Hjälp en glad amatör med tusen frågor?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lars
    Användare
    • August 2010
    • 226

Hejsan Lillemor

Jag har själv kört en stor grupp Pseudotropheus demasoni tillsammans med Labidochromis caeruleus (golden) Och till sist Aulonocara "röd rubin" . Detta funkar fint, så länge det är en stor grupp demasoni. Jag hade även i ett par utav Copadichromis azureus , Mbenji även detta funkade, men jag fick aldrig Azureus att leka, så jag flyttade ut dessa till annan balja.

Jag har även ett 720 med följande innehåll.
    Copadichromis geertsi
    Placidochromis phenochilus -Mdoka
    Protomelas sp. "steveni imperial" Thumbi Tz
    Pseudotropheus sp. "elongatus mphanga"

Färgrant även om det blåa väger över. Så lycka till med ditt akvarium och låt oss få nöjet att följa din resa mot målet
    Hemsida
    FiskTorget

Kommentar

• Lillemor
      Användare
      • June 2013
      • 117

Ursprungligen postat av johho
      Hej Lillemor!

Kul att du kommit hit och bett om råd. Att fylla ett 720 med mbunas kräver en hel del fisk. Det kan i många fall underlätta att gå trångt. Men som Erik säger, försök att hålla nere antalet arter, 3-4 är bra. Annars kan lätt den så kallade "fisksoppan" uppstå. Det innebär att man har så många arter och så många färger så att man knappt vet vad man har i akvariet. Det finns de som gillar detta, och det är helt okej. Men jag och många med mig brukar avråda från detta utan satsa på fler fiskar av samma art istället. Då kan du se hur gruppdynamiken fungerar och du får ut mer beteende från varje art.
      jo, jag tycker nog likadant. Har lyckats minska min önskelista lite, lagt till och dragit ifrån. Så just nu ser det ut så här... Cyrtocara moorii , Metriaclima esthreae, Pseudotropheus demasoni , Aulonocara röd rubin eller Aulonocara stuartgranti Nami Tumbu, Chilotilapia rhoadesii .

Guiden har jag läst igenom och försöker hinna med att läsa så mycket jag hinner här på forumet då det finns så mycket kunskap samlat här.
      Jag får bygga upp antalet arter med en i taget tills jag känner att nu blir det soppa. Vad tror du om det? Kan det bli problem om en art redan etablerat sig i karet och man fyller på med en ny art, är det bättre att köpa flera arter först och sen öka på antalet individer i resp. art?
      ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

Kommentar

• Lillemor
        Användare
        • June 2013
        • 117

Ursprungligen postat av Lars
        Hejsan Lillemor

Jag har själv kört en stor grupp Pseudotropheus demasoni tillsammans med Labidochromis caeruleus (golden) Och till sist Aulonocara "röd rubin" . Detta funkar fint, så länge det är en stor grupp demasoni. Jag hade även i ett par utav Copadichromis azureus , Mbenji även detta funkade, men jag fick aldrig Azureus att leka, så jag flyttade ut dessa till annan balja.

Jag har även ett 720 med följande innehåll.
        Copadichromis geertsi
        Placidochromis phenochilus -Mdoka
        Protomelas sp. "steveni imperial" Thumbi Tz
        Pseudotropheus sp. "elongatus mphanga"

Färgrant även om det blåa väger över. Så lycka till med ditt akvarium och låt oss få nöjet att följa din resa mot målet
        Läckra fiskar, det är nog det största problemet.....så många man skulle vilja ha.... Pseudotropheus sp. "elongatus mphanga" var läcker med det orangefärgade fenorna. Gäller samma där som med P. demasoni att man ska ha många?
        Ska ta och ordna med ett medlemskap här så kanske det kommer lite bilder sen....vem vet 😜

Kommentar

• johho
          NCS Medlem

• March 2007
          • 1825

Pseudotropheus demasoni är en gåta i sig. Den är lite som malawisjöns Tropheus moorii . Det säger kanske inte en nybörjare så mycket, men var noga med att lyssna på tipsen om denna fisk då den kan vara en problemfisk. Dels med maten så att den inte får buksot, men ffa med aggressioner inom arten.
          Jag har själv 10 Pseudotropheus demasoni men jag vet också att detta är för få och är redo att ta konsekvensen. Än sålänge fungerar det bra för de går i ett trångt kar med mycket andra fiskar som tar upp hanarnas aggressioner. Men får de lite utrymme så behöver de vara många så att aggressionerna sprids över gruppen, annars har man snart bara en ensam hane kvar. I ett 720 som du har hade jag gärna haft 30+ demasoni. De är små och kommer inte ta övertaget bara för att de är många. Hur bekostar man då detta? Ja antingen köper man dem i butik, det kan vara dyrt när man behöver så många. Annars går det att finna dem privat till bra priser. Med dessa bör du sätta i hela gruppen samtidigt, eller iaf inte fylla på med få exemplar, utan isf fylla på med en regäl omgång.

