Ciklider i 720 - vilka?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Perfetto
    Användare
    • May 2011
    • 124

Ciklider i 720 - vilka?

Om jag skulle ändra inriktning på mitt 720-akvarium och prova med Ciklider - vad skulle ni rekommendera under följande förutsättningar:

Finkorning sandbotten och växter.
    Ytterfilter som filtrerar ca 3,5 ggr vattenmängd/h.
    Vattentemp runt 25 grader

I dagsläget, utöver sandbotten och växter - en större ek-gren och några korallstenar.
    Just nu går ett par Hantelciklider i karet, men de har inte så intressant beteende, tycker jag. Dessutom är det svårt att ha fler fiskar i karet eftersom de då stör leken alt. äter upp äggen.

Jag skulle vilja ha mindre grupper från samma område/biotoper. Helst rovfisk, men de flesta lever väl helst ensamma eller i par då?

Så..vad skulle ni rekommendera i det här karet under aktuella förutsättningar? : )
  • Banderad
    Användare
    • February 2006
    • 3479

Ursprungligen postat av Perfetto
    Om jag skulle ändra inriktning på mitt 720-akvarium och prova med Ciklider - vad skulle ni rekommendera under följande förutsättningar:

Finkorning sandbotten och växter.
    Ytterfilter som filtrerar ca 3,5 ggr vattenmängd/h.
    Vattentemp runt 25 grader

I dagsläget, utöver sandbotten och växter - en större ek-gren och några korallstenar.
    Just nu går ett par Hantelciklider i karet, men de har inte så intressant beteende, tycker jag. Dessutom är det svårt att ha fler fiskar i karet eftersom de då stör leken alt. äter upp äggen.

Jag skulle vilja ha mindre grupper från samma område/biotoper. Helst rovfisk, men de flesta lever väl helst ensamma eller i par då?

Så..vad skulle ni rekommendera i det här karet under aktuella förutsättningar? : )

Jag skulle rekommendera att du kollar på lite bilder runt om på olika ciklidbiotoper och fiskar. En bra start kan vara vårt artregister, för att sedan kolla lite i forumtrådar och så där det finns bilder (helkarbildtråden eller något sådant heter en). Vi har även några artiklar som kan ge bra input. Om du har akvarieböcker och så kan det också vara bra inspiration, även på andra forum som t.ex. zoopet går det att finna bra inspiration. Youtube är inte heller dumt. Sedan kan du med få justeringar anpassa ditt kar till vilken biotop som helst. De stora ciklidbiotoper du kan kolla på:

Malawisjön (rov-, Aulonocaror m.m., mbunas)
    Tanganyikasjön (troffar, petrissar, lamproginer)
    Victoriasjön
    Västafrika (ofta flodlevande ciklider)
    Sydamerika (mindre typ Apistogrammor, större fredliga typ hantlar, större aggressiva typ Guldsöm, brasiliensis m.m.)
    Centralamerika

Sedan finns det lite ovaligare inriktningar som Madagaskar och så, men detta kan vara en grund. När du sedan har tagit det beslutet kan man gå in lite närmare på arter och då är artregistret samt frågor här ett bra redskap.

Lycka till!

/Jocke

Kommentar

• Perfetto
      Användare
      • May 2011
      • 124

Ursprungligen postat av Banderad
      Jag skulle rekommendera att du kollar på lite bilder runt om på olika ciklidbiotoper och fiskar. En bra start kan vara vårt artregister, för att sedan kolla lite i forumtrådar och så där det finns bilder (helkarbildtråden eller något sådant heter en). Vi har även några artiklar som kan ge bra input. Om du har akvarieböcker och så kan det också vara bra inspiration, även på andra forum som t.ex. zoopet går det att finna bra inspiration. Youtube är inte heller dumt. Sedan kan du med få justeringar anpassa ditt kar till vilken biotop som helst. De stora ciklidbiotoper du kan kolla på:

Malawisjön (rov-, Aulonocaror m.m., mbunas)
      Tanganyikasjön (troffar, petrissar, lamproginer)
      Victoriasjön
      Västafrika (ofta flodlevande ciklider)
      Sydamerika (mindre typ Apistogrammor, större fredliga typ hantlar, större aggressiva typ Guldsöm, brasiliensis m.m.)
      Centralamerika

Sedan finns det lite ovaligare inriktningar som Madagaskar och så, men detta kan vara en grund. När du sedan har tagit det beslutet kan man gå in lite närmare på arter och då är artregistret samt frågor här ett bra redskap.

