Från 380L rev till Tanganyika
Kollaps
X
-
-
Ja, det dippar inte under 7,5-7,6 i alla fall. Den exponerade ytan i ett så stort kar lär ju vara mer värt än en påse i sumpen. Det skadar inte men det gör inget mer för ph som inte din botten redan gör
Det kan ju räcka med enbart kranvattnet egentligen men jag vet inte hur det ser ut hos dig.
Ska du högt så är det bikarbonat som gäller, det är bra grejer om det sköts rätt.Kommentar
-
Ja, det dippar inte under 7,5-7,6 i alla fall. Den exponerade ytan i ett så stort kar lär ju vara mer värt än en påse i sumpen. Det skadar inte men det gör inget mer för ph som inte din botten redan gör
Det kan ju räcka med enbart kranvattnet egentligen men jag vet inte hur det ser ut hos dig.
Ska du högt så är det bikarbonat som gäller, det är bra grejer om det sköts rätt.
Enligt vattenverket ska vi ha 8-8,2PH, mellan 6-8dh och Alkaliniteten 69-112mg/L.
Så PH är ju ganska rätt men vattnet är lite för mjukt, beror på att 2007 installerades avhärdare här i Uppsala, tidigare hade vi mellan 12-15dh.
Har mätt PH i SA karet och där har jag mellan 7-7,2PH och då är det bara rötter i det karet som sänker PHt så en buffring med kalksten kanske hjälper mig med stabiliteten eller tänker jag fel då?Mvh
//AlfKommentar
-
Nej, men du glömmer bort att kalkstenen i sumpen inte buffrar mer än botten om du kör på ciklidsand.
Om du vill ha vanlig sand i akvariet så är det ju en annan femma. Då fyller det kanske en funktion. Ska du köra kalkbotten kan du lika gärna ha mer media i sumpen.
Fast, det höjer ju naturligtvis inte mycket mer än det du redan har.Kommentar
-
Jag kör med "ciklidgrus" o "lavakross" i mina filter funkar bra. Du behöver inte oroa dej så mycket för ph, jag har ph 7,5 i mina kar o har flera Vf grupper, utan några problem. MilleDieselråttanKommentar
-
"ciklidgrus" är det nån sorts kalkstenskross?
Ciklidsanden man har i botten är vad jag förstått kalksand eller sand med kalk iblandat?
Blir nog kalkbotten i alla fall och makaroner i ett fack i sumpen men vet inte vad jag vill ha i de andra facken ännu.Mvh
//AlfKommentar
-
"ciklidgrus" o ciklidsand" är samma sak fast olika storlek på kornen,jag har inte "makaroner" utan "lavakross" då "lavakrossen" är mycket mer poröst o det är mycket större fäste för dom goda bakterier, sen är lavakrossen bra mycket billigare.MilleDieselråttanKommentar
-
Gissar du har ciklidgruset för kalkhalten i det? För speciellt poröst kan ju inte krossad flinta vara eller?
Egentligen skulle jag vilja ha eheims pro filter media för det ska ju vara grymt poröst men kostar som guld ungifär... Får se hur snål jag blir i slutändan.Mvh
//AlfKommentar
-
När det gäller pH och hårdhet, så har jag varit hyfsat fanatisk en gång i tiden. Allt för att jaga några graders extra hårdhet. Men faktum är att hur gärna jag än vill, så kan jag inte notera någon som helst skillnad mellan burkar med dom perfekta värdena och dom som helt saknar åtgärder för att hålla pH/dH på ideal nivå. Exempelvis har jag burkar helt utan sand, inget pH-höjande filtermedia och neutrala stenar (ja t.o.m. kolsten som i viss mån verkar pH-neutraliserande). Tanganyika/Malawi, VF/odlat, oavsett vilket inga som helst problem...
Däremot kan exempelvis Tropheus vara känslig för att byta vattenvärden och då är det ju som bäst att dom är vana med vattnet som kommer i kranen. Stabilare än så får man det ju inte. Jag kör för övrigt också med Uppsalas kommunala vatten.Kommentar
-
"Ciklidgruset" har jag i bara för att det var det jag hade när jag körde igång filtrerna just då.Annars kör jag bara med "lavakross" Skickade tyvär bort mycket "lavakross" med mitt 1250L när jag sålde det. Eheims pro substrat är väldigt likvärdigt med "lavakross" (personligen tycker jag det är bättre) "lavakross" är så poröst att många "kulor" flyter tills dom blir vattenfyllda, sen är priset en bra bit under Eheims pro, tror jag gav ca 400kr för en 20L säck sist.MilleDieselråttanKommentar
-
När det gäller pH och hårdhet, så har jag varit hyfsat fanatisk en gång i tiden. Allt för att jaga några graders extra hårdhet. Men faktum är att hur gärna jag än vill, så kan jag inte notera någon som helst skillnad mellan burkar med dom perfekta värdena och dom som helt saknar åtgärder för att hålla pH/dH på ideal nivå. Exempelvis har jag burkar helt utan sand, inget pH-höjande filtermedia och neutrala stenar (ja t.o.m. kolsten som i viss mån verkar pH-neutraliserande). Tanganyika/Malawi, VF/odlat, oavsett vilket inga som helst problem...
