Altolamprologus sp. "compressiceps shell"

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Repen1
    Användare
    • January 2013
    • 877

Vet inte måtten på ett "Lido" kar men i ett 120L går det bra att ha ett par av dom "fullvuxna" Intresant tillsammans med "snäcklekare" Mille
    Dieselråttan

Kommentar

• johho
      NCS Medlem

• March 2007
      • 1824

Jag skulle säga att en fullvuxen alto på 15 cm är för stor för ett Lido. Men köper du dem små så, de växer långsamt, men när de väl blir för stora så ska de nog få något större i 200 litersklassen.

Kommentar

• FrePGun
        Användare
        • March 2009
        • 2410

Allright... Är ju sjukt svag för den svarta modellen... Men dessa mindre funkar ju också såklart om dom har ungefär liknande beteende med så är ju det toppen!

Annars kanske man kan köpa 2+2 eller tom 3+3 av a.Calvus och förhoppningsvis få ut ett stabilt par...
        Ska se vad min mentor Kent har att säga om saken

Kommentar

• johho
          NCS Medlem

• March 2007
          • 1824

Kan inte annat än hålla med dig, altosar är coola. Har inte haft sumbu själv, men ser ingen anledning till att deras beteende inte skulle vara mycket likt de andra två.

Kommentar

• Repen1
            Användare
            • January 2013
            • 877

Jag har ett av mina par (Calvus)i ett 100L tillsamans med "Similis" mycket sten o större leksnäcka som gömsle för honan o många snäckor för "snäckissarna" o det funkar bra, Dom har lekt där 2ggr. Hanen är ca 13cm o honan ca 7-8cm. Dom kanske inte är fullt så "fullvuxna" men det är nog inte så många som har dom i "fullstorlek" 15-16cm.Sen är "similis" yngel mumma. Mille
            Dieselråttan

Kommentar

• FrePGun
              Användare
              • March 2009
              • 2410

Coolt då skall jag definitivt testa! Lite udda mått på Lido baljan... Men kan bygga ett högt stenröse!

Kommentar

• johho
                NCS Medlem

• March 2007
                • 1824

I fredags så kom äntligen sumbun på plats i mitt kar. 2+2 går tillsammans med Julidochromis dickfeldi "moliro" i ett 100.liters.
                De är mycket små, 2 till 2.5 cm, så kommer nog ta ett tag innan de blir fullt vuxna. Men så himla kul att ha en fisk man väntat i ganska många år på och nu äntligen fått på plats.

Kommentar

• FrePGun
                  Användare
                  • March 2009
                  • 2410

Ursprungligen postat av johho
                  I fredags så kom äntligen sumbun på plats i mitt kar. 2+2 går tillsammans med Julidochromis dickfeldi "moliro" i ett 100.liters.
                  De är mycket små, 2 till 2.5 cm, så kommer nog ta ett tag innan de blir fullt vuxna. Men så himla kul att ha en fisk man väntat i ganska många år på och nu äntligen fått på plats.
                  Är dom här skitsvåra att gå tag på? För jag ska introducera ett par lite senare i Mitt Lido...

Kommentar

• johho
                    NCS Medlem

• March 2007
                    • 1824

Ursprungligen postat av Punkfredd
                    Är dom här skitsvåra att gå tag på? För jag ska introducera ett par lite senare i Mitt Lido...
                    De är inte skitsvåra, men de är verkligen inte vardagsmat i affärerna, inte ens i Nol.

Kommentar

• FrePGun
                      Användare
                      • March 2009
                      • 2410

De är inte skitsvåra, men de är verkligen inte vardagsmat i affärerna, inte ens i Nol.
                      Då kanske man skulle tinga ett par åtminstone...

Måste dra igång en 50 liters som jag kan ha dom i för att få dom att "välja" en snäcka som jag sedan kan lyfta över...

Kommentar

• Repen1
                        Användare
                        • January 2013
                        • 877

Grattis "johho"
                        Dieselråttan

Kommentar

• johho
                          NCS Medlem

• March 2007
                          • 1824

Eller så har du flera snäckor i ditt vanliga kar, så kommer de välja en så kan du ta ut resten

Kommentar

• FrePGun
                            Användare
                            • March 2009
                            • 2410

Eller så har du flera snäckor i ditt vanliga kar, så kommer de välja en så kan du ta ut resten
                            Ha fast det är även fullt utav Multisar. Och tanken är att jag ska placera ut dom i ett specielt hörn...

Kommentar

• johho
                              NCS Medlem

• March 2007
                              • 1824

Två bilder på mina nyinförskaffade Altolamprologus sp. "compressiceps shell"
                              Bifogade filer

Kommentar

• FrePGun
                                Användare
                                • March 2009
                                • 2410

Två bilder på mina nyinförskaffade Altolamprologus sp. "compressiceps shell"
                                Dom är ju sjukt charmiga.

Tror du att ett par hade kunnat konkurrera med Multisar om en snäcka och lite bottenyta?

Kommentar

Arbetssätt...