Att börja med 2 arter vid första inköpet kan vara smidigt. Dels så vill du belasta filtren med lite fisk så att bakterierna kommer igång, samtidigt vill du inte överbelasta det med all fisk samtidigt. Mata sparsamt i början, första dagarna kanske inget alls. Filter är inte redo att ta emot den smuts som kommer i början utan behöver långsamt byggas upp med bakterier. Övermatar man i början kan en nitrittopp bildas vilket för att fiskar avlider. De flesta av oss har lyckats med detta konststycke, men det är ju bra om du slipper det, för det är lätt att tappa sugen när fiskar för tusenlappar dör.

Kommentar

• Erik Österlund
            Användare
            • January 2005
            • 3788

Ursprungligen postat av Lillemor
            Ska ta och ordna med ett medlemskap här så kanske det kommer lite bilder sen....vem vet
            Det tycker jag att du ska göra direkt. Bara du handlar fisk eller andra tillbehör i rabattbutikerna så har du tjänat in ditt medlemsskap. En annan bra butik (förutom akvarielagret) är Aquarium Stockholm (Akvarieleasing) som har ett grymt bra utbud av malawi. Ligger i Sundbyberg och är rabattbutik.

Sen får du ju fyra nummer per år av Ciklidbladet hem i brevlådan också

Kommentar

• johho
              NCS Medlem

• March 2007
              • 1825

Och bara ett tillägg på mitt tidigare inlägg.

Du ska inte vara rädd för en mer utmanande fisk som Pseudotropheus demasoni , det kan vara kul att ha en utmaning i akvariet. Blandar man upp det med lite lättare "nybörjarfiskar" så kommer det fungera jättebra.

Kommentar

• Erik Österlund
                Användare
                • January 2005
                • 3788

Ursprungligen postat av Lillemor
                jo, jag tycker nog likadant. Har lyckats minska min önskelista lite, lagt till och dragit ifrån. Så just nu ser det ut så här... Cyrtocara moorii , Metriaclima esthreae, Pseudotropheus demasoni , Aulonocara röd rubin eller Aulonocara stuartgranti Nami Tumbu, Chilotilapia rhoadesii .

Guiden har jag läst igenom och försöker hinna med att läsa så mycket jag hinner här på forumet då det finns så mycket kunskap samlat här.
                Jag får bygga upp antalet arter med en i taget tills jag känner att nu blir det soppa. Vad tror du om det? Kan det bli problem om en art redan etablerat sig i karet och man fyller på med en ny art, är det bättre att köpa flera arter först och sen öka på antalet individer i resp. art?
                Demasoni kan som sagt vara en knepig firre. Speciellt då din burk är så pass stor (ibland är större inte bättre ). Det är ju tråkigt om starten av din "malawikarriär" innebär död och förintelse

Ett bättre alternativ skulle vara Saulosi om du nu har fastnat för blå fisk med svarta ränder. Iofs har dom gula honor men det behöver ju knappast vara en nackdel.

En bra grej är ju att välja fiskar med olika storlekar, som t ex Mooriin som blir lite större. Det ger en annan dimension i burken, och du har ju rätt burk för lite större fisk.

Och ja, det finns hur många som helst som man vill ha. Men jag lovar att det är värt att hejda sig och välja färre arter. Fisksoppa blir väldigt sällan snyggt eller intressant att titta på. Skaffa fler burkar om det nu är så att du inte kan bestämma dig

Kommentar

• Lillemor
                  Användare
                  • June 2013
                  • 117

.

Att börja med 2 arter vid första inköpet kan vara smidigt. Dels så vill du belasta filtren med lite fisk så att bakterierna kommer igång, samtidigt vill du inte överbelasta det med all fisk samtidigt. Mata sparsamt i början, första dagarna kanske inget alls. Filter är inte redo att ta emot den smuts som kommer i början utan behöver långsamt byggas upp med bakterier. Övermatar man i början kan en nitrittopp bildas vilket för att fiskar avlider. De flesta av oss har lyckats med detta konststycke, men det är ju bra om du slipper det, för det är lätt att tappa sugen när fiskar för tusenlappar dör.
                  Som jag skrev tidigar så fick jag ett 120 l tidigare med fem stackare i. Min fundering var om jag kunde flytta över malen, om detta går har jag en balja igång när jag startar upp det stora. Kan det vara en ide att pytsa över vatten från det lilla till det stora för att skynda på bakteriefloran eller blir det bara en droppe i havet. Och om malen går att flytta tänkte jag att denna skulle få gå ensam ett tag innan inköp av nya fiskar sker. Är jag helt ute och cyklar nu?

