Troffe tråd

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stelin
    Användare
    • December 2002
    • 1339

Jonas:
    Jag håller också (numera) moliro i par. Detta pga av att jag använder dom till att få igång bakteriefloran igen efter storrengöring och flytt av mitt kar. Själv så tycker jag det fungerar [u]mycket bra</u>, nästan ingen aggressivitet och honan kan simma där hon vill. Hos mig är det "alpha" honan som hanen verkar ha accepterat helt o hållet, kanske det är så även i ditt fall.
    //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Jonas E
      Användare
      • February 2003
      • 2533

de verkar så hos mig, de va från början en grupp på 10 st i ett 60-liters i en affär i lund, alpha hannen dödade alla förutom denna honan. de verkar funka.
      Hajhaj
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Ante
        Användare
        • November 2002
        • 571

vi diskuterade ju tidigare tillväxten hos troffar, och idag flyttade jag mina yngel som spottades (tömdes) den 8/7 från spottburken till ett större akvarium för tillväxt.
        dom var ju inte stora när dom kom ut, dryga 10 mm. och nu mätte jag det största ynglet till 27 mm.
        det tycker jag är mycket bra på så kort tid men jag misstänker att det går långsammare framöver.

Kommentar

• imported_n/a
          Användare
          • January 2003
          • 82

Skepp ohoj! Jag slänger mig in i diskussionen..
          Jag vet att det bara är en tidsfråga innan man sitter där med troffar..hrmf.. Men nu kommer man till det här med platsen eller rättare sagt, bristen på platsen till ett stort akvarie.. (micro-mini lägenhet, fem akvarium igång, "knorrande" tjej, 10 gitarrer och tusen CD's, två datorer med mycket mer..)

Om jag vill testa och känna på troffar, vad behöver jag då? Kan man börja i mindre skala? Vad är det minsta ni kan tänka er i akvariestorlek och fiskantal?...*mummel*...måste hitta större lägehet!....*mummel* Och går det verkligen att ha troffar ihop med små snäcklekare, typ Ocellatus? Calvus är väl helt uteslutet, va?

Kommentar

• Stelin
            Användare
            • December 2002
            • 1339

Ante:
            Det låter som en mycket bra tillväxt. Att dom blev övergödda de dagar du var på semester(eller vad det nu var) gjorde nog susen.
            //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Ante
              Användare
              • November 2002
              • 571

hehehe, börjar nästan tro det.
              Crayleone: om du menar storleken på spottkar osv, så har jga använet ett 105 liter till spottkar och nu går dom i ett 165 liters och sedan så var det tänkt att dom ska flytta till 375 liter när 165:an blir trång, vilket jag tror kommer dröja ett tag.
              Kull nr. två är på väg nu och dom ynglena kommer jag att samla upp i 105:an för att sedan flytta till 165:an också när växt till sig lite.
              jag har haft 8 st. 5-7 cm. troffar i 165 liter tidigare utan problem och mina Ikola som jag har nu gick i ett 240 liters hos handlaren och där lekete dom ju allt dom hann.

En personlig gissning är att det kan funka hyfsat om gruppen fungerar bra utan större bråk och dom inte är så stora i ett mindre akvarium, men det gör inte fiskarna rättvisa att gå i en liten burk.

Kommentar

• Fredrik H.
                Användare
                • April 2002
                • 1884

crayleone: Jag hör att du kommit i Tropheus-tankar, skoj. Om man låter tankarna vandra åt det hållet så kommer man inte så lätt ur det sen.

Du kan testa Troffar på många sätt enligt mig men det enda hyfsat säkra är 15-20 ungdjur i minst 375 liter.

Om nu detta för den ena eller andra anledningen inte går så hade jag, idag med facit i hand, skaffat typ 200-250 liter med en grupp på 5-8 Tropheus yngel på ca 3 cm och kanske en grupp lika små Julidochromis och en grupp "multisar".

När Julidochromisen parar ut så måste resterna avlägsnas. Jag hade matat detta med 50/50 räkmix och ibland lite cyclops vilket med lite tillvänjning går fint med Tropheus och inte gör Jullar och multisar undernärda.

Denna sammansättning går nog även i ett mindre kar till en början men i 250 liter tror jag att detta fungerar hela vägen. Det är viktigt, tror jag, att Troffarna är så unga att de inte har börjat slåss om revir ännu. Jag tycker att det verkar som att en alpha-hane som känner hela gruppen väl inte bemödar sig med att ingjuta en så våldsamt brutal respekt i sina undersåtar som annars. Detta är nödvändigt här då hanen skulle ha en väldigt liten grupp att tillrättavisa och trycket på dessa lätt skulle kunna bli för stort.

mvh,
                Fredrik H.
                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                www.cichlidgallery.org
                www.tropheini.com

Kommentar

• Ante
                  Användare
                  • November 2002
                  • 571

"Jag tycker att det verkar som att en alpha-hane som känner hela gruppen väl inte bemödar sig med att ingjuta en så våldsamt brutal respekt i sina undersåtar som annars"
                  detta tror jag stämmer ganska bra, min Alpha Kachese hane glidre mest bara omkring som en frontosa och dom andra respekterar minsta fenvink från han.
                  på så sätt så är det för det mesta väldigt lungt i kachese gruppen, nästan för lungt som jag skrev tidigare, vi får väl se om det händer något efter om möbleringen.
                  Jag läste på Kim:s sida att han tycket att det blev färre lekar om han hade många grottor i burken, är det fler som har samma erfarenheter?

