Malawi lever ej i jätteströmt vatten och ej i 8+ PH

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mreque
    Användare
    • June 2011
    • 348

    Malawi lever ej i jätteströmt vatten och ej i 8+ PH

    Malawiciklider behöver ej överdrivna flöden, Dom vill ha god syresättning i vattnet.
    Malawiciklider behöver ej skyhögt PH värde, 7,5 och medelhårt till hårt är lagom.
    Malawiciklider bor i en sjö, inte forsar. där det kan vara strömt på vissa ställen, dom står inte där hela livet och simmar för glada livet..

    Tack för mig
  • Mreque
    Användare
    • June 2011
    • 348

    #2
    Tänkte bara så alla nybörjare inte blir skrämmda =D Man behöver inte ha utrustning för 10 tusen för att hålla malawi och heller inte hålla på att mixtra med PH värden och Streamers.

    Kommentar

    • Lars
      Användare
      • August 2010
      • 226

      #3
      Det är nog som du säger Syrerikt vatten med viss rörlighet. Hastigheten på vattnet är nog snarare av intresse för renligheten (filtreringen)

      Snabbfakta om Malawisjön
      Ytvattentemperatur 23-28 ºC
      pH: 7.5-8.5
      Konduktivitet: 200-260 µS
      Längd: 585 km
      Yta: 31 000km²
      Största djup: 700 m

      Själv brukar jag använda mig av flöde om ca:5 x akvariet (liter) för att få till filter och rörlighet i vattnet.
      Ex. 375l x 5 = 1875 vilket ger en klart godkänd filtreringshastighet och rörelse i vattnet.
      Hemsida
      FiskTorget

      Kommentar

      • Jan Kohler
        Användare
        • August 2007
        • 128

        #4
        Det var roligt Lars eftersom jag kör exakt samma och har haft friska Malawi i många år.
        De mår bäst med veckovisa vattenbyten och min erfarenhet är att det blir bra med 5 gånger volymen i tryck.

        Kommentar

        • jsv
          Användare
          • June 2013
          • 51

          #5
          kör ungefär samma som Lars med har aldrig mätt ph här förutom när ja skulle ha i en egengjord bakgrund.
          tycker att jag har mindre att göra med mina malawis änn vad jag haft med några andra slags fiskar

          Kommentar

          Arbetssätt...