Denna tråd startar jag för att den fotointresserade ska få lite vägledning i sitt akvariefisk fotande.
Utrustningen från Nikon som kommer att nämnas är min egen och inställningar och tips kommer från egen erfarenhet.
Bra ljus
Det viktigaste med att få till en bra bild är ett bra ljus och detta ordnas lättast med blixt eller blixtar.
Vid mitt fotande använder jag 2 externa blixtar som ställs på täckglaset med riktning rakt ner utmed frontrutan...För att styra dessa används den inbyggda blixten i kamerahuset som får arbeta som sändare för att trigga igång externa blixtar. Se kommando läget för inställningar i huset och instruktionsboken.
Mina blixtar heter Nikon SB 600, se produkt länk http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=5385
Dessa blixtar är TTL blixtar som har en automatisk justering kopplat till kamerahuset
Kamerahus
Det kamerahus som jag använder vid akvariefoto är en Nikon D 300, se produkt länk http://www.fotosidan.se/reviews/view...s.htm?ID=15338 s
Det finns kamerahus som inte har ovan möjlighet att trigga igång externa blixtar. Då kan man istället använda sig av en speciell sändare som monteras i blixtskon. Finns flera olika modeller av sändare på marknaden, ex original Nikon sändare, samt från 3: dje parts tillverkare som i denna länk. http://www.kaffebrus.com/cactus-v5-t...iver-1559.html
Detta är grunden till min utrustning, som den ekonomiske kan köpa begagnat idag (se datum på artikelns startande) till ett dagspris av Hus ca 3000 sek, Blixt ca 1000 sek. På ex fotosidans annonsmarknad, se länk http://www.fotosidan.se/classifieds/
Objektiv
För att ta en bild så måste man givetvis ha ett objektiv och här har jag testat lite olika typer av objektiv som jag kommer att visa bilder på nedan.
Dels en bild som är helt obehandlad direkt från kameran samt en version av samma bild som är beskuren och lite redigerad. Detta för att den intresserade ska kunna jämföra bilder och olika typer av objektiv.
Mina grund inställningar på kameran är följande
Jag fotar i JPEG....... (finns även något som heter RAW, som en del andra använder)
Manuellt foto läge på kameran....... (då har jag full kontroll)
Tid 125...... (räcker till för snabba fiskar som troffar)
Bländare F8 ...... (bra utgångsläge)
ISO 200..... (min kameras lägsta)
Vitbalans Auto
Spot mätning på ljuset
Fokuseringsläge AF-S enpunkt
Fokusområde enpunkts
Avvikelser från denna inställning görs ibland med bländaren för att få ett mindre eller större djup i bilden.
Ibland måste man använda exponeringskompensationens + / - knappar för att inte bilden ska bli för ljus eller mörk. Se kamerans histogram...Det är alltid lättare att rädda en något mörk bild mot en för ljus bild i bildredigerings programmet.
När bilden är tagen är det dax för framkallning och det görs lämpligtvis i ett bildredigerings program
Jag använder mig av Photoshop CS3 en äldre variant, men det duger till mig. Det finns flera andra likvärdiga program, vilket man använder är en smaksak.
Mina bilder är oftast väldigt svagt redigerade och jag brukar göra följande.
Via Bild i ovan kant på programmet till Justeringar och Nivåer kommer man till en bild på Histogrammet...Där brukar jag dra lite i de olika knapparna Svart, Grått, Vitt.
för att justera bilden....Här gäller träning för att hitta rätt...Viktigt att tänka på är att vara varsam, så att detaljer i bilden inte försvinner.
Beskärning av bilden görs via beskärningsverktyget i menyn till vänster.
Storleksändring av bilden görs via Bild och Bildstorlek
Behöver något tas bort i bilden används Klonstämpel, och en lämplig Pensel, här kan man skifta i ovankant till olika Lägen där Normal är vanligast. Ibland används Täck över så bakgrunden blir helt svart.
Två viktiga inställningar i ovankant är Flöde på 50% och Opacitet som inte bör överstiga 50%, gärna lägre för att få mjuka övergångar.
