Från 380L rev till Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • affealien
    Användare
    • January 2012
    • 1157

    #61
    Nu börjar jag däremot vela, sandlekare eller snäcklekare... Jag är ju lite svag för grävande fiskar frågan är bara hur det funkar med troffar och hästnosar och i så fall vilka och hur många?
    Mvh
    //Alf

    Kommentar

    • johho
      Användare
      • March 2007
      • 1825

      #62
      Risken med sandlekare är att de inte får utrymme med pigga troffar överallt. Jag körde papillio tembwe II med mina troffar, men det gillade de nog inte riktigt.

      Kommentar

      • affealien
        Användare
        • January 2012
        • 1157

        #63
        Jag såg nu att de bli ganska stora också.... kanske får utgå från min första plan och byta ut lite fiskar och testa vad jag egentligen vill ha.
        Mvh
        //Alf

        Kommentar

        • johho
          Användare
          • March 2007
          • 1825

          #64
          Finns ju mindre sandisar, men frågan är om de kommer trivas. Snäckisar kommer dock trivas

          Kommentar

          • affealien
            Användare
            • January 2012
            • 1157

            #65
            Hade lite trist så filmade lite snabbt med mobilen så ni får en översyn av karet med vatten i. Som ni ser har jag stoppat ner en streamerpump för att hålla ytan i ordentlig rörelse så vattnet hålls syresatt. Sedan ser ni även filtermattan som sitter i avrinningen och agerar förfilter och skyddar även fiskar från att hamna i avrinningskammaren eller sätta stopp i något av avrinningsrören.

            Onsdag så blir det en resa till Sala och Aquatropic för att se om de har något kul inne. Förhoppningsvis kommer jag hem med några hästnosar och snäcklekare om det går som jag planerat. På torsdag blir det en resa ut till roslagen och där ska jag köpa en grupp Tropheus red chimba. Efter det så ska karet bara avnjuts och sen ska jag fördjupa mig i denna sjön och se vad jag vill ha mer för fisk senare.

            Mvh
            //Alf

            Kommentar

            • Kajjjan
              NCS Medlem
              • June 2008
              • 1882

              #66
              Det här kommer att bli kanonfint! Bra jobbat!

              //Kaj

              Kommentar

              • johho
                Användare
                • March 2007
                • 1825

                #67
                Blir fint detta. Se bara till att inte köpa något du känner dig 100%ig med, men nu vet du ju redan vilket troffe-sort du vill ha och har dessutom en grupp på gång.

                Kommentar

                • Kajjjan
                  NCS Medlem
                  • June 2008
                  • 1882

                  #68
                  Ursprungligen postat av johho
                  Blir fint detta. Se bara till att inte köpa något du känner dig 100%ig med, men nu vet du ju redan vilket troffe-sort du vill ha och har dessutom en grupp på gång.
                  Ja, nödköp, dvs köp gjorda i brist på annat kan bli väldigt fel. Kan ju bli väldigt bra med i och för sig, men min erfarenhet är att jag inte blivit riktigt nöjd i längden vid sådana köp. Men det är lättare sagt än gjort ibland att hålla sig kallsinnig till vad som erbjuds. Men du är ju ingen nybörjare affealien och vet det lika bra som jag.

                  Ser fram emot att följa den vidare utvecklingen av det här karet!

                  //Kaj

                  Kommentar

                  • affealien
                    Användare
                    • January 2012
                    • 1157

                    #69
                    Ursprungligen postat av johho
                    Blir fint detta. Se bara till att inte köpa något du känner dig 100%ig med, men nu vet du ju redan vilket troffe-sort du vill ha och har dessutom en grupp på gång.
                    Ursprungligen postat av Kajjjan
                    Ja, nödköp, dvs köp gjorda i brist på annat kan bli väldigt fel. Kan ju bli väldigt bra med i och för sig, men min erfarenhet är att jag inte blivit riktigt nöjd i längden vid sådana köp. Men det är lättare sagt än gjort ibland att hålla sig kallsinnig till vad som erbjuds. Men du är ju ingen nybörjare affealien och vet det lika bra som jag.

                    Ser fram emot att följa den vidare utvecklingen av det här karet!

                    //Kaj
                    Ja Troffarna var det 2st varianter det stod emellan men när jag fick bra pris på en grupp den ena sorten så gjorde det valet enklare.