Kommentar

• johho
                    NCS Medlem

• March 2007
                    • 1825

Ju mer gammalt vatten du kan få över desto bättre. Sen gör det inte underverk, men det hjälper så klart till. Även malen kan gå själv ett tag.

Kommentar

• Lillemor
                      Användare
                      • June 2013
                      • 117

Men om man nu får tag på en större grupp unga fiskar tex privat någon som fått tillökning, då är ju chansen stor att dessa är syskon.....
                      Hur funkar det med fisk och inavel? Måste man se till att man skaffar individer från olika håll?

Tack alla för erat tålamod med alla mina frågor....❤

Kommentar

• johho
                        NCS Medlem

• March 2007
                        • 1825

Det är troligen syskon om du köper i butik också. Det låter som att du ska ha ett sällskapskar, så om det blir något yngel här och där så är det helt okej. Fiskar är inte så inavelskänsliga som vi är. Men vill man så är det ju helt okej att skaffa från olika håll. För att öka chansen för uppblandning.

Kommentar

• Charlotte
                          Användare
                          • April 2013
                          • 228

Det är troligen syskon om du köper i butik också. Det låter som att du ska ha ett sällskapskar, så om det blir något yngel här och där så är det helt okej. Fiskar är inte så inavelskänsliga som vi är. Men vill man så är det ju helt okej att skaffa från olika håll. För att öka chansen för uppblandning.
                          Ursäkta att jag hoppar in, men nog är väl risken stor att de fiskar som går i akvariebutiken också är syskon. Man förmodar att de kommer från en och samma leverantör... eller är jag ute och cyklar Jag menar att när fiskarna är av samma sort och går i samma kar, så....
                          Charlotte & Anders

720 liter x 2 Malawi
                          375 liter x 2 Malawi
                          500 liter Malawi
                          180 liter Malawi
                          100 liter Guppy
                          140 liter x 6 yngel
                          64 liter x 4 yngel

Kommentar

• Lillemor
                            Användare
                            • June 2013
                            • 117

Min fundering ang inavel var nog att jag såg på problemet med ett längre tidsperspektiv. Man skaffar ett gäng, lyckas rädda några yngel då och då, äldre fiskar parar sig med de yngre, äldre faller ifrån de yngre parar sig och hela karusellen upprepar sig. Hamnar man då till slut att de inte har samma livskraft och man får börja om helt från början igen. Tror att jag är lite skadad då jag levt med hund och valpkullar under många år.
                            Visst är det tänkt som ett sällskapskar men skulle man nu ha tur och få tillökning så skulle jag nog lägga ned lite tid och energi att försöka rädda dessa och utöka/föryngra mitt eget kar. Måste vara superkul att kunna säga att dessa fiskar har jag fött upp..... 😄

eller är jag överambitiös??

Kommentar

• Thomas
                              Användare
                              • March 2013
                              • 89

Pseudotropheus demasoni . Är en av mina favoriter. Hörde många prata samt varna om deras aggressiva beteende.
                              Detta är tydligen olika här och där. I mitt 220kar simmar det en vuxen hane, 4 halv vuxna samt 5 yngel ca 2-3cm.
                              Visst jagas det en del, men inga dödsfall. (än) Gott om gömställen behövs. En väldigt aktiv och intressant fisk.
                              Med ditt stora akvarium hade det blivit snyggt med ett stim. Våga testa.
                              sällskapet i mitt kar är 4 Pseudotropheus socolofi . 2 Labidochromis sp. "hongi" samt 13
                              Labidochromis caeruleus + lite malar.

Kommentar

• Lillemor
                                Användare
                                • June 2013
                                • 117

Ursprungligen postat av Thomas
                                Pseudotropheus demasoni . Är en av mina favoriter. Hörde många prata samt varna om deras aggressiva beteende.
                                Detta är tydligen olika här och där. I mitt 220kar simmar det en vuxen hane, 4 halv vuxna samt 5 yngel ca 2-3cm.
                                Visst jagas det en del, men inga dödsfall. (än) Gott om gömställen behövs. En väldigt aktiv och intressant fisk.
                                Med ditt stora akvarium hade det blivit snyggt med ett stim. Våga testa.
                                sällskapet i mitt kar är 4 Pseudotropheus socolofi . 2 Labidochromis sp. "hongi" samt 13
                                Labidochromis caeruleus + lite malar.

Tack för ditt svar, jo jag är nog inne på att prova, man kan inte mer än att misslyckas och då får man väl försöka igen.
                                Vilken typ av malar har du? Fick en Synodontis eupterus som är ca 15-20 cm. Ganska tuff och bufflig. Osäker på om jag ska ge bort han eller låta han flytta till det stora akvariumet. Den går just nu väldigt trångbott så han kanske lugnar ned sig när det blir lite svängrum.

Kommentar

Arbetssätt...