If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Precis som "Johho" skriver är vinbärssnäckor alldeles för små,om du går in på www.tanganyika.se o klickar dej in på "A calvus black Zaire" så hittar du min tråd om mina, med lek i snäcka, då kan du få ett litet hum om hur stora snäckorna bör vara. Dom får heller inte vara jämn tjocka inne utan ska smalna av,så att hanen inte kan följa med in med honan, då är det risk att han jagar in henne så långt att hon fastnar o dör där inne.Som sagts priset är ganska högt på snäckorna, jag köpte mina för många år sen o fick ge 150kr st för dom, men det är det värt. Då du har tänkt ha "troffar" skulle jag även råda dej att köpa en burk "octozin" det brukar gå åt förr eller senare,mycket bra att ha den lördag kväll man upptäcker "buken" i sitt kar o allt är stängt, det händer dom flesta.Mille
Visserligen fyllde jag 1000L burken på 2 veckor och det var ju inga problem. Bytte vatten en gång extra när jag var lite orolig för de betedde sig lite konstigt. Sedan kan jag tjuvstarta filtret med filtrena från 1000L baljan också så ska nog gå bra.
Och tack för denna tråden, hade lite fiskdepprission i någon vecka här, men denna har skäpt upp det. Det räcker att prata lite om altosar så vaknar jag till liv
Och tack för denna tråden, hade lite fiskdepprission i någon vecka här, men denna har skäpt upp det. Det räcker att prata lite om altosar så vaknar jag till liv
Hade fått lite så också, tror saltet dödade mitt intresse lite, för mycket jobb och förlite njuta för min smak, trodde jag skulle gilla det med mycket pill men blev för mycket.
Sedan när jag insåg att det fanns en ny världsdel med andra krav på värdeln och miljö så kände jag att saltet ska bort och in med något jag tycker är roligt.
Jag lovar det blir en projektråd när jