Troffe tråd

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • February 2003
    • 2533

snacka inte sönder denn undebara tråd på grund av gammalt grubb.

Jag tycker det är jätteroligt att Stefan skaffat troffar och jag hoppas att allt kommer att fungera bra med hans kasangor.

sen om han har dem med malawi eller för sig själva behöver väl vi inte bry oss om, bara det fungerar.

/Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10777

Tack Fjärilscikliden...men mig gör det inget så länge det handlar om Tropheus.

Svar till nedanstående kommentar från Björn. Jag uppfattade inte heller som om det var gammalt grubb...så det är ingen fara alls.
      Överdriften däremot...arghh!

Kommentar

• Björn
        Användare
        • April 2002
        • 787

Det är inget gammalt grubb, inte från min sida iallafall. Jag önskar också Stefan lycka till! Och alla andra ciklididter också för den delen =)

Mvh
        Björn

Ps. Okej, jag kanske överdrev Stefans skeptisism liiite =)
        fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

Kommentar

• Robbe
          Användare
          • February 2003
          • 527

Hoppas att inte alla som håller troffar bara gör det för pengarnas skull.Oftast tycker jag att diskutioner,som gäller troffar,handlar om vad dom kostar i inköp eller hur mycket man kan få för sina eventuella yngel.Det handlar om att ha så lite inredning så möjligt eftersom man då har större chans till att fler honor blir avlekta,och att det då är lättare att ta upp och tömma honorna.Jag kanske bara missuppfattat och att det i själva verket är för att man vill att fler ska kunna få tag i fler olika sorter till bättre priser än i affärena.Vad tycker ni andra,tycker inte ni också det handlar mycket om pengar när det pratas om troffar?Min farsa har Moliro i ett kar med mycket inrednig och jag älskar att sitta och bara glo på dom,kolla deras beteende när dom leker,se honorna tugga tiden ut,se hur dom präglar ynglen,se hur dom växer upp ihop med sina föräldrar.

Kommentar

• Robin
            Användare
            • January 2003
            • 4526

Det är ju aldrig fel att jämna ut kassan lite efter ett fiskköp genom att sälja avkomman.... Ni har fått mig intresserad av dess små svarta djur.
            Mvh
            Robin

Kommentar

• Stelin
              Användare
              • December 2002
              • 1338

Robbe:
              Visst pratas det en del om pengar när det gäller tropheus. Men det är ju egentligen inte så konstigt när dom faktiskt kostar en del att köpa in. Kan man sen få tillbaka en del av detta om man lyckas få lek på sina fiskar så är detta iaf för mig bara ett ytterligare plus. Men det har inte någon avgörande betydelse istället är det annat som gör att jag har tropheus. Utseendet och beteendet är väl den största anledningen. En stor välfungerande grupp tropheus som visar upp sina bästa färger är något som är svårslaget.
              Jag har förresten också bara ett fåtal(3 st) stenar i mitt kar(720 l). Detta mest pga att jag tycker det verkar dämpa aggressiviteten lite och fiskarna trivs därför förhoppningsvis lite bättre.
              //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Robin
                Användare
                • January 2003
                • 4526

Vilken är den minsta Tropheus-arten?
                Mvh
                Robin

Kommentar

• Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

Normalt är "black"-varianterna minst.
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Cutekid
                    Användare
                    • January 2003
                    • 3368

Jag har alltid varit förtjust i troffar så länge jag kan minnas. Det som är så coolt med dem är ju att de ser oftast och nästan alltid lika ut i kroppsformen medans de varierar så fruktansvärt i olika färger. De kan skilja en 100 meters sandremsa mellan 2 klippor och 2 kolonier troffar och på den ena sidan är de röda och på den andra är de svarta med vita prickar.
                    Sedan är ju deras beteende också häftigt att studera. Det händer alltid en massa i ett troffekar och det är ju den stora tjusningen med denna sköna fisk.

