If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
ju mer man läser om matning av troffar desto virrigare blir man.
framförallt amerikaner förordar endast flingor annars dör dom.
svenskar säger räkmix annars dör dom.
om dom dog av allt annat än flingor så skulle varenda troffe i svedala vara död. omvänt gäller ju då i usa.
jag ger både och, räkmixen skitar ju ner ganska ordentligt samt att det är kraftigt foder och troffar lever ju naturligt på alger som är så magert att dom måste äta jämt, så jag tror inte att det är enbart positivt att vräka ner räkmix utan att det är bra med lite lättsmält föda mellan varven.
sedan är det ju välkännt att övergödning av spirulina ger pigmentfläckar så kanske inte bara spirulinaflingor.
-har någon provat tex. JBL novo rift, cichlidsticks?
men återigen, det är vad jag TROR! och ingen troffe har dött för mig (ännu)
Towel:
Flingorna ska komma under veckan(beställda från en nätbutik) och jag tänkte börja direkt med min lilla test. Jag lyckades tidigare få tag på en mindre burk med Osi flingorna av min handlare och jag har under en tid då o då utfodrat med dessa för att övergången inte ska bli allt för snabb.
I mina öron så låter det rätt så vettigt att utfodra med små mängder flera gånger dagligen och med hjälp av foderautomat så blir det praktiskt möjligt också.
Min foder automat kan ställas in för utfodring upp till 4ggr per dag. Förr så har jag använt den med pellets o granulat(till andra fiskar) då fungerade det bra. Hur den kommer att fungera när den är laddad med flingor vet jag inte, kanske det blir svårt att få en jämn mängd foder vid varje utfodringstillfälle(flingorna är ju ofta av varierande storlek). Det är även sådant här jag har tänkt prova.
Ante:
Pigmentförändringar är en av farhågorna jag har när det gäller att helt o hållet gå över till spirulinaflingor. Men jag tänker hursomhelst prova, får dom pigmentförändringar så kan man ju alltid sluta med flingorna och gå tillbaka till räkmixen.
(tyvärr kan jag inte skryta med att inga tropheusar har dött för mig,problem har jag haft till o från, ibland i samband med inköp av nya grupper.)
Stelin:
Jag kanske har missat om du skrivit det, men det hade varit kul att höra hur många kar och grupper du har med tropheus, eller ännu bättre se lite bilder.
Kolla runt på andras akvarium tycker jag är en rolig inspirationskälla till hur man gör sina egna kar snyggare (=
Visst skitar räkmixen ned en del, men med dessa veckobyten av vatten (ca 30-40%) utgör det en bra grund för god vattenkvalitet. Det ska dock bli intressant att följa Stelins "test" med foderändring även om det tar en tid innan rättvist resultat kan utmätas.
Tropheus äter ju ganska glupskt, precis som Malawi, och det bidrar till att det grumlas. Sedan är det ju också ganska välkänt att överdosering är den största boven.
För att inte grumla vattnet med räkmix kan man slänga i mindre bitar så det inte blir så att många fiskar "sliter och drar" i biten. Kan de hugga en bit i rätt storlek så blir det inte mycket spill...
Towel:
Jag har ett 720 liters kar, ett 375 l kar(nyligen inköpt) samt ett 112 liters. Jag har 2 grupper tropheus. En liten grupp Nkonde samt en grupp Moliro som jag gjort mig av med dom flesta av(tidigare 30st nu bara 8 kvar).
Några bilder på mina fiskar eller akvarium har jag inte, men inredningsmässigt är det inte mycket att titta på, fin sand med ett par kalkstenar.
Det jag går o väntar på nu är skatteåterbäringen, när den kommer planerar jag att köpa någon ny sort och som enda grupp kommer att få gå i 720 karet. Jag är väldigt sugen på Tr."kasanga" och förhoppningsvis går det att få tag på denna när det blir dax.
Towel:
Om det är till någon tröst så gick jag och stirrade på min grupp T. moori "Kala" i ett och ett halvt år som liknar det du beskriver. Nu får jag plötsligt massor av yngel från dem. Jag gjorde lite ändringar hit och dit, kanske den radikalaste var att tömma karet på sten, men jag vet inte om det var det som gjorde att jag fick behåla ynglen. Det blev i alla fall betydligt mindre aggressivt. Det ska då lilläggas at jag hade dem i ett ganska konstigt kubiskt 410 liters akvarium och att det var fullvuxna VF. Troligen lite trångt.
Har haft mina 19 dubbar i ett år och 2 månader nu och det har gått över förväntan. Har förlorat en som hoppade ut, annars har det till för någon vecka sedan varit ganska lugnt.
Men nu går det ganska hett till emellanåt, ökar aggressiviteten när de blir könsmogna?
Bästa sättet att könsbestämma 14 månader gamla dubbar?
/Johan
"First they ignore you, then they laugh at you, then they'll fight you and then you'll win -- M.Gandhi"
http://mrgadget.esmartguy.com
Man kan nog säga att aggressiviteten mer än fördubblas när de blir könsmogna.
Vad könsbestämningen beträffar så är det väl att jämföra könsöppningar som är det enda säkra. Efter att de varit könsmogna ett tag så märker man även ganska tydligt på beteendet vilka som är vad. Några individer i gruppen förblir dock i någon sorts sexuell gråzon.
Jag menar att man beteendemässigt inte riktigt kan tyda vilket kön de tillhör. Det kan vara honor som hanen inte riktigt tänder på eller hanar som försöker leka honor för att slippa få stryk av ledaren.
Ante:
Ok, så är det ju ibland.
Jag såg förresten på din hemsida att du hade ett kranvatten som hade ett PH på 7.8 samt dh 1.3 osv. Tillsätter du något till kranvattnet för att få upp PH:et och hårdheten?
Jag frågar för jag har liknande kranvatten(PH 8, KH 2, GH 2) men tillsätter både Bikarbonat o salt för att få lite "bättre" värden, men går det bra utan tillsatser så kan det ju vara värt att prova detta.
Kommentar