Lycka till!

/Jocke
      - Tack för svar.
      Eftersom jag inte är nybörjare (har byggt ett antal akvarium o haft flera olika fiskarter genom åren), så tänkte jag mig främst rekommendationer från er som är just "Ciklid-experter" då.
      Alltså exempelvis vilka grupper som kan vara lämpliga med tanke på bottensubstrat, vattenkvalité, akvariestorlek osv. Att gå igenom alla tusentals Cikidvarianter skulle ta mig en halv livstid ; )

Vad jag vet hittills, eller åtminstone tror mig veta, är att Malawis i regel är mer färggranna och aningens mildare i temperament.
      Majoriteten av Ciklidägare tycks dock föredra Tanganyika tack vare deras mer intressanta beteende. De utpräglade rovcikliderna, typ Chrenicichla, verkar inte jättemånga ha av någon anledning. För att de inte passar i grupper i samma akvarium kanske?

Kommentar

• Banderad
        Användare
        • February 2006
        • 3479

Ursprungligen postat av Perfetto
        - Tack för svar.
        Eftersom jag inte är nybörjare (har byggt ett antal akvarium o haft flera olika fiskarter genom åren), så tänkte jag mig främst rekommendationer från er som är just "Ciklid-experter" då.
        Alltså exempelvis vilka grupper som kan vara lämpliga med tanke på bottensubstrat, vattenkvalité, akvariestorlek osv. Att gå igenom alla tusentals Cikidvarianter skulle ta mig en halv livstid ; )

Vad jag vet hittills, eller åtminstone tror mig veta, är att Malawis i regel är mer färggranna och aningens mildare i temperament.
        Majoriteten av Ciklidägare tycks dock föredra Tanganyika tack vare deras mer intressanta beteende. De utpräglade rovcikliderna, typ Chrenicichla, verkar inte jättemånga ha av någon anledning. För att de inte passar i grupper i samma akvarium kanske?

Det är lätt att trampa på tårna när man generalisera ciklider från olika platser, eftersom många ciklidister som föredrar fiskar från en särskilt sjö/världsdel kan ta illa upp. Men du har helt rätt

Det jag menade med mitt första inlägg var att med små justeringar av de du har tillhanda kan du egentligen välja vad som helst. Många skulle säga att du har en pumpkapacitet som är lite låg för t.ex. Malawi/Troffar. Men jag är övertygad om att det fungerar, och annars är det ingen jättekostnad att köpa en streamerpump som komplement (så ytrörelsen och därme4d syresättningen ökar). Vattentempen fungerar till alla ciklider utom de som kommer från subtropiska områden som i regel vill ha en kallvettensperiod (Gymnogeophagusar, några Crenicichlor någon Apisto o.s.v.). Om du vill ha kvar växterna kanske Tangayika/Malawi/Victoria inte är värt att satsa på (beroende på vilka växter du har). Om jag hade haft ett akvarium (eller upp till 5-6) skulle det endast gå Tanganyika/CA i dessa, just eftersom det är de fiskar jag föredrar beteendemässigt. Antingen hade jag satsat på CA och 3-4 par (börja med fler ungfiskar) av några riktigt snygga fiskar. Eller hade jag kört på ett Tanganyikakar med Julidochromisar, Lamprologusar, Cyprichromisar, hästnosar och kanske någon sandlekare (är inne på ventralis just nu). I ett sådant kar kan du har många fiskar. Men när någon annan här på forumet svarar, kommer du få ett helt annat svar med tanke på att den personen har en helt annan smak.