                    Annars så tror jag att jag kommer stryka Altolamprologus i förmån för mindre snäcklekare. Mestadels för att mer kunna styra var i akvariet de håller till eftersom jag har begränsat utrymme. Risken med Altosar är ju att de vill bo mellan stenarna i stenröset och inte i snäckor och då kommer alla fiskar hålla till på samma ställe vilket jag inte vill riskera. Så i stället blir det Lamprologus multifasciatus , Similis eller Telmatochromis med tanke på att de lever i större grupper och inte utspritt så då kan jag med hjälp av snäckor bestämma var dessa fiskar ska uppehålla sig, hoppas jag i alla fall.

                    Hästnosarna är jag däremot lite vilsen, fick höra att vissa arter ska vara mer aggressiva mot varandra än andra och då kommer ju fårgan, vilken är snällast och vilken ska man satsa på?
                    Mvh
                    //Alf

                    Kommentar

                    • Erik Österlund
                      Användare
                      • January 2005
                      • 3788

                      #70
                      Jag vet inte hur det ärmed dom andra men multisarna gräver ju en del. Och då menar jag ganska rejält

                      Om du bara är förberedd på att någon sida av akvariumet kan få en hög med sand upp mot glaset medans du har fri glasbotten i den andra änden så är det ju cool. Men vill du behålla din "scape" någorlunda som den ser ut nu (vilken är väldigt nice) så ska du nog välja någon som inte skyfflar sand 24/7

                      Kommentar

                      • affealien
                        Användare
                        • January 2012
                        • 1157

                        #71
                        Fiskar som gräver har jag inget emot alls, tycker mer det är onaturligt när sanden hela tiden ligger på samma ställe i karet. Jag är nog inte fanatisk över att karet alltid ska vara exakt likadant. Tycker om när naturen har sin gång men det är klart att det blir lite tråkigt när de tar bort all sand så glaset kommer fram.
                        Mvh
                        //Alf

                        Kommentar

                        • Repen1
                          Användare
                          • January 2013
                          • 877

                          #72
                          När jag hade grävande "snäckisar" så la jag först en bädd med större grus ca 1cm i omkrets, sen sand o sist snäckorna, när dom grävde bort sanden så kom dom till det större gruset o då blev det stop, då kom dom aldrig ner till glaset. Provade med mindre grus ca 0,5mm men det lyckades dom att "frakta" bort i munnen. Mille
                          Dieselråttan

                          Kommentar

                          • affealien
                            Användare
                            • January 2012
                            • 1157

                            #73
                            Ursprungligen postat av Repen1
                            När jag hade grävande "snäckisar" så la jag först en bädd med större grus ca 1cm i omkrets, sen sand o sist snäckorna, när dom grävde bort sanden så kom dom till det större gruset o då blev det stop, då kom dom aldrig ner till glaset. Provade med mindre grus ca 0,5mm men det lyckades dom att "frakta" bort i munnen. Mille
                            Jag kommer nog inte grävaupp sanden för att lägga ner grus även om det var ett bra tips som låter som det skulle fungera.... Frågan är ju hur jag ska göra, hade gärna haft en grupp snäcklekare, gräver alla mycket eller är de som lever med lite större revir snällare i grävandet?
                            Funderar på kanske någon av haremlekarna i så fall?
                            Mvh
                            //Alf

                            Kommentar

                            • johho
                              Användare
                              • March 2007
                              • 1825

                              #74
                              Det är väl multisar som är värst om jag förstått rätt. Jag har caudupunctatus, de gräver men inte på det sättet. Men de lever inte i koloni på samma sätt.

                              Kommentar

                              • Banderad
                                Användare
                                • February 2006
                                • 3479

                                #75
                                Ursprungligen postat av affealien
                                Jag kommer nog inte grävaupp sanden för att lägga ner grus även om det var ett bra tips som låter som det skulle fungera.... Frågan är ju hur jag ska göra, hade gärna haft en grupp snäcklekare, gräver alla mycket eller är de som lever med lite större revir snällare i grävandet?
                                Funderar på kanske någon av haremlekarna i så fall?

                                Occelatus, stappersi och liknande gräver inte lika mycket som multisar. De gräver där emot ner snäckskal för att sabotera för eventuella konkurrenter. Dessa arter gör sig dock bäst om skalen är spridda över hela karet eftersom hanarna är aggressiva mot andra hanar. De kolonilevande snäckskalslekande cikliderna gräver enligt mina erfarenheter ganska mycket oavsett art.

                                /Jocke

                                Kommentar

                                Arbetssätt...