If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Pseudotropheus demasoni is evaluated by the international union for the conservation of nature in the iucn red list of threatened species as (VU) vulnerable (2006). The extremely narrow distribution of P. demasoni makes it very vulnerable to overfishing by ornamental fish collectors. 12 years after its discovery I was pleased to still see this small mbuna at Pombo Rocks and it appears that its population is stable for the moment. Its enormous popularity has led to massive breeding by the larger fish farms so that we don't need to exploit the natural population.
vet inte hur aktuell denna info är.
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
IUCN Red List Classifications
If a species is approved for inclusion on the CARES Conservation Priority List and that species is also on the IUCN Red List, in the majority of cases the IUCN Red List classification is used by CARES, with great appreciation to those who place much effort into the IUCN Red List.
Key Classification Description
VU Vulnerable Species facing a high risk of extinction in the wild in the medium term future.
CARES Authorities
Key Authority Name
(1) International Union for Conservation of Nature and Natural Resources (IUCN) Red List: www.redlist.org
Ser att de har VF saulosi på listan också, även dem är det väldigt ont om. De ska ju sätta ut saulosiyngel för att det finns så få av dem i naturen (eller om de kanske redan har börjat), att då fisk fångas till akvariehobbyn är helt sjukt. Vore kul om aquariumstockholm har något att säga till sitt försvar, trodde bättre om dem.
De finns på ett ställe i världen och där räknar man med att det finns 500-600 vuxna individer.
Så vad menar du rödlistade eller inte?
5-600. låter som som väldigt lite. Jag skulle inte köpa VF. med den informationen.
Sen är jag lite motståndare till VF överlag. ( Nu blir det liv i lådan )
Jag förstår tjusningen, samt dömer ingen som köper VF.
Men personligen känns det taskigt att ta ett frilevande djur, och placera det i en liten burk med vatten.
Särskilt om arten är hotad i sin naturliga miljö.
Så vad menar du rödlistade eller inte?
5-600. låter som som väldigt lite. Jag skulle inte köpa VF. med den informationen.
Sen är jag lite motståndare till VF överlag. ( Nu blir det liv i lådan )
Jag förstår tjusningen, samt dömer ingen som köper VF.
Men personligen känns det taskigt att ta ett frilevande djur, och placera det i en liten burk med vatten.
Särskilt om arten är hotad i sin naturliga miljö.
jag vill se var informationen om antalet 500-600 individer kommer från o då menar jag inte från tex lisa Hotmail 99.com
jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toaletten
Kommentar