Döende Apistogramma viejita

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik H.
    Användare
    • April 2002
    • 1884

    Döende Apistogramma viejita

    Mina Apistogramma viejita verkar inte vilja vara med längre. Jag köpte dem för 14 dagar sedan då jag redan i butiken såg att det var typiskt lekbeteende på gång. Väl hemma har de gått i ett 80 liters med rötter och javamossa. Tempen har varit på 28 och filterfacket fullt med torv, PH har varit på 6-7 och nitriten har varit minimal. Möjligen har jag haft lite poblem att få dem att äta men jag tyckte att det hade blivit bättre. Jag vet att Apistogramma ibland kan vara svåra att få till att äta torrfoder (eller dött foder över huvud taget)men jag fick fart på det efter ett tag tycker jag.

    Nu står hanen i ett hörn, han flämtar och är blek. Honan ligger på sidan och har ett mycket utstående öga. Jag har gjort några försiktiga vattenbyten och det ser faktiskt ut att ha hjälpt en aning.

    Är det någon Apiso-kunnig här som har några råd inför nästa par som jag givetvis tänker sticka och köpa direkt om det går som jag tror? Är det minimala mängder nitrit som kan påverka dem så? Kan det vara någon parasit?

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com
  • plåtis
    Användare
    • June 2002
    • 212

    #2
    Försök med fryst artemin och röda mygg som foder det går mycket bättre än flingfoder. Annars skall det fungera bra med värdena och storlek på akvariet.Har du någon mer fisk i?
    Lasse.H

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • April 2002
      • 1884

      #3
      OK, det går alltså bättre med fryst. Jag hörde att det skulle vara levande.

      Nej jag har inga andra fiskar i. Om de är döda imorgon så får jag helt enkelt ta nya tag och börja om. Jag har ganska många små-kar som är tomma så jag tänkte sätta upp några olika tills jag får grepp om det hela. Det känns lite som en svår kombination det där med en massa rötter och växter och svag rotation kombinerat med krav på helt nitritfritt vatten hela tiden. Det är ju inte en fisk som gillar vattenbyten varje dag heller (om man inte har på förhand preparerat vatten vill säga).

      Nåväl, svårt ska det vara och jag brukar inte ge mig i första taget.

      mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • Stelin
        Användare
        • December 2002
        • 1339

        #4
        Jag är inte Apisto-kunnig men symptomen på dina Apistos låter likartade som mina (fd)diskusar fick när jag hade för mycket torv i filtret och därigenom råkade sänka PH:et för snabbt o för mycket.

        Gick dom i vanligt kranvatten i butiken som troligtvis hade ett betydligt högre ph värde än dom har nu, och efter vad jag förstår så är ju Ap. viejita en mycket känsligt fisk så [u]kanske</u> det är effekterna av den eventuella PH förändringen som du nu ser.

        Bara en tanke.

        //Stefan Lindstedt

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • April 2002
          • 1884

          #5
          Det där låter väldigt troligt. I butiken sades det mig att det låga PH värdet inte på något vis var nödvändigt för deras överlevnad. Torven var det tips jag fick för att försäkra lek. Nu har jag kanske överdrivit detta. Jag satte in en jätte-torv-behndlig på direkten.

          Då är det bara till att hoppas på att mina två vattenbyten idag har gjort någon nytta. Honan såg för bedrövlig ut men hanen verkade vakna upp lite framåt kvällen.

          mvh,
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • plåtis
            Användare
            • June 2002
            • 212

            #6
            Har haft Apistogrammer i många år och sänker alltid ph med fosforsyra.Men man får vara försiktig så att man inte sänker för fort. Men tycker att fosfor fungerar fint för det håller ph på samma nivå länge jämfört med andra medel. Har inte provat torv men vet om en diskus odlare läger torven i en tom tank med vatten. Och sänker med det torviga vattnet. Inte med torven. Värt att prova.Hur ser fisken ut som är kvar i affären. Kan var så att dom har samma problem med sjuka fiskar. Köpte själv Vijeta på Herkules gatan i Göteborg för två veckor sen och dom var svåra på att äta. Men aremia gick bra.
            Lasse.H

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • April 2002
              • 1884

              #7
              Nu är hanen död och honan ser lite bättre ut. Det blev allså inte riktigt som jag trodde.

              Var köper man fosforsyra och hur doserar man?

              mvh,
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              • Pär J.
                Användare
                • April 2002
                • 219

                #8
                Är det inte vildfångande fiskar eller så att ditt vatten skiljer sig mycket från de förhållanden du hämtar dem i från (butiken) så tycker jag att du börjar med vanligt kranvatten med normala världen. När du ser att fiskarna verkar trivas och må bra kan du försiktigt sänka pH värdet med hjälp av torvfiltrering eller dylikt.

                Fisken lerk om den trivs det kan vara så att vissa arters ägg måste ha väldigt surt och mjukt vatten för att kläckas.

                Jag tror att många gör det onödigt krångligt med att försöka laborera med vattnet vilket kan få motsatt effekt då man chock sänker/höjer olika värden. Då borde det vara bättre med ett konstant "något dåligt" vatten än varierande bra/dåligt/bra/dåligt.

                När det gäller apistogramma kan det vara svårt att säga vad som påverkar dem stress, vattenkvalité och foder är nog faktorer man kan rikta in sig på att hålla koll på.

                Ge inte upp och lycka till med övriga apistogrammor.
                /Pär

                Kommentar

                • plåtis
                  Användare
                  • June 2002
                  • 212

                  #9
                  Fosforsyra kan man köpa på apoteket. Doseringen får man prova fram själv tar cirka ett kryddmått för 400 liter. Det gör jag när akvariet är nystartat. Sen kollar jag vad jag hamnar. Eventuelt lite till. Sen brukar jag inte lägga i mer på ett par månader det brukar hålla sig fasten man gör vattenbyten.Kan kolla in det när man ser att det är lek på gång. Surt vatten många honor hårt vatten många hannar. Man skall liga på ett Ph 5-5,5 för att få en så lika av honor och hannar. För mig verkar det stämma ganska bra.
                  Lasse.H

                  Kommentar

                  • Mats
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 804

                    #10
                    Hej.
                    Fosforsyra kan köpas på färgfirmor för Ca. 38:-L.
                    Fosforsyra Konc.Blandning enligt följande.
                    7ml. till 1L.avhärdat vatten.
                    Mjukt vatten 5ml. till 1L.avhärdat vatten.
                    Av den här lösningen tar man 1ml.per L. akvarievatten.
                    MVH Mats
                    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                    Kommentar

                    Arbetssätt...