/Jocke

Kommentar

• Perfetto
          Användare
          • May 2011
          • 124

Det är lätt att trampa på tårna när man generalisera ciklider från olika platser, eftersom många ciklidister som föredrar fiskar från en särskilt sjö/världsdel kan ta illa upp. Men du har helt rätt

Det jag menade med mitt första inlägg var att med små justeringar av de du har tillhanda kan du egentligen välja vad som helst. Många skulle säga att du har en pumpkapacitet som är lite låg för t.ex. Malawi/Troffar. Men jag är övertygad om att det fungerar, och annars är det ingen jättekostnad att köpa en streamerpump som komplement (så ytrörelsen och därme4d syresättningen ökar). Vattentempen fungerar till alla ciklider utom de som kommer från subtropiska områden som i regel vill ha en kallvettensperiod (Gymnogeophagusar, några Crenicichlor någon Apisto o.s.v.). Om du vill ha kvar växterna kanske Tangayika/Malawi/Victoria inte är värt att satsa på (beroende på vilka växter du har). Om jag hade haft ett akvarium (eller upp till 5-6) skulle det endast gå Tanganyika/CA i dessa, just eftersom det är de fiskar jag föredrar beteendemässigt. Antingen hade jag satsat på CA och 3-4 par (börja med fler ungfiskar) av några riktigt snygga fiskar. Eller hade jag kört på ett Tanganyikakar med Julidochromisar, Lamprologusar, Cyprichromisar, hästnosar och kanske någon sandlekare (är inne på ventralis just nu). I ett sådant kar kan du har många fiskar. Men när någon annan här på forumet svarar, kommer du få ett helt annat svar med tanke på att den personen har en helt annan smak.

/Jocke
          - Ja, kanske den springande punkten är växterna. Jag vill absolut ha växter i karet eftersom jag tycker det ser för tomt o sterilt ut utan.
          Tackar dock för tipsen så långt.

Kommentar

• GraTis
            Användare
            • January 2013
            • 414

Ett 20-tal sådana här http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=216
            Och sen några jullar eller liknande i en stenhög på botten.

Kommentar

• Repen1
              Användare
              • January 2013
              • 877

Precis som "Banderad" skriver så kommer du nog få lika många olika förslag som det kommer antal svar. Du kan ju få karet hur du själv vill genom att ta bort/tillföra saker. Men frågan var ju just med dom förutsättningarna du har, Även om det mesta går så skulle jag själv välja bort "Malawi/Tanganyika" då växter (beroende på vilka) kan demoleras, sen är pumpkapaciteten i minsta laget. Tempen är inget bekymmer. Hoppas du kommer fram till något som du blir nöjd med. Mille
              Dieselråttan

Kommentar

• Banderad
                Användare
                • February 2006
                • 3479

Ursprungligen postat av GraTis
                För ganska många år sedan var jag tillsammans med ett antal ciklidister till (busslast med Ciklidvännerna i Malmö tror jag det var, fast även folk från Borås, övriga Skåne, Kalmar och Götet m.m.) Duisburg på mässan där. På vägen ner besökte vi ett antal affärer, samt en odlare. Odlaren hade ett kar med hysteriska mängder Cyprichromis sp. jumbo "Tricolor" i olika storlekar. Jag tror inte det var under 1000 fiskar i karet. Det är nog det häftigaste jag har sett i stimväg. Detta är ett akvaristiskt minne som verkligen har etsat sig fast på min näthinna.

Perfetto: Men med ett kar där du vill behålla dina växter är nog SA (snällare) och Västafrika lättast tror jag. Hur fungerar dina växter med hantlar? De brukar äta mjukbladiga som sallad enligt min erfarenhet.

/Jocke

Kommentar

• Perfetto
                  Användare
                  • May 2011
                  • 124

Ursprungligen postat av GraTis
                  - Funkar de med växter?