Ett bra tips vid borttagning av smuts partiklar i bilden är att förstora bilden över 100 %, och sedan klona bort det som behövs..Är man riktigt noga så kan man gå över fjäll för fjäll på fisken vid en rejäl förstoring.
När man är nöjd med arbetet så backar man bilden tillbaka till den ursprungliga storleken och bilden ser helt smutsfri ut..
När man är nöjd med bilden så avslutar man med Skärpning av bilden genom Filter i ovankant till Skärpa och Oskarp mask..Prova följande inställningar, Mängd 159 %, Tröskelvärde 0 nivåer, Radie 0,5 pixlar.
En mycket bra artikel i just detta ämne finns att läsa i denna länk: http://www.naturfotoforum.se/artiklar/ps_nff.pdf som även har varit publicerad i Ciklidbladet 01 / 2009.
Någon kan tycka att detta med redigering tar lång tid, men de bilder som ni kommer att se nedan är obetydligt redigerade och arbetet per bild består inte av speciellt lång tid... Sedan är det ju så att träning ger färdighet.
Detta var ett sätt att redigera en bild på... Det finns givetvis andra sätt som andra fotografer använder och som kan fungerar lika bra.
Fotomotivet
Försök att få fisken så nära frontrutan som möjligt eftersom det ger en skarpare bild. Ju längre in i karet som fisken står desto sämre blir skärpan, pga optiska brytningar i vattnet.
Bildskärm
Något man ska tänka på är att en bild kan se olika ut på olika bildskärmar..Oftast beror det på olika inställningar och inte på att bilden är felaktigt redigerad.
En prov utskrift kan visa om din skärm stämmer överens med utskriften..Jag brukar anlita Crimson fotolaboratorium, se länk: http://www.crimson.se/
Nu övergår vi till lite bilder från olika objektiv.
De 3 första objektivens bilder är tagna i samma vinkel på samma fisk i samma nivå i akvariet.
Som ni kommer att upptäcka så går det i princip att använda vilket objektiv som helst vid akvariefoto, om man ordnar med bra belysning.
Mvh Göran
Utrustningen från Nikon som kommer att nämnas är min egen och inställningar och tips kommer från egen erfarenhet.
Bra ljus
Det viktigaste med att få till en bra bild är ett bra ljus och detta ordnas lättast med blixt eller blixtar.
Vid mitt fotande använder jag 2 externa blixtar som ställs på täckglaset med riktning rakt ner utmed frontrutan...För att styra dessa används den inbyggda blixten i kamerahuset som får arbeta som sändare för att trigga igång externa blixtar. Se kommando läget för inställningar i huset och instruktionsboken.
Mina blixtar heter Nikon SB 600, se produkt länk http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=5385
Dessa blixtar är TTL blixtar som har en automatisk justering kopplat till kamerahuset
Kamerahus
Det kamerahus som jag använder vid akvariefoto är en Nikon D 300, se produkt länk http://www.fotosidan.se/reviews/view...s.htm?ID=15338 s
Det finns kamerahus som inte har ovan möjlighet att trigga igång externa blixtar. Då kan man istället använda sig av en speciell sändare som monteras i blixtskon. Finns flera olika modeller av sändare på marknaden, ex original Nikon sändare, samt från 3: dje parts tillverkare som i denna länk. http://www.kaffebrus.com/cactus-v5-t...iver-1559.html
Detta är grunden till min utrustning, som den ekonomiske kan köpa begagnat idag (se datum på artikelns startande) till ett dagspris av Hus ca 3000 sek, Blixt ca 1000 sek. På ex fotosidans annonsmarknad, se länk http://www.fotosidan.se/classifieds/
Objektiv
För att ta en bild så måste man givetvis ha ett objektiv och här har jag testat lite olika typer av objektiv som jag kommer att visa bilder på nedan.
Dels en bild som är helt obehandlad direkt från kameran samt en version av samma bild som är beskuren och lite redigerad. Detta för att den intresserade ska kunna jämföra bilder och olika typer av objektiv.
