Funderingar om mitt akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • arnold 10
    Användare
    • July 2005
    • 31

    Funderingar om mitt akvarium.

    Hej. Sitter vid mitt 375L akvarium och har några tankar om akvariet och fiskar. Jag har mest haft malawifiskar sen 20år tillbaka. Jag undrar om det finns något bäst före datum på akvarium . Jag tänkte mest på silikonet och glaset, eller håller ett akvarium i all tid och evighet. Mitt akvarium är 15 år gammalt .

    Nr 2 Jag köpte en EHEIM pump 2252 med akvariet som jag aldrig har haft något strul med, hur länge kan en sådan pump gå. Det verkar som det är en evighetspump, har gått dag och natt i 15år.

    Nr3 Om man behöver byta lysrör till rampen med någon tidsintervall eller vänta tills dom lägger av . Jag har haft mina Aqua-Glo sen 2002. Har ni något bra tips på bra lysrör till Malawifiskar.

    Nr 4 Jag tycker vitt grus ser finast ut till malawifiskar men vilket tycker ni är bäst faxegrus eller korallsand.

    Nr 5. Om man matar med pellets ska man blötlägga dessa innan man matar, har en känsla av att dom sväller i magen på fiskarna annars.

    Sen lite om fiskar. Finns det olika varianter på Cyrtocara morrii, jag tänkte mest på puckeln i pannan. Sist jag hade moorii hade dom stor puckel i pannan dessa jag har nu har nästan ingen puckel alls, dom är fullvuxna och där 2st hanar. Sciaenochromis fryeri Iceberg finns den vild i sjön eller är den fram avlad.

    Till sist tänkte jag på en munruvare ( den första jag inhandlade på 70-talet) i affären kallade dom den för Egyptisk munruvare finns den kvar affären, har inte sett den på många år. Från vilken sjö kom den. Ja, det var lite funderingar jag hade. Skulle var intressant av er experter vad ni tycker.
    Senast redigerad av DaRe; 25 June 2013, 22:39.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

    #2
    Jag editerade ditt inlägg och la in radbrytningar, du kör antagligen Internet explorer och vi har för närvarande en bugg för denna browser.

    Är Akvariet välgjort kan det hålla väldigt länge vet inte om jag sett några siffor dock.

    Lysrör behöver du inte byta annat än om det går sönder och slocknar såvida du inte har en massa växter då kan du behöva byta varje år, det märker du om växter tappar fart i tillväxten.

    Du ska inte behöva blötlägga pellets.

    Egyptiska munruvare:
    Pseudocrenilabrus multicolor multicolor
    Pseudocrenilabrus philander dispersus
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • diskus
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 276

      #3
      Akvariet kan, som det står ovan hålla hur länge som helst. Sedan är det frågan om att kunna sova gott om natten. Ett akvarium som är 15 år är väl limmat med genomskinligt silikon vilket kan medföra att alger får fäste i kanten av silikonet. Börjar det sedan växa in djupare under silikonet skulle iaf. jag överväga ett nytt akvarium med svarta silikonfogar.

      Korallsand alla dar i veckan. Smaken är som bekant olika men faxe är krittvitt och vasst.

      Iceberg finns så vitt jag förstått även i sjön, sedan har den urvalsodlad för att ytterligare framhäva den vita bläsen.
      Lite diskus, mal & malawi bilder
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • January 2005
        • 3788

        #4
        Det är väl som sagts i dom tidigare inläggen silikonet som är det kritiska i hur länge ett akvarium håller.

        Jag la pellets i blöt tidigare när jag matade med större pellets än vad jag gör idag av just den anledningen som du nämner. Jag vet inte om det gör någon skillnad egentligen men med tanke på hur mycket dom sväller i vatten så kan man ju tänka sig att dom sväller rätt bra i magen också.

        Kommentar

        • arnold 10
          Användare
          • July 2005
          • 31

          #5
          Tack, för era synpunkter. Jag har internet Explorer. Mitt akvarium har genomskinligt silikon så jag har haft funderingar att skaffa ett nytt. Hur mycket kostar korallsand?

          Kommentar

          • zebrano
            Användare
            • December 2012
            • 68

            #6
            Angående livslängd akvarium så varierar det beroende på akvariets utformning (glastjocklek kontra volym) och hur väl limmat det är. Jag har haft två akvarier som gett upp runt moppeåldern. Efter dom relativt odramatiska haverierna hade jag en hel del dialog med dom stora tillverkarna av silikon. Riktvärdet var då att silikonfogens hållfasthet halveras på ca 10år. Efter detta limmar jag om större burkar (helglas) efter 10 år för att vara på säkra sidan. Men som sagt, oftast har konstruktionen förhållandevis stor marginal.

            Angående alger och transparent/svart silikon, kan jag inte inse varför det skulle vara skillnad. Förutom att man inte ser algerna om man har svart förstås. Glöm heller inte att det är silikonet mellan glasskivorna som är bärande. Fogen innanför tillför endast marginell hållfasthet, så om det finns en del algerna i denna del betyder det inte att akvariet är på väg att haverera. Däremot kan det vara ett ålderstecken eftersom vidhäftningen inte är densamma längre.

            Jag kör vit quartssand i en burk och tycker den är riktigt fin också. Den är nästan helt vit, dvs väldigt ljus. Men fin lyster i den och fanns i en storlek som passade mina idéer. 200kr per säck om jag minns rätt och två säckar var lagom i ett 375 liters.

            Kommentar

            Arbetssätt...