Undrar över bottensand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wadman83
    Användare
    • January 2013
    • 65

    Undrar över bottensand

    HeJ
    Är det någon som kan eller vet om julas filtersand
    går att använda som botten grus till ciklider. Länk för sand
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

    #2
    Den går utmärkt jag har den i alla mina kar och den är redan tvättad och dammar inte på grund av att kornstorleken är minst 0,2 mm tror jag. Om jag kommer ihåg rätt är det dessutom sjösand de använder. Denna minsta kornstorlek gör också att sanden inte blir för tät så att metangas bildas under sanden och släpps lös i stora bubblor som, vad jag förstått, kan vara skadligt för fiskar.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Lars
      Användare
      • August 2010
      • 226

      #3
      Jag har Julas i alla mina akvarium. Alla utan ett, där har jag Hornbach. Den är lite ljusare men nästan lik.
      Hemsida
      FiskTorget

      Kommentar

      • MatsB
        Användare
        • April 2013
        • 54

        #4
        Är Hornbachs sand också tvättad... , funderar att byta sjöstenen mot denna lite ljusare sand...!
        Dock über tråkigt att tvätta sand. :-)

        Kommentar

        • Lars
          Användare
          • August 2010
          • 226

          #5
          ja den är tvättad den med. Men om jag inte minns fel, så är den tre gånger dyrare än Julas
          Hemsida
          FiskTorget

          Kommentar

          • MatsB
            Användare
            • April 2013
            • 54

            #6
            Tack Lars, jo den är dyrare men jag vill ha "ljusheten" i Hornbachs. Och eftersom sambon är inblandad i detta så spelar det ingen roll att Hornbachs är dyrare :-)

            Kommentar

            • Wadman83
              Användare
              • January 2013
              • 65

              #7
              Hur räknar man ut mängden botten sand?
              1,5 meter långt 50 brett 375 liters räcker det
              med 100 kg???

              Kommentar

              • Lars
                Användare
                • August 2010
                • 226

                #8
                Skulle tro att det räcker med hälften. Men kika in på denna sida och räkna själv

                Akvariekalkylatorn - beräknar ditt akvarium. Beräkna volym och närings/gödningsnivåer för ditt akvarium.
                Hemsida
                FiskTorget

                Kommentar

                • jani
                  Användare
                  • June 2013
                  • 20

                  #9
                  Lånar tråden lite:

                  Har aldrig haft sand som bottenmaterial just för att jag fått för mig att man inte kan suga bajs o annat med häverten utan att sanden följer med... hur är det med den saken, är det lätt att rengöra bottenytan ?

                  MVH / Jani
                  Varför snöar det alltid mest vid lyktstolpar ?

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

                    #10
                    Det är som du beskriver svårt att använda häverten i sanden, men allt junk lägger sig som tur är på ytan. Annars rör jag ibland i sanden för att röra upp lite junk men det är väldigt lite om ens något som kommer fram.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • roedkft
                      Användare
                      • June 2010
                      • 189

                      #11
                      Ursprungligen postat av jani
                      Har aldrig haft sand som bottenmaterial just för att jag fått för mig att man inte kan suga bajs o annat med häverten utan att sanden följer med... hur är det med den saken, är det lätt att rengöra bottenytan ?
                      Jag kör en gyllene medelväg: Råda sand 0,8-1,2 mm. Skiten lägger sig i stor utsträckning ovanpå men sanden följer inte med häverten så länge man inte trycker ned den. Om man gör det senare så följer visserligen sanden med men inte särskilt snabbt och man får ur det mesta gojset. Eftersom jag är rätt ombytlig vad det gäller fisk så är det bra med nåt som funkar hyggligt till det mesta.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...