Kommentar

• affealien
                    Användare
                    • January 2012
                    • 1157

Rovfiskar så fungerar faktiskt många crenicichla tillsammans med andra SA ciklider. Men varför vill du ha just rovfisk, nått speciellt beteende du är ute efter?

Om du förklarar lite vad du är ute efter i beteende så är det nog lättare att hjälpa dig med vad du vill ha.
                    Mvh
                    //Alf

Kommentar

• Perfetto
                      Användare
                      • May 2011
                      • 124

För ganska många år sedan var jag tillsammans med ett antal ciklidister till (busslast med Ciklidvännerna i Malmö tror jag det var, fast även folk från Borås, övriga Skåne, Kalmar och Götet m.m.) Duisburg på mässan där. På vägen ner besökte vi ett antal affärer, samt en odlare. Odlaren hade ett kar med hysteriska mängder Cyprichromis sp. jumbo "Tricolor" i olika storlekar. Jag tror inte det var under 1000 fiskar i karet. Det är nog det häftigaste jag har sett i stimväg. Detta är ett akvaristiskt minne som verkligen har etsat sig fast på min näthinna.

Perfetto: Men med ett kar där du vill behålla dina växter är nog SA (snällare) och Västafrika lättast tror jag. Hur fungerar dina växter med hantlar? De brukar äta mjukbladiga som sallad enligt min erfarenhet.

/Jocke
                      - Hantelparet har bara nafsat småbitar från växterna, men verkar inte överdrivet intresserade av dem annars. De är båda fint tecknade och har lekt ett antal gånger. Dock händer det inte så mycket i ett 720 med ett enda par fiskar, även om de är väldigt vackra.

Jag är inte ute efter något jättestim heller, eftersom det kräver så mycket underhåll i form av rening, matning, och frekvent vattenbyte.

Egentligen skulle jag föredra rovfiskar, som jag haft tidigare i omgångar, men de kan så sällan hållas fler än parvis.

Kommentar

• Perfetto
                        Användare
                        • May 2011
                        • 124

Ursprungligen postat av affealien
                        Rovfiskar så fungerar faktiskt många crenicichla tillsammans med andra SA ciklider. Men varför vill du ha just rovfisk, nått speciellt beteende du är ute efter?

Om du förklarar lite vad du är ute efter i beteende så är det nog lättare att hjälpa dig med vad du vill ha.
                        - Crenichicla vore intressant, tycker jag. Men om man inte ska ha rena fisksoppan från x antal biotoper...vilka andra mer fredliga ciklider fungerar med dem i så fall? Som inte äter växter för hårt dessutom ; )

Ja rovfiskbeteendet tycker jag är spännande. Kan tänka mig att ha en odling av Endlers och Mollys som omväxling i födan till dem.

Kommentar

• Banderad
                          Användare
                          • February 2006
                          • 3479

Vissa arter av följande släkten kan du kika på:
                          Aequidens
                          Geophagus
                          Guinicara
                          Laetacara
                          Pterophyllum
                          Satanoperca
                          Uaru

Sedan finns det arter inom Aequidens som kanske inte är så lämpliga. Det kan vara vettigt att kombinera med större tetror och malar (både av L-typ och Corydoras).

/Jocke

Kommentar

• Banderad
                            Användare
                            • February 2006
                            • 3479

Inte utpräglade rovfiskar ovan dock, men vissa av dem är carnivoriska (Uaru och Satanopercor äter ganska mycket grönt).

/Jocke

Kommentar

• affealien
                              Användare
                              • January 2012
                              • 1157

Om du vill ha crenicichlor funkar nog de flesta SA ciklider som inte går in i munnen på de crenicihlor du väljer fungerar bra och då kan du även behålla hantlarna.
                              Själv hade jag nog siktat på några jordätare av större sort någon crenicichla ett par chokladciklider eller annan större SA ciklid och behållit hantlarna sedan några L-Malar kanske.
                              Mvh
                              //Alf

Kommentar

Arbetssätt...