Kommentar

• Fredrik H.
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1884

Jag har absolut samma erfarenheter som Kim i det avseendet.

mvh,
                    Fredrik H.
                    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                    www.cichlidgallery.org
                    www.tropheini.com

Kommentar

• Ante
                      Användare
                      • November 2002
                      • 571

hmmm... jag hra inte många grottor men Kachese alphahanen står mest under filtermodulen och häckar.
                      den är dessutom till viss del täckt igen med lavasten så det blir ju som en grotta där under.
                      sedan så finns det en grotta till i andra änden av burken och där håller en annan hane till mest hela tiden.
                      -kan det vara därför som det händer så lite i burken?
                      -dom är helt enkelt för trygga och bekväma?

Kommentar

• MrGadget
                        Användare
                        • April 2002
                        • 74

Möblerade just om lite i karet i samband med det ordinarie vattenbytet. Ställde ner en stor lavasten med grottor som jag tidigare haft i baljan, men lyft ur på försök. Höll inte på att få den på plats för alla nyfikna troffar som skulle inspektera tillskottet! Alla 19 skulle helst vara i, under och omkring hela tiden.

Varje gång jag städar bottnen numera har jag oftast 3-5 Dubbar som "betar" på min hand & underarm. Lite obehgligt till en början, men nu har jag vant mig.

Har en hona som gåt och tuggat i snart 3 veckor nu och det är 4:e gången. Hoppas det går vägen denna gång.

Håller på att samla mod för att könsbestämma dem lite senare idag för att se så jag inte fått 18 hanar + 1 hona....
                        "First they ignore you, then they laugh at you, then they'll fight you and then you'll win -- M.Gandhi"
                        http://mrgadget.esmartguy.com

Kommentar

• Mikael W
                          NCS Medlem

• August 2002
                          • 8621

Hej

Pemba gillar grolux-rör. Banden blir nästan röda. I "vanligt" ljus är de snarare gula.

mvh
                          Mikael W
                          (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Ante
                            Användare
                            • November 2002
                            • 571

Snopet värre!
                            satt och tittade på fiskarna ikväll efter att bara haft tid att mata dom ett par dagar.
                            ser en av Kachesehanarna stå över sin stenhög som vanligt, men vad som inte var som vanligt var att han hade en ovanligt kraftig papill... och han stod med stängd mun hela tiden och såg ut som om han svalt en spelkula...

-nu först gick det upp ett Liljeholmens, den stora fina hanen var en stor fin HONA som lekt och nu gick och tuggade!

Jag har aldrig bestämmt kön genom att kolla könsöppningen på dom utan baserat könsbestämmningen på beteenden och denna fisk har hela tiden varit "king of the hill" och jagat bort alla utom alphahanen.

Jag får tacka för att jag nu har en "ny" stor och mycket vackert färgad HONA.
                            hoppas nu att hon går hela vägen, för jag vill gärna ha fler Kachese.

Kommentar

• Jonas E
                              Användare
                              • February 2003
                              • 2533

haj
                              jag har 1 ikola (dvs inga fler individer i mina akv) som har börjat bete sig lite konstigt. Han bor i mitt 540l tillsmammans med en massa malawi och 2 moliro. innan har han alltid varit framme, men nu så har han mest hållt sig till "sin" grotta och är där hela tiden förutom när det är mat. när det är mat så är han längst framme och äter som en galning. det kan bero på överbefolkning (där är ca 50 fiskar i akvariet) men nu i veckan så ska jag sälja 15st så att det blir lite mera plats. Tror ni att det kan vara någon sjukdom eller att det helt enkelt är för "trångt"?

hoppas i alla fall att det inte är soten eller ngt, men han äter ju och har inte svullen buk osv.....

ps. Mina Tr. moorii "Kala" och Tr. duboisi växer så det knakar.....ds.
                              /Jonas
                              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• MrGadget
                                Användare
                                • April 2002
                                • 74

Hej!

Har en Duboisi-hona som tuggar för 4:e gången(och med lite tur går det hela vägen denna gång) Hur svåra är övriga flockmedlemmar på yngel?

Har möblerat om rätt nyligen (före leken dock) och fått till ett par grottor och gott om yngelgömställen. Inget som honan tar notis om dock.. Nåt mer jag kan göra för att underlätta ev. yngelöverlevnad utan att flytta/tömma henne?

/Johan
                                "First they ignore you, then they laugh at you, then they'll fight you and then you'll win -- M.Gandhi"
                                http://mrgadget.esmartguy.com

Kommentar

Arbetssätt...