Altolamprologus sp. "compressiceps shell"

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johho
    NCS Medlem

• March 2007
    • 1825

Altolamprologus sp. "compressiceps shell"

Jag har ett 100-liters akvarium här hemma som jag länge funderat på vad jag ska göra med.
    Har haft planer på att fortsätta med mina L-malar och fylla på detta med en grupp VF L204 eller VF L201. Men det är rätt dyrt och jag har ju redan två 100-liters med L-malar, ett med VF L260 och ett med VF L239. Så kanske att jag istället ska pröva på denna lilla söta altolamprologùs?

Det som erbjuds är ett akvarium på 100 liter, 60*40*40, pumpar som pumpar ca 1800 l/h. Kanske ska plocka ut en pump och nöja mig med 1000 l/h.

Vet någon om det går att få tag i VF sumbu? Är sugen på att prova med 2+2 i detta karet och se om det kan bli ett lekpar av det. Detta är en fisk som jag vill sprida till Sverige och till de som vill prova tanganyika och har små kar.

Någon som har tankar, ideer, erfarenheter av fisken?
  • Repen1
    Användare
    • January 2013
    • 877

Tror du kan beställa Vf av Kent i Nol. Det är en trevlig gynnare att ha i ett kar. Dom är lika i sättet som dom större "Altossarna" fördelen är att du kan använda vinbärssnäckskal eller Neothauma skal. Vill du ha riktigt intresant beteende av dom så ha dom ihop med någon av dom små haremsbildande snäcklekare. Mille
    Dieselråttan

Kommentar

• affealien
      Användare
      • January 2012
      • 1157

Även dessa fanns i Sala på aquatropic. Små söta saker helt klart.
      Men min erfarenhet är annars noll. Funderade på dem ett tag men ville ha större när jag var dit.

Tycker helt klart du ska satsa på dem, ska bli kul att följa i så fall.
      Mvh
      //Alf

Kommentar

• johho
        NCS Medlem

• March 2007
        • 1825

Det saknas ju också en artbeskrivning på dessa.

Jag tänker mig nog artakvarium då jag vill ha yngel och inte blanda in multisar som kanske stör yngeluppväxten.

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

Ursprungligen postat av johho
          Det saknas ju också en artbeskrivning på dessa.
          .
          Skriv en spara den till artreg IV och vinn lite vildfångad diskus!!
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• johho
            NCS Medlem

• March 2007
            • 1825

Ursprungligen postat av DaRe
            Skriv en spara den till artreg IV och vinn lite vildfångad diskus!!
            Hehe, tror inte det räcker med en artbeskrivning men om denna fisken kommer hem så ska få ihop något när jag lärt känna dem.

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

Visst det skadar inte med egna erfarenheter men risken är också att man bara beskriver sina upplevelser. Jag tycker det är viktigt att beskrivningen är baserad på bred erfarenhet. Det är för mig rätt klart att någons erfarenhet kring vad som är bra kan vara tvärtom vad någon annan anser.

Därmed är det absolut inte fel att läsa om arten på nätet och sammanfatta detta utan att själv ha haft den.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• johho
                NCS Medlem

• March 2007
                • 1825

Absolut är det så. Men vill ändå ha haft fisken i min ägo så att jag vet att det som andra skrivit på nätet fungerar. Kalla det för källforskning

Kommentar

• DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

Obsalut!

///David

Kommentar

• johho
                    NCS Medlem

• March 2007
                    • 1825

Efter en längre diskussion på facebook så lutar det nog åt detta. Frågan är bara om Kent kan få fram VF och till ett rimligt pris isf.

Vad tror ni, ska man satsa på 1+1 eller 2+2? Jag vet egentligen svaret men min plånbok hade uppskattat om ni sa 1+1

Kommentar

• Banderad
                      Användare
                      • February 2006
                      • 3479

Ursprungligen postat av johho
                      Efter en längre diskussion på facebook så lutar det nog åt detta. Frågan är bara om Kent kan få fram VF och till ett rimligt pris isf.

Vad tror ni, ska man satsa på 1+1 eller 2+2? Jag vet egentligen svaret men min plånbok hade uppskattat om ni sa 1+1
                      Hehe, du vet som sagt svaret själv

/Jocke

Kommentar

• Repen1
                        Användare
                        • January 2013
                        • 877

Låt inte din plånbok tala i detta fallet,helst skulle det gärna vara fler, dom kan vara lite tjuriga med parbildandet, o det kan även hända med ett o annat bortfall innan dom har acklimatiserat sej.Jag hade mina (för ett tiotal år sen,innan jag gick över på dom "fullvuxna") ihop med "similis" o det funkade bra då deras uppmärksamhet inte lades på att bråka med varandra utan mera på "snäckissarna" Det var ganska kul att se att dom kunde bo i snäckor i stort sett bredvid varandra utan krig, sen att det försvann ett o annat yngel gjorde inte så mycket. Mille
                        Dieselråttan

Kommentar

• johho
                          NCS Medlem

• March 2007
                          • 1825

Jag ska försöka inreda så att det blir två tydliga revir med en större sten som avskiljare så att de kan klara att umgås i karet, annars finns det ju andra kar ett utmobbat par kan få gå i

Kommentar

• johho
                            NCS Medlem

• March 2007
                            • 1825

Så, inrett med två stenhögar, nu behövs bara sand, snäckor och fisk.

Kommentar

• Repen1
                              Användare
                              • January 2013
                              • 877

Gärna en bild, o kanske lite vatten också. Mille
                              Dieselråttan

Kommentar

Arbetssätt...