Troffe tråd

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • February 2003
    • 2533

har man en gång fastnat kommer man inte ifrån Tropheus-träsket. de startar väl snart ett avvänjnings-hem för troffe-drabbade. Ungefär så roliga/intressanta och vackra är Tropheus. Det finns inget vackrare än att se en fullvuxen grupp Tropheus i ett 540 eller större......ju större akvarium desto vackrare är det. Man må ha sett de färgranna discusarna och de roliga stimfiskarna, men Tropheus är allt i ett paket, en utmaning, vackra fiskar, mycket intressant beteende och helt enkelt de finaste fiskar som finns.

det är min åsikt, någon annan som kan komma på något mer?
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Ricard
      Användare
      • August 2003
      • 476

[] Man blir nästan generad över den övertygelse ni har... BRA gubbs!! Men ge mig mer. Berätta mer...
      - Vad är det som är så spec. med deras lek?
      - Hur håller man dem? 3 per art med ett antal arter eller större stim/art?
      - Går de artvis eller blandar de sig?
      - Skall man ha bra genomströmmning på vattnet i ett troffe-kar..?
      - Är de algätare elle rhar man ancistrus etc i karen?

- en fråga som INTE har med troffar att göra: hur får ni med bilder in dem i sidan här.. Var under profil lägger man in den..?

[)]
      Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

Kommentar

• Ante
        Användare
        • November 2002
        • 571

citat:
        - Vad är det som är så spec. med deras lek?
        Dom blir fler
        -ju fler desto bättre, minst 15 st., färre kan gå (åt hel*ete)
        -mycket ström i vattnet 5-6 ggr/vattenvolymen
        Troffar är algbetare men jag har små Ancistrusar för att hålla rent.

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

Jag har haft Tropheus och jag kommer troligtvis att ha Tropheus igen pga deras underbara egenskaper.

En sak kan bli rätt tråkig i längden och det är de sk "biverkningarna" som kommer med Tropheus.

1. Bästa sättet att hålla Tropheus är i en ensam grupp i ett minst 375liters akvarium. Att endast se en art i ett akvarium av denna storlek kan bli lite tråkigt om man inte har en gedigen kärlek till dessa fiskar.

2. En dominant hane kan jaga livet ur nästan hela gruppen om det är så att man har otur att få en aggressiv hane och något som stör gruppens harmoni.

3. Tropheus är en av de arter som drabbas av den sk sjukdomen bukvattensot. Denna sjukdom är svår att bota och den kan ödelägga gruppen.

4. Tropheus håller oftast ett ganska högt pris i handeln och det kräver en del pengar som man kan offra på dessa fiskar då man bör köpa en grupp på minst 15st. Man kan dock köpa oerhört fina ungdjur av privatodlare för ca 50-80kr/st och då blir det mer överkomligt.

Dessa punkter kan låta lite negativa, men jag vill att det skall finnas en motvikt till all ros som denna art, om än välförtjänt, får.

Tropheus är något av det mest intressanta jag haft i mina akvarium och om jag skulle få tag i rätt art så skulle jag skaffa dessa igen då de verkligen är speciella...

Jag har själv valt att inte ha Tropheus pga de krav och den risk som dessa emellanåt medför pga ovanstående anledningar. Jag har istället Malawi som till viss del har samma beteende i lek. Det finns också många "bortglömda" godingar inom Tanganyika utöver dessa charmerande Tropheus.

Vad man än väljer så skall man se till att ha tagit till sig en mängd information för att man på bästa sätt skall kunna hålla dessa fiskar, oberoende art.

(Ledsen för detta Tropheus-älskare...det känns som om fan klampade in i kyrkan)

Kommentar

• Fredrik H.
            Användare
            • April 2002
            • 1884

Jag letade lite efter ett inlägg som jag skrivit i "det gamla forumet" för något eller några år sedan som jag tyckte behandlade anledningen till min kärlek till denna art på svenska men kunde inte hitta det. (Är länken till det gamla forumet borta?)

Jag har dock ganska nyligen skrivit en artikel på engelska som kanske kan belysa mina personliga synpunkter på både glädjen och sorgen.

mvh,
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

Kommentar

• Ricard
              Användare
              • August 2003
              • 476

HEJ IGEN!

Det var sannerligen en artikel det Fredrik...
              Ja, jag vet inte riktigt vad jag skall tro. minst 15 djur/grupp med ett pris av runt en hundring styck, har jag uppfattat det hela rätt?

Hur stora blir dessa firrar?