Däremot kan exempelvis Tropheus vara känslig för att byta vattenvärden och då är det ju som bäst att dom är vana med vattnet som kommer i kranen. Stabilare än så får man det ju inte. Jag kör för övrigt också med Uppsalas kommunala vatten.
"Ciklidgruset" har jag i bara för att det var det jag hade när jag körde igång filtrerna just då.Annars kör jag bara med "lavakross" Skickade tyvär bort mycket "lavakross" med mitt 1250L när jag sålde det. Eheims pro substrat är väldigt likvärdigt med "lavakross" (personligen tycker jag det är bättre) "lavakross" är så poröst att många "kulor" flyter tills dom blir vattenfyllda, sen är priset en bra bit under Eheims pro, tror jag gav ca 400kr för en 20L säck sist.MilleMvh
//AlfKommentar
-
Jag tänkte inte på tillsatser som natriumbikarbonat etc (som dock ibland kan vara användbart i "medicinerande" syfte), utan jag syftade på dina ambitioner med "rätt" sand och filtermedia. Om du höjer pH/dH på det viset, mister du en del av stabilteten, eftersom det dippar varje gång du byter vatten. Det är en förhållandevis långsam process att höja värdena och sedan sjunker dom snabbt vid vattenbyte. Om du inte byter väldigt stor andel är det väl inget större problem direkt, men å andra sidan skulle jag vilja påstå att det är "bortkastad" energi/möda...Senast redigerad av affealien; 14 June 2013, 14:58.Kommentar
-
Jag tänkte inte på tillsatser som natriumbikarbonat etc (som dock ibland kan vara användbart i "medicinerande" syfte), utan jag syftade på dina ambitioner med "rätt" sand och filtermedia. Om du höjer pH/dH på det viset, mister du en del av stabilteten, eftersom det dippar varje gång du byter vatten. Det är en förhållandevis långsam process att höja värdena och sedan sjunker dom snabbt vid vattenbyte. Om du inte byter väldigt stor andel är det väl inget större problem direkt, men å andra sidan skulle jag vilja påstå att det är "bortkastad" energi/möda...
Ska man ha sånt, kalksand och sten, så är alltså automatiskt vattenbytarsystem att föredra där den byter 1-2L i timman eller nått liknande.
Lättast är nog om jag nöjer mig med Uppsalas kommunala vatten helt enkelt och kör på som jag gjort innan, Har en kolfilter bara när jag fyller vatten.Mvh
//AlfKommentar
-
Ja, när jag får ordning på mitt akvarierum i källaren (om ca 800år), då ska jag ha ett helautomatiskt och kontinuerligt vattenbytessystem. Bättre än så blir det inte. Men som sagt, man förenklar akvarielivet en del om man vänjer sina fiskar med kranvattnet (jag är medveten om att det finns fiskar/orter där det inte funkar). Kolfilter kör jag också med pga av kloret, men jag ska testa att skippa det också och se om det går att upptäcka skillnad. Har du testat och jämfört?Kommentar
-
Ja, när jag får ordning på mitt akvarierum i källaren (om ca 800år), då ska jag ha ett helautomatiskt och kontinuerligt vattenbytessystem. Bättre än så blir det inte. Men som sagt, man förenklar akvarielivet en del om man vänjer sina fiskar med kranvattnet (jag är medveten om att det finns fiskar/orter där det inte funkar). Kolfilter kör jag också med pga av kloret, men jag ska testa att skippa det också och se om det går att upptäcka skillnad. Har du testat och jämfört?
När jag startade 1000L karet bestämde jag mig för att bara köra kolfiltrerat vatten. Inget större jobb och inga pengar i det heller direkt. Byter filter 2 gånger per år så tycker det är en billig "försäkring" i fall det skulle vara något mystiskt med vattnet.Mvh
//AlfKommentar
Kommentar