Troffe tråd

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Jag ska göra ett VB imorgon...så då får jag ta beslut om jag ska flytta på dom inga som heller inte.

Kommentar

• Stelin
      Användare
      • December 2002
      • 1339

Jag tror inte en Tropheus som inte äter är frisk. Du har väl haft dom nu i minst en vecka(eller?) iaf och då tycker jag att dom borde ha börjat äta. Om dom inte äter något alls, eller går och plockar i sanden, eller betar efter alger på stenar o dylikt så tycker jag du ska börja medicinera fortast möjligast.
      Jag hade likadana problem med mina VF när jag köpte dom i somras. Till att börja med så var det bara 1/3 av fiskarna som åt men efter flertalet dubbel-behandlingar med flagyl samt en temperaturökning med ett par grader(mest på känn) så fick jag till slut alla till att börja äta.
      Jag hade senast i förra veckan återigen problem med ett par av fiskarna. Dom åt inte och stod mest stilla vid botten. Jag medicinerade därför återigen med dubbeldos av flagyl och två dagar senare var dom lika matgalna igen. Jag tycker det verkar som att ju snabbare man medicinerar desto större chans verkar man ha att få rätsida på fiskarna igen.

Angående eget kar eller ej så är ju eget kar såklart det bästa. Dom riskerar ju då inte att bli stressade eller dra på sig några sjukdomar från de andra fiskarna.
      //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Dolphin
        Användare
        • January 2003
        • 57

Blir dom inte stressade av flytt???

Har ni hört talas om transportsjukan?
        Firrarna äter dåligt eller inget alls och står å vaggar mest i vattnet, sen dör dom en efter en.
        HAr råkat ut för det, 50 troffar gick åt h*lvete.

Kommentar

• Jonte_Maskin
          Användare
          • August 2003
          • 59

Dolphin: Transportsjuka? Vet inte...jag transporterade 30 troffar,(3-5 cm),i ryggsäck på motorcykel i 28 mil. Alla överlevde utan några som helst bekymmer. Kanske hade jag bara en j-a tur?!

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

Kanske visar det bara att det är en balansgång på en skör tråd...ibland har man tur...ibland otur.

Jag tror inte att Tropheus är svåra om man uppfyller deras krav...men om de är VF så är det en helt annan historia.

F1 har ju trots allt fötts upp i de förhållanden som vi har så därför drabbas de troligen inte lika ofta av sjukdomar som VF tycks göra.

Mina fiskar visar inga sjukdomstecken för övrigt annat än att de inte äter speciellt mycket...eller alls.

Jag ska nu flytta över dom temporärt till ett tomt 105L för medicinering så får jag se vad som händer.

Kommentar

• Stelin
              Användare
              • December 2002
              • 1339

Jag tror nog inte heller att det är så speciellt lyckat att hålla på att flytta tropheusar hit o dit. Precis som Dolphin är inne på så tror jag det är stressigt för fiskarna och stressen i sig kan nog i sin tur utlösa sjukdomar. Specellt nyinköpta tropheusar har jag fått veta är extra känsliga. Dom bör helst inte flyttas överhuvudtaget, utan direkt få komma till det kar som det är tänkt att dom ska gå i.
              //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Stelin
                Användare
                • December 2002
                • 1339

Tricella, jag tor att du gör ett misstag om du flyttar över dina tropheusar i ett så pass litet kar som 105 liter. Det blir nog allt för bråkigt med stress som följd när fiskarna inte kan komma undan från varandra.
                //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Robin
                  Användare
                  • January 2003
                  • 4526

Varför inte flytta malawisarna?
                  Mvh
                  Robin

Kommentar

• stiffe
                    Användare
                    • April 2002
                    • 953

Håller med Stelin både vad det gäller medicinering och att flytta dina(Tricella)Tropheus till ett så pass litet kar som 105l.
                    Har du bestämmt dig för att dom ska gå för sig själva eller om dom ska gå kvar tillsammans med dina m`bunas?
                    Ska dom gå kvar med dina m`bunas kan du lika gärna medicinera direkt i karet så slipper du stressa dina Tropheus i onödan,dina m`bunas kommer inte att ta någon skada om du medicinerar med Flagyl.
                    mvh Stefan

Kommentar

• Henrik Dehlin
                      NCS Medlem
                      • September 2002
                      • 1913

för hans malawisar för nog inte plats i ett 105 liters =)...han har trotts allt 4 sorter malawisar..

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

Tack för hjälpen...och engagemanget. HeNkEdeh...har jag bara 4 sorter Malawi?

Kommentar

• Henrik Dehlin
                          NCS Medlem
                          • September 2002
                          • 1913

Jag fick det till det senast när jag räkna på din lista...men då måste det ha stått lite fel i mitt huve =] 5 Ska det vara!

Kommentar

• Jonas E
                            Användare
                            • February 2003
                            • 2533

Jag kom på mig själv att tänka på hur jag skulle göra om jag kastade ut mina Tropheus och bara satsade på Malawi. Ibland skrämmer jag mig själv......

Dock skulle det vara skönt att inte behöva vara orolig över att soten skall inträffa varannan kvart när man inte e hemma, det börjar bli lite sjukligt.

Det enda problem jag haft med mina malawi på några månader var ett svampanfall mot en fenbiten protomelas. Detta fixades dock ganska snabbt med en salt och värme-kur (jag hade ingen värmare i akvariet innan så jag höjde från 22 grder till ca 27).

Malawi är mycket skönare för ekonomin och när det gäller ojsan-faktorn att ha än troffar, dock är troffarna så undebart charmerande så jag kan knappt hindra mig själv från att fundera på hur jag skulle göra för att få plats med fler. Hoppas att Malawin snart tar över, tropheus är farligt för ekonomin och mitt psyke .

Vad anser ni andra troffe-freaks,har ni några likheter med mina tankebanor?

(bara så alla vet så kommer jag inte att sälja mina troffar på länge, det är underbara fiskar som ger mig en rejäl utmaning)
                            /Jonas
                            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

Du är inte ensam...

Detta är min tredje Tropheus-sväng...abstinensen tog över och jag var tvungen att ge vika. Jag har haft Duboisi Maswa, Pemba (Orange) och Kachese tidigare. Nu gäller Red Rainbow Kasanga...och Malawi.

Malawi ger jag nog aldrig upp...

Kommentar

• Stelin
                                Användare
                                • December 2002
                                • 1339

I somras när jag hade tomt på Tropheus så hade jag en kort tid ett par olika sorters Malawi inhysta i mitt kar. Och det är inte utan att tanken då slog mig att återigen sätta upp ett Malawi-kar. Det hade nog isåfall blivit "gamla godingar" som tex M. Auratus, Lab. Trewawase eller fullborni och BB zebra (Red Top). Men pga platsbrist måste jag nöja mig, iaf för tillfället, med en sorts fiskar och då är det när det kommer till kritan trots allt Tropheus som gäller.

Så det är för mig nog inte så mycket att jag vill ha fler tropheus varianter(har nu bara en variant och tycker det räcker), utan skulle isåfall hellre sätta upp fler olika sorters kar. Som tex ett kar med Malawi, ett med diskus, ett med gäddciklider osv. Så egentligen skulle jag nog behöva en lokal fullproppad med stora och små kar så man kunde ha lite allt möjligt...
                                //Stefan Lindstedt

Kommentar

Arbetssätt...