Om man har ett akvarium med en bottenyta på 160x80 och som är 65cm högt(840l.) kan man då ha fler grupper? För mig är det helt otänkbart att ha 840 liter med en art. Det känns som en lyx som inte jag har råd med. Om detta är "kravet" så är detta inte ngt för mig.

Angående filtrering mm - att ha en sump, funkar det bra eller kan det påverka på ngt sätt?

Jag har tänkt beställa Eheims nya kraftagregat som pumpar 5000l/timma - är det för högt tryck på 840l? Det är 6 x volymen/timma.

Var vänder man sig om man bestämmer sig och vill ha råd om vilka arter som passar ihop och kanske framför allt, vem skall man köpa av..?

Tack för att ni engagerar er!
              Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

Kommentar

• demasoni
                Användare
                • April 2002
                • 163

Tjena!
                Jag bara undrar lite, hur pass lättlekta e troffar? Det står över allt att folk får massa yngel, men e dom så lätta?
                MvH Filip
                tropheus chimba
                Fuelleborni Katale

Kommentar

• kilova
                  Användare
                  • April 2002
                  • 327

Ricard ,, Tropheus blir ca 15 cm.
                  Du kan visst ha mer än en sort i samma akvarium. Kombinationer jag lyckats med är tex #duboisi och ikola# #moliro och kiriza# #Ilangi och körsbär# .
                  Köp Tropheus av privatodlare så får du ju se föräldra djuren.

Demasoni.Jo dom är väldigt lättlekta om man skapar rätt förutsättningar för dom med inredning ,vatten kvalite mm.
                  Tropheus moori golden kazumba F1
                  Tropheus dubosi F1
                  Tropheus Chaitica F1
                  Tropheus red chimba F1
                  Tropheus black pemba F1
                  Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
                  Tropheus moori bärnsten F1
                  Tropheus moori kejsare
                  Mvh Kim

Kommentar

• demasoni
                    Användare
                    • April 2002
                    • 163

Tjena!
                    Ok min största hanne skakar som satan för varje hona lite då och då.
                    Jag har haft dom lite drygt 1 vecka så jag får väl lugna mig lite med lek.

Men alla mår bra och äter som bara den.
                    Hoppas dom klarar sig från bukvatten bara.

MVH Filip
                    tropheus chimba
                    Fuelleborni Katale

Kommentar

• Ante
                      Användare
                      • November 2002
                      • 571

dom kan leka direkt och det kan ta ett år, eller kanske inte alls,det finns inga gällande regler.
                      jag köpte en grupp Ikola där en hona gick och tuggade och hanen höll på att leka när vi håvade upp dom och honan behöll sina ägg och spottade yngel hos mig efter tre veckor.
                      -hanen upptog nästan omgående leken med honan hos mig.

Mina VF Kachese har jag snart haft i 10 månader utan att det blivit några yngel ännu, det har varit lekar men honorna har spottat eller svalt äggen efter 4-7 dagar.
                      så det finns inga givna regler, det blir vad det blir, dina troffar kan leka imorgon, eller inte alls.

Kommentar

• Jonte_Maskin
                        Användare
                        • August 2003
                        • 59

Hej!
                        20 Kejsare och 20 Körsbär i ett 450-liters akvarium, kan det vara nåt? För få/många eller fel sorts mix? Dessa båda "arter" tillhör ju de mer "aggresiva",(påstås det). Det är väl ingen risk att det blir korsningar?!
                        Och så en fråga om lysrör. Vilket rör eller kombination av rör ska man ha för att framhäva den gula färgen hos kejsaren?

// Jonte, Tropheusfrälst

Kommentar

• Ante
                          Användare
                          • November 2002
                          • 571

jag skulle nog inte hålla så pass lika fiskar tillsammans.
                          jag har själv haft Ikola med Kachese och det gick bra förutom att Kachesena snodde äggen av Ikolorna vid lek eftersom Ikola hanen inte brydde sig om Kachesena, så jag blandar helst inte några arter mera.

Kommentar

• kilova
                            Användare
                            • April 2002
                            • 327

Jag hade nog provat med ikola och molio eller duboisi
                            Tropheus dubosi F1
                            Tropheus Chaitica F1
                            Tropheus red chimba F1
                            Tropheus black pemba F1
                            Tropheus moori kejsare
                            Mvh Kim

Kommentar

• kilova
                              Användare
                              • April 2002
                              • 327

Tänkte bara hålla liv i tråden, Detta är väl den viktigaste tråden på forumet.
                              Tropheus dubosi F1
                              Tropheus Chaitica F1
                              Tropheus red chimba F1
                              Tropheus black pemba F1
                              Tropheus moori kejsare
                              Mvh Kim

Kommentar

• kilova
                                Användare