Troffe tråd

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • klassisk ära
    Användare
    • July 2003
    • 139

"Vad skulle hända om man hade 1+4 troffar i ett 200 liters?"

Ett utmärkt steg i rätt riktning vad det gäller hållning av Tropheus. Ett klumpa ihop 30 fullvuxna djur varav 20 hanar i ett 720-liters akvarium är i allra högsta grad onaturligt. Det är en stor skam för Sveriges ciklidscen att så många praktiserar detta sätt att hålla, eller rättare sagt förvara, sina ciklider.

Kan någon här förresten säga mig vart i litteraturen jag kan läsa om den så omtalade "Tropheus-hierarkins" förekommande i naturen? Denna så kallade hierarki är enligt mig enbart akvaristens efterkonstruktion i ett sista desperat försök till aggressionsdämpning hos sina djur, genom hållning av för många individer i för små utrymmen.

Mikael

Kommentar

• Fredrik H.
      Användare
      • April 2002
      • 1884

Jag tror att det kan stämma som du säger Mikael, att det hierarkiska beteendet inte existerar i naturen. Det blir nog tydligt just när en grupp tvingas så tätt ihop som i ett akvarium.

Det skulle vara väldigt trevligt att ge sina fiskar samma spelrum som i naturen men som vi alla vet är det omöjligt. Det är däremot inte alls omöjligt att ha 1+4 Tropheus men svårt. Kanska är Tropheus en sån där fisk som man inte borde ha i akvarium alls?

Jag har mina fiskar som underhållning. Det kan låta lite äckligt sådär när man tänker på det men jag har ju knappast låtit dem flygas hit och spärrat in dem i en glasburk för deras skull. Jag har heller inte gjort det för att se dem slå ihjäl varandra. Jag håller just nu Tropheus i lite mindre grupper och det ska bli intressant att se hur det går. Det fungerade inte förra gången jag provade.

mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

Kommentar

• Fredrik H.
        Användare
        • April 2002
        • 1884

Jag tror att det kan stämma som du säger Mikael, att det hierarkiska beteendet inte existerar i naturen. Det blir nog tydligt just när en grupp tvingas så tätt ihop som i ett akvarium.

Det skulle vara väldigt trevligt att ge sina fiskar samma spelrum som i naturen men som vi alla vet är det omöjligt. Det är däremot inte alls omöjligt att ha 1+4 Tropheus men svårt. Kanska är Tropheus en sån där fisk som man inte borde ha i akvarium alls?

Jag har mina fiskar som underhållning. Det kan låta lite äckligt sådär när man tänker på det men jag har ju knappast låtit dem flygas hit och spärrat in dem i en glasburk för deras skull. Jag har heller inte gjort det för att se dem slå ihjäl varandra. Jag håller just nu Tropheus i lite mindre grupper och det ska bli intressant att se hur det går. Det fungerade inte förra gången jag provade.

mvh,
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

Kommentar

• Robin
          Användare
          • January 2003
          • 4526

Fredrik: Du kan väl höra av dig här hur det går med de mindre grupperna..

Jag ska nog testa att hålla troffar i en mindre grupp (maximum .
          Det är värt att få veta lite vad som händer...
          Börjar de fara illa åt så är det bara att sära på dem.. inte så svårt.
          Det är bara en tanke än så länge.
          Mvh
          Robin

Kommentar

• Robin
            Användare
            • January 2003
            • 4526

Fredrik: Du kan väl höra av dig här hur det går med de mindre grupperna..

Jag ska nog testa att hålla troffar i en mindre grupp (maximum .
            Det är värt att få veta lite vad som händer...
            Börjar de fara illa åt så är det bara att sära på dem.. inte så svårt.
            Det är bara en tanke än så länge.
            Mvh
            Robin

Kommentar

• deelay
              Användare
              • September 2002
              • 5394

Tricella prova att loopa utefiltret i en lite större hink medans du medicinerar det fungerar utmärkt så slipper du alla eventuella kommande problem som kan medfölja ett nystartat utefilter.
              http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• deelay
                Användare
                • September 2002
                • 5394

Tricella prova att loopa utefiltret i en lite större hink medans du medicinerar det fungerar utmärkt så slipper du alla eventuella kommande problem som kan medfölja ett nystartat utefilter.
                http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

Under medicineringen körde jag enbart med ett pumphuvud. Det räckte bra...och ytterfiltrenas bakterieflora klarade av att stå still i några dagar. Jag rengjorde dock grundligt innan de togs i bruk igen. Men tack för tipset deelay!

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

Under medicineringen körde jag enbart med ett pumphuvud. Det räckte bra...och ytterfiltrenas bakterieflora klarade av att stå still i några dagar. Jag rengjorde dock grundligt innan de togs i bruk igen. Men tack för tipset deelay!

Kommentar

• supermick
                      Användare
                      • May 2002
                      • 151

har hört att bakteriafloran i ett filter dör av 4-5 timmar strömavbrott.... men har inget säkert belägg för att det är sant !
                      men det finns säkert någon snäll här på forumet som kan svara på det
                      hej hopp i plurret

Kommentar

• supermick
                        Användare
                        • May 2002
                        • 151

har hört att bakteriafloran i ett filter dör av 4-5 timmar strömavbrott.... men har inget säkert belägg för att det är sant !
                        men det finns säkert någon snäll här på forumet som kan svara på det
                        hej hopp i plurret

Kommentar

• Emil Martinsson
                          Användare
                          • November 2003
                          • 167

Jag har fått lek i mitt dubbekar för första gången
                          Honan som ruvar har fortfarande prickar! ca 20 på varje sida.
                          Jag trodde att prickarna skulle bort innan hon blev könsmogen men så är tydligen inte fallet. Leken skedde 2 dagar efter att jag anslutit ett ytterfilter till. Undrar om detta kan ha triggat till lek?
                          Emil
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=141499

Kommentar

• Emil Martinsson
                            Användare
                            • November 2003
                            • 167

Jag har fått lek i mitt dubbekar för första gången
                            Honan som ruvar har fortfarande prickar! ca 20 på varje sida.
                            Jag trodde att prickarna skulle bort innan hon blev könsmogen men så är tydligen inte fallet. Leken skedde 2 dagar efter att jag anslutit ett ytterfilter till. Undrar om detta kan ha triggat till lek?
                            Emil
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=141499

Kommentar

• jinnarparen
                              • April 2002
                              • 2670

En liten fundering bara!

Om jag har förstått saken rätt så är ett av problemen med Tropheus deras känsliga magar. Fiberrik kost skulle då vara att föredra.
                              Har för mig att det finns ett medel som heter Lunelax som man kan strö på gröten eller filen för att få igång sin egen mage.
                              Är det något man kanske skulle kunna använda i foderblandningen till tropheusen. Någon som har provat?

..med nyvaknat intresse..
                              Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• jinnarparen
                                • April 2002
                                • 2670

En liten fundering bara!

Om jag har förstått saken rätt så är ett av problemen med Tropheus deras känsliga magar. Fiberrik kost skulle då vara att föredra.
                                Har för mig att det finns ett medel som heter Lunelax som man kan strö på gröten eller filen för att få igång sin egen mage.
                                Är det något man kanske skulle kunna använda i foderblandningen till tropheusen. Någon som har provat?

..med nyvaknat intresse..
                                Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

Arbetssätt...