Artikel i CB

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils42
    Användare
    • January 2003
    • 931

    Artikel i CB

    Hej Kjell!
    Du har kanske sett att det har diskuterats om fiskar och smärta i forumet på sista tiden och mycket har rört sig om anatomin och hjärnans utveckling.
    Jag tycker att det vore kul med en artikel om fiskars utveckling och anatomi i CB. Det finns ju expertis på nära håll och då tänker jag på Ola. Kan du inte övertala honom till en artikel?
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

    #2
    En kanonbra idé! Jag skulle verkligen se fram emot en sådan artikel.

    Jämför gärna anatomin på olika fisktyper i så fall, algätande malar, köttätande ciklider, växtätande ciklider osv. Det vore t.ex jättekul att få se hur stor skillnad det är när det gäller tarmsystem, magstorlek och käkkonstruktion mellan olika fisktyper. Simblåsans funktion och hur den kan variera mellan olika fisktyper skulle också vara kul att läsa om. Det skulle även vara intressant med en förklaring på hur synen kontra luktsinnet är utvecklat hos nattaktiva malar jämfört med "vanliga" fiskar. Gör försvagad syn att fisken har bättre luktsinne? ...osv. Det finns massor av intressanta detaljer att fördjupa sig i när det gäller det anatomiska och jag tycker mig ha fått uppfattningen att det finns ett par personer på det här forumet som har riktigt bra koll på detta. Se det som er uppgift att utbilda oss stackare som sov oss igenom biologilektionerna.

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

      #3
      Tar gärna emot artiklar i ämnet.
      Ciklidhälsningar
      KJell

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • April 2002
        • 1884

        #4
        Jag har funderat i samma banor. Jag tycker nog snarare att hela den tråden om fiskar och smärta borde sparas i sin helhet som den är och bindas in till en bok (eller häfte beroende på hur lång den blir).

        Den typiska "forum stilen" på konversationen gör den oerhört medryckande och det är inte alls omöjligt att vi har en ny sorts "populärvetenskaps genre" rakt framför våra näsor.

        mvh,
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #5
          citat:Jag tycker att det vore kul med en artikel om fiskars utveckling och anatomi i CB... ...då tänker jag på Ola
          citat:Jämför gärna anatomin på olika fisktyper
          Oj, jag får lov att tacka för förtroendet! Jag kan förstås en del om anatomi och om fiskarnas utveckling av denna, men det är egentligen inte min inriktning. Därför kan jag inte sätta mig och skriva en artikel på en eftermiddag som jag skulle kunna med spridning, uppkomst och "nytta" med yngelvårdsbeteende, filial cannibalism (äta sin egen avkomma) och fortplantningsstrategier. Jag skulle behöva slå i böcker mm för att kontrollera att jag inte mindes fel eller bara fått för mig. Vi får se hur det bli till hösten. En artikelidé jag har är att be folk från t ex forumet att bombardera mig med frågor som jag sedan väljer och vrakar bland. Det skulle vara det "slöaste" alternativet från min sida.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • nils42
            Användare
            • January 2003
            • 931

            #6
            Nej, men måste alla aspekter täckas i en enda artikel eller kan man tänka sig flera olika sådana? Kanske lätt att undra om man inte skriver själv, men ändå?

            Kommentar

            • Mikael
              Användare
              • April 2002
              • 347

              #7
              Från säker källa vet jag att Anette Mayer håller på att skriva en lång artikel om bland annat just det som efterfrågas här ovan. Kan hon bara låta sin man vila någon dag på semester [] och istället för att jag runt honom i trädgården ägna sig åt skrivandet, är säkert den första delen med i CB 3

              Mikael
              Skriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.

              - Lars Falk

              Kommentar

              Arbetssätt...