Jag säger bara:
                    Totalt king !
                    Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Robin
                      Användare
                      • January 2003
                      • 4526

Om jag nu ska skaffa mig ett troffe-kar. Hur ska jag göra? Vilken art ska jag har då jag bara kan ha en burk som är 150cm lång (375-450 liter). Hur många? Hur ska jag inreda?
                      I detta fall är jag totalt nybörjare...
                      Mvh
                      Robin

Kommentar

• Fredrik H.
                        Användare
                        • April 2002
                        • 1884

Det har diskuterats i det oändliga hurvida det verkligen går att skilja olika Tropheus arter åt. Det går givetvis att göra men det finns idag ingen riktigt vetenskaplig statistik tillgänglig. Alltså är det upp till hobbyisterna att tala.

Det vanligaste är att man får berättat för sig att T. duboisi är mildast. Jag har även hört att det ska handla om T. duboisi "Maswa" speciellt och att T. moorii och brichardi ska vara tuffast. Det är nog ganska vanligt att det dras slutsatser efter erfarenhet från bara ett tiotal grupper vilket givetvis inte på något sätt kan visa någon verklig sanning. Kjell, vår ordförande, har fött upp ett hundratal eller mer grupper av dubbar och säger sig märka att dessa är betydligt mildare än övriga.

Jag själv har en grupp VF T. moorii och en grupp F2 (tror jag) T. duboisi och mina dubbar har varit helt obeskrivligt mycket tuffare än moorii. Det är så stor skillnad att man knappast kan tänka sig att det är samma familj.

Det är inte så himla kul att inreda en 375:a till Tropheus eftersom det enligt min erfarenhet bara blir pankaka av det hela med inredning. Det finns givetvis massor av undantag men för det mesta måste ett sådant kar hållas tomt då fiskarna är fullvuxna.

Detta sammantaget gör att mitt slutgiltiga råd handlar om smak och inget annat och då säger jag vad jag med facit i hand skulle göra i ditt ställe, nämligen:

20 stycken VF Tropheus annectens "Bulu Point" (gråbruna, min favoritfärg, med blågröna ögon och med lystjärt). En ovanlig sort och enligt många en "värsting". Ovanlig i handeln på grund av sin diskreta färg men uppmärksammad bland intresserade på grund av sin speciella och annorlunda stjärtfena.

Detta i ett 150 långt kar med mörkgrå nästan svart hemmagjord bakgrund med rikligt med utstickande partier som enda inredning. Till detta hade jag valt en mörkgrå sand och kraftigt ljus placerat långt bak så att fiskarnas ryggfenor fick ordentligt med överstrålning och de gråa kropparna verkade som siluetter och de blå ögonen gnistrade till enbart då fiskarna rödre sig på ett visst sätt.

mvh,
                        Fredrik H.
                        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                        www.cichlidgallery.org
                        www.tropheini.com

Kommentar

• cichlids4fun
                          • April 2002
                          • 3109

Tricella- tack för länken det verkar ju vara kanonfina fiskar jag köpt, väntar tålmodigt på att de ska färga ut
                          Mvh
                          Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• imported_n/a
                            Användare
                            • January 2003
                            • 82

Ingen här som har ett möblerat och grönt troffe-akvarium? Hade varit kul att se en bild..

Har själv 14 st 6 cm T.Moorii "Chaitika" F1 som ska till ett nytt 240-liters till helgen.. (under ett tag, sedan till ett 400 liters) Och det hade varit kul med nån sorts möblemang..

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10777

Jag har fått ett problem...eller så är jag överdrivet omvårdande...men mina nyanskaffade VF Tropheus äter inte speciellt bra. De är inte heller så alerta när det vankas mat utan driver mest omkring. Råkar det komma en munsbit framför munne så kan de helt enkelt bara simma förbi den utan att ens smaka.

Jag har dom tillsammans med Mbunas...behöver jag flytta dom till ett eget kar eller ska jag fortfarande vara tålmodig? Det har varit såhär sedan jag skaffade dom för ca en vecka sedan. Ingen insjunken buk eller avsmalnat huvud. Avföringen har jag inte sett...

Några råd och idéer vad jag bör göra? Vänta eller agera?

Kommentar

• bmwpower
                                Användare
                                • December 2002
                                • 1934

Jag tycker du ska flytta dom dom kan annars bli stressade.
                                Har du gjort vattenbyten nyligen

Kommentar

Arbetssätt...