Mina grund inställningar på kameran är följande
Jag fotar i JPEG....... (finns även något som heter RAW, som en del andra använder)
Manuellt foto läge på kameran....... (då har jag full kontroll)
Tid 125...... (räcker till för snabba fiskar som troffar)
Bländare F8 ...... (bra utgångsläge)
ISO 200..... (min kameras lägsta)
Vitbalans Auto
Spot mätning på ljuset
Fokuseringsläge AF-S enpunkt
Fokusområde enpunkts
Avvikelser från denna inställning görs ibland med bländaren för att få ett mindre eller större djup i bilden.
Ibland måste man använda exponeringskompensationens + / - knappar för att inte bilden ska bli för ljus eller mörk. Se kamerans histogram...Det är alltid lättare att rädda en något mörk bild mot en för ljus bild i bildredigerings programmet.
När bilden är tagen är det dax för framkallning och det görs lämpligtvis i ett bildredigerings program
Jag använder mig av Photoshop CS3 en äldre variant, men det duger till mig. Det finns flera andra likvärdiga program, vilket man använder är en smaksak.
Mina bilder är oftast väldigt svagt redigerade och jag brukar göra följande.
Via Bild i ovan kant på programmet till Justeringar och Nivåer kommer man till en bild på Histogrammet...Där brukar jag dra lite i de olika knapparna Svart, Grått, Vitt.
för att justera bilden....Här gäller träning för att hitta rätt...Viktigt att tänka på är att vara varsam, så att detaljer i bilden inte försvinner.
Beskärning av bilden görs via beskärningsverktyget i menyn till vänster.
Storleksändring av bilden görs via Bild och Bildstorlek
Behöver något tas bort i bilden används Klonstämpel, och en lämplig Pensel, här kan man skifta i ovankant till olika Lägen där Normal är vanligast. Ibland används Täck över så bakgrunden blir helt svart.
Två viktiga inställningar i ovankant är Flöde på 50% och Opacitet som inte bör överstiga 50%, gärna lägre för att få mjuka övergångar.
Ett bra tips vid borttagning av smuts partiklar i bilden är att förstora bilden över 100 %, och sedan klona bort det som behövs..Är man riktigt noga så kan man gå över fjäll för fjäll på fisken vid en rejäl förstoring.
När man är nöjd med arbetet så backar man bilden tillbaka till den ursprungliga storleken och bilden ser helt smutsfri ut..
När man är nöjd med bilden så avslutar man med Skärpning av bilden genom Filter i ovankant till Skärpa och Oskarp mask..Prova följande inställningar, Mängd 159 %, Tröskelvärde 0 nivåer, Radie 0,5 pixlar.
En mycket bra artikel i just detta ämne finns att läsa i denna länk: http://www.naturfotoforum.se/artiklar/ps_nff.pdf som även har varit publicerad i Ciklidbladet 01 / 2009.
Någon kan tycka att detta med redigering tar lång tid, men de bilder som ni kommer att se nedan är obetydligt redigerade och arbetet per bild består inte av speciellt lång tid... Sedan är det ju så att träning ger färdighet.
Detta var ett sätt att redigera en bild på... Det finns givetvis andra sätt som andra fotografer använder och som kan fungerar lika bra.
Fotomotivet
Försök att få fisken så nära frontrutan som möjligt eftersom det ger en skarpare bild. Ju längre in i karet som fisken står desto sämre blir skärpan, pga optiska brytningar i vattnet.
Bildskärm
Något man ska tänka på är att en bild kan se olika ut på olika bildskärmar..Oftast beror det på olika inställningar och inte på att bilden är felaktigt redigerad.
En prov utskrift kan visa om din skärm stämmer överens med utskriften..Jag brukar anlita Crimson fotolaboratorium, se länk: http://www.crimson.se/
Nu övergår vi till lite bilder från olika objektiv.
De 3 första objektivens bilder är tagna i samma vinkel på samma fisk i samma nivå i akvariet.
Som ni kommer att upptäcka så går det i princip att använda vilket objektiv som helst vid akvariefoto, om man ordnar med bra belysning.
Mvh Göran
Kommentar