Mina Apistogramma viejita verkar inte vilja vara med längre. Jag köpte dem för 14 dagar sedan då jag redan i butiken såg att det var typiskt lekbeteende på gång. Väl hemma har de gått i ett 80 liters med rötter och javamossa. Tempen har varit på 28 och filterfacket fullt med torv, PH har varit på 6-7 och nitriten har varit minimal. Möjligen har jag haft lite poblem att få dem att äta men jag tyckte att det hade blivit bättre. Jag vet att Apistogramma ibland kan vara svåra att få till att äta torrfoder (eller dött foder över huvud taget)men jag fick fart på det efter ett tag tycker jag.
Nu står hanen i ett hörn, han flämtar och är blek. Honan ligger på sidan och har ett mycket utstående öga. Jag har gjort några försiktiga vattenbyten och det ser faktiskt ut att ha hjälpt en aning.
Är det någon Apiso-kunnig här som har några råd inför nästa par som jag givetvis tänker sticka och köpa direkt om det går som jag tror? Är det minimala mängder nitrit som kan påverka dem så? Kan det vara någon parasit?
mvh,
Nu står hanen i ett hörn, han flämtar och är blek. Honan ligger på sidan och har ett mycket utstående öga. Jag har gjort några försiktiga vattenbyten och det ser faktiskt ut att ha hjälpt en aning.
Är det någon Apiso-kunnig här som har några råd inför nästa par som jag givetvis tänker sticka och köpa direkt om det går som jag tror? Är det minimala mängder nitrit som kan påverka dem så? Kan det vara någon parasit?
mvh,
Kommentar