Cutecid, tack för tipset. Du såg inte om dom hade några hästnosar?
Troffe tråd
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Kommentar
-
Vilka odlar troffar i lidköping Tricella ??Kommentar
-
Jag har mailat dig om detta Cutekid. Jag lämnar ogärna ut andras namn om jag inte fått klart att jag kan göra det...Kommentar
-
Jag som "malawi-tankare" tycker att 200-300 kr är lite dyrt för en fisk... Men har sett att det går att köpa grupper om 20 runt 2000kr...Fortfarande dyrt för en student...Mvh
RobinKommentar
-
Visst är det en dyr hobby ibland, men jag tror ändå att utbytet man får av hobbyn väger upp kostnaden flera gånger om!
200-300kr per fisk är dyrt även för arbetande...Kommentar
-
Och det jag har sett och hört så kan man inte tjäna så mycket på odling då Tropheus bara får några få yngel om gången...Mvh
RobinKommentar
-
Man får några yngel per gång av en hona...men oftast så har folk ganska stora grupper om 8 till kanske 20 honor. Ta den summan gånger 5 (yngel) så får du ihop en ganska redig mängd yngel.
Ta sedan den summan du fick fram gånger 50 så har du vad du minst får för ett Tropheus ungdjur. Tar du gånger 80kr så får du reda på det högsta (kanske) du kan få för dina Tropheus ungdjur...
Hmm...jag räknar själv ändå...
8 honor ger 5 yngel på en lek = 40 yngel
20 honor ger 5 yngel på en lek = 100 yngel
40 yngel för 50kr/st = 2000kr (rimligast om man inte har speciellt dyr och eftertraktad art)
40 yngel för 80kr/st = 3200kr
100 yngel för 50kr/st = 5000kr (rimligast om man inte har speciellt dyr och eftertraktad art)
100 yngel för 80kr/st = 8000kr
Lite kan man nog ändå få in på sina "dyra" troffar.
Det tar dock en stund innan de växt upp till säljbar storlek, men om man lyckas få god snurr på det hela så...Kommentar
-
Jag vill inte krossa allas förhoppningar för jag vet folk som får oändligt med yngel men själv har jag aldrig fått fram mer än två honor som producerar i en grupp. Det verkar som att de andra inte tillåts leka. I mina två grupper finns det en hona som alltid är på gång och en hona som får leka ibland. De andra får hålla sig i bakgrunden.
mvh,Kommentar
-
Det var en nyhet för mig...
Men som du skrev så finns det en del som får väldigt mycket yngel också. Bara för att ta ett exempel så hade Zoofritid i Lidköping en grupp Tropheus Ikola på omkring 20talet fiskar och där gick 6-7 honor och tuggade samtidigt. Karet de gick i kan inte varit mer än 200liter typ. Det är som sagt högst varierande hur man lyckas få sin grupp att producera yngel.
Det enda han hade i karet var två medelstora stenar...
Så det behövs egentligen inte speciellt mycket inredning eller pysslande för att troffar skall leka. Ibland tenderar man att överarbeta och agera väl överambitiöst för att man tror sig få bättre resultat...(självkritik).Kommentar
-
Jag tror att stressen spelar stor roll. Jag har aldrig haft Tropheus i något större kar och det kan nog vara så att de honor som känner sig stressade inte producerar ägg utan har fullt upp med att hålla sig undan.
mvh,Kommentar
-
Intressant att ingen klagat på Stefans kombination med Vf Troffar och malawiciklider i samma burk. Det är skönt att se att även de mest insnöade tropheusentusiaster är öppna för denna typ av laborering. Jag har själv inget emot denna kombination, men jag skulle nog inte "våga" prova själv. En annan kul sak är att när jag själv skulle ha tropheus moliro tillsammans med ett gäng golden under en begränsad tid så var Stefan en av de mest aktiva motståndarna till detta. Times change, ehy? =)
Mvh
Björnfisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKARKommentar
-
Det borde väl bli ganska stor stress i en akvariebutik i ett 200liters innehållande 20 vuxna troffar...
Nu var ju dom vuxna VF så det kanske har en viss del i hur enkelt de kom i lek...Kommentar
-
Jag håller med Björn det är lite roligt faktiskt med tanke på den här tråden...
Kommentar
-
Jag vet att jag varit motståndare till detta, och är det faktiskt till viss del fortfarande...
Att jag nu skaffat Tropheus som jag har tillsammans med Malawi är endast tillfälligt. Fortfarande så skulle jag aldrig blanda som slutstation för fiskarna.
Och visst...man kan tycka som om jag har ändrat mig och säger emot mig själv...men det är upp till er att avgöra. Jag har heller aldrig sagt att det jag säger eller skriver är lag eller ens rätt...jag skriver efter min egna uppfattning och erfarenhet...och om någon överbevisar mig om annat så tjänar jag faktiskt på det...jag har lärt mig något nytt!
Men ok...om ni uppfattar som om jag blev tagen med näven i syltburken så bjuder jag verkligen på det...kul att ni har ögonen på mig...
Jag måste även fylla i att kärleken till de Tropheus jag skaffat, och nu har tillsammans med mina Malawi, är större än min egen prestige...eller min övertygelse om att inte blanda.
citat:En annan kul sak är att när jag själv skulle ha tropheus moliro tillsammans med ett gäng golden under en begränsad tid så var Stefan en av de mest aktiva motståndarna till detta. Times change, ehy? =)
Kommentar
Kommentar