Troffe tråd

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Var har du gjort av gröna ärtorna i din mix? En räkmix till Tropheus skall innehålla mer grönt än t ex räkor...

Jag har aldrig provat att blanda i cyclops till räkmix, men jag har svårt att se att det skulle vara något fel.

Kommentar

• demasoni
      Användare
      • April 2002
      • 163

Sorry skrev fel ändrat nu =)
      tropheus chimba
      Fuelleborni Katale

Kommentar

• Fredrik H.
        Användare
        • April 2002
        • 1884

Jag tycker att din mix låter perfekt i övergångsstadiet från flingor. Efter ett tag ska du släppa in mer räkor om du vill optimera lek. Jag fick inte igång mina "kala" ordentligt förän jag körde 50/50.

mvh,
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

Kommentar

• demasoni
          Användare
          • April 2002
          • 163

Tjena!
          Jag har ett litet (kan var stort) problem. Det har blivit en stor förändring i mitt kar dom senaste dagarna. Från att simma som galningar så fort man rör en fena så är dom extremt lugna (kanske för). När man bara kikar in i rummet utan att dom ser mig så ligger dom i en klump på botten och några simmar runt.
          Största hanen har tagit ett revir (/ena sten högen) vilket han inte gjort innan. kan det vara ökad aggresioner som gör att de andra tar det lugnt??
          Det är en lr två (näst störstsa) som står still nästan hela tiden och vinglar lite från sida till sida. Alla äter men är det något som inte stämmer?
          eller är allt som det ska bara att dom har lärt känna akvariet och tagit sina platser?

andra frågan är det farligt att medicinera akvariet med furapond i förebyggande syfte? Är deta att rekomendera?

Tacr för snabba svar
          MvH Filip
          tropheus chimba
          Fuelleborni Katale

Kommentar

• Fredrik H.
            Användare
            • April 2002
            • 1884

Det som du beskriver tror jag är ofrånkomligt. Det är troligen som du säger att de har tagits lite revir nu. Mina vildfångade är alltid hårt hållna av ledaren och måste hålla sig till en viss plats och det ser lite ut som att akvariets storlek inte kommer till sin rätt eftersom alla är mer eller mindre i ena sidan. Detta brukar vara tills alpha hanen lekt av ett par honor sedan brukar han slappna av under en tid och alla verkar få lite lösare tyglar. Jag tror att du kommer att mista några i dessa första bråken men det skulle kunna vara att du slipper eftersom ditt kar är mycket större än vad jag någonsin provat.

Jag hade inte slagit i någon furapond förrän jag såg strådaktig avföring eller matvägran. Om sådan däremot uppstod så hade jag absolut börjat med Furapond innan jag misstänkte flagellat.

mvh,
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

Kommentar

• Jonas E
              Användare
              • February 2003
              • 2533

Jag har fått lek på mina Ikola!!!!

Det är min största Ikola som tuggar ,jag har hela tiden trott att den var en hanne eftersom den dominante hannen (som är mindre) hela tiden har jagat henne.

Igår så såg jag en fin liten hakpåse och den var kvar i morse, så nu ska jag bara vänta en 4 veckor eller ngt innan jag tar över henne i ett annat akvarium. Hoppas att hon håller ynglen tiden ut.

Vi ses!!
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• demasoni
                Användare
                • April 2002
                • 163

Tjena!
                Fan vad ball.
                Jag går och hoppas att mina ska börja leka,men det är inte det viktigaste nu utan det är att dom överlever coh mår bra.
                Jag får fixa det först sen kanske man kan börja hoppas på lek.
                Tack Fredrik för ditt svar=) lugnade mig verkligen.
                MvH Filip
                tropheus chimba
                Fuelleborni Katale

Kommentar

• roni
                  Användare
                  • May 2003
                  • 183

Jag har följt den här tråden nu ett tag och blivit ruskigt sugen på att skaffa troffar. JAg bor i Umeå finns det nån som har eller känner nån som har några yngel till salu här uppe.

Mvh Fredrik
                  Mvh/Fredrik

Kommentar

• Ante
                    Användare
                    • November 2002
                    • 571

Du har ju Akvarium Atlantis som har bla. Kiritza hemma.
                    Jag har en del Tropheus också men inget till salu just för tillfället, det ser ut som att jag kommer att ha Kachese F1 snart, jag hoppas att hon går hela vägen denna gång och inte spottar dom för tidigt.
                    lite bilder att fresta med finns här:

Kommentar

• roni
                      Användare
                      • May 2003
                      • 183

Det låter intressant, om du får några som du sedan vill sälja kan du väl höra av dig.

Fredrik
                      Mvh/Fredrik

Kommentar

• Spooky
                        Användare
                        • January 2003
                        • 37

citat:Ursprungligen skickat av roni

Jag har följt den här tråden nu ett tag och blivit ruskigt sugen på att skaffa troffar. JAg bor i Umeå finns det nån som har eller känner nån som har några yngel till salu här uppe.

Mvh Fredrik
                        Hej på dej Fredrik .
                        Har lite yngel efter VF Ikola om du är intreserad.
                        ca: 25 st är det , Har inte räknat dom så noga .
                        Bor i Ö-vik själv så hör av dej om du är intreserad.

Kommentar

• Jonte_Maskin
                          Användare
                          • August 2003
                          • 59

Ante: Vilka enormt snygga Kachese du har. Skulle verkligen vilja köpa avkommor från dom. Men du håller väl till en bra bit från Mälardalen, eller?!

Kommentar

• Frode
                            Användare
                            • April 2002
                            • 24

Tenkte jeg skulle stikke innom for å fortelle litt om en tropheus kar en kamerat av meg har.

For en tid tilbake overtok jeg en liten gruppe VF Bärsten. Det gikk ikke bra og fiskene døde i tur og orden. Til sist satt jeg tilbake med en trio bestående av en hann og to hunner. Disse fiskene ga jeg bort til en kamerat. Han satte fiskene i et 160 l akvarium med planter og litt hjemmesteder.

I dette akvariet fungerer trioen perfekt. De har regelmessig gitt yngel hos han i to år nå. Det er liten aggresjon og ingen problemer med å slippe tilbake hunnene etter at de har vært ute for å ”spytte”

Dette er jo helt i strid med hva jeg har erfart og fått høre av andre men ikke unikt. En av ”små jentene” i klubben vår holder et par Mazwa også uten problemer.

Dett er jo helt i strid med teorien om at store gruppen av tropheus er det eneste som fungerer

Kommentar

• Jonas E
                              Användare
                              • February 2003
                              • 2533

vad jag har läst så skall man se till så att hannen inte kan se de svagare individerna, då jagar han dem inte. Har ni någon erfarenhet av detta (t.ex. att ha tegelrör och liknande i era burkar)? Jag skall snart möblera om mitt 540litersakvarium och ha mina Ikola och Goldens i det akvariet så lite tips på iredning (inga btn-eller frigobakgrunder....har varken plats/tid /råd).

Jag hade tänkt mig rådasand och kalksten, i vissa kalkstensrösen skall jag nog lägga in lite tegelrör som jag hade tänkt dölja.

Alla tips e välkomna

ps. tyvärr har ikola-honan svalt äggen, men de leker igen d.s.
                              /Jonas
                              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Bilbo
                                NCS Medlem
                                • April 2002
                                • 1159

När ni ändå är inne på det, finns det tropheusodlare i småland?
                                Jag är intresserad av "Ikola"-ungfiskar 3-4 cm drygt 30 st.
                                // Magnus Arvidsson

Kommentar

Arbetssätt...