lycka till och välkommen hit!

/Jocke

Kommentar

• Erik Österlund
      Användare
      • January 2005
      • 3788

Välkommen!

Låter som en bra plan att planera noga innan du drar igång och det känns som att du har läst på ordentligt

Om du har plats och pengar, köp större burk direkt! Du kommer vilja ha det efter ett par månader ändå

Bra fiskval!! Kommer bli en kanonburk. Ska bli kul att följa.

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Välkommen hit!! Välkommen som medlem oxå jag har sett din betalning men är inte hemma så jag kan fixa dina behörigheter. Kommer inom någon dag.

Jag diggar långa inlägg och projekttrådar. Detta blir kul.

Låter som välplanerad inredning. Hoppas du får till det du planerar då blir det hur läckert som helst.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• ansjo
          Användare
          • April 2006
          • 203

Istället för att börja mecka med byta pumpar osv, kanske en streamer had varit något? Den får garanterat fart på vattnet, om du nu inte vill utöka filterkapaciteten med tex ett ytterfilter upptill Juwels egna filterlösning (som är riktigt bra).
          Oavsett vilket blir det nog kanonbra, och lite bilder på skapelsen kräver vi sedan .

För övrigt håller jag med Erik, kolla om du inte kan satsa på ett lite större kar redan från början.
          / Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Gäst

Tack för ett varm välkomnande!

Absolut skulle jag vilja ha ett större kar! Men skillnaden i pris på ett Juwel Rio 240 och ett Rio 400 är ganska stor. Men den största avgörande faktorn (för oss båda som bor här hemma ) är faktiskt att Rio 240 är det som finns i vitt utförande. Vilket blir lite av ett måste när vardagsrummet är renoverat. Men tro mig, det kommer bli ett större kar, inom sin tid! Antingen ett större helglaskar, med passande bänk, på samma plats eller så har jag lite funderingar på ett stoooort kar i källaren. Men en sak i taget

Vad jag har förstått det som så kan man bara byta impellern i orginalpumpen och på så vis få lite mer sprutt på vattnet. Men absolut är ju en streamer en idé! Ytterfilter hade ju också varit praktiskt ... Ja, filterlösningen tål att funderas på!

Vad tror ni på fiskantalet samt fördelningen i karet då?

Om man bara för Saulosi?
            Om man kombinerar Saulosi med en grupp Röd Rubin (eller finns det någon odlingsform av Mbunas som är åt det röda hållet?)?

Kommentar

• Olivaw
              Användare
              • July 2012
              • 115

Om du hemskt gärna vill ha ett 400L så kika runt på Blocket, man behöver ingen större tur för att hitta riktiga klipp där. Har sett vita Juwel (inte säker på om det var just 400 L) både tre och fyra gånger. Beror väl lite på var man bor men om man inte har panik med införskaffandet så.. Oftast är det så billigt att man i värsta fall kan köpa ett möbelakvarie i "fel" färg och lägga en slant och tid på att måla lite

Kommentar

• Gäst

Har hållit utkik ett bra tag på Blocket, oftast när jag hittar något så är det halva Sverige bort i resa ungefär. Man bor ju lite i en avkrok när det gäller akvaristik känns det som. Dessutom tror jag inte det finns några större Juwel-kar i vitt förutom de runt 240 liter? Har för mig att det var relativt nyligen Rio 240 började säljas i vitt utförande.

När det blir ett större kar, långt framöver, i vardagsrummet så lutar det nog åt ett helglasakvarium på vita köksstommar eller något liknande Då är det bättre i källaren där funktion går före utseende!

Kommentar

• ansjo
                  Användare
                  • April 2006
                  • 203

Så är det ju, den man delar tidningen med bör ofta ha ett ord med i spelet...men inte för mycket .
                  Du kan även göra båda delarna med pump/filterlösning. Byt impeller och även en streamer eller ännu bättre ytterfilter upptill. Då får du ett bra läge vid rengörning, då du kan göra det växelvis vid behov. Ett bra ytterfilter klarar sig ofta många månader mellan varje gång man behöver rengöra det, Juwels innerfilter kan man rengöra den finaste filtermattan lite oftare så klarar sig även detta filter ganska länge mellan gångerna .

Om fisken kan inte jag säga så mycket om, det är inte riktigt mitt största intresse av ciklidsorter ...
                  / Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

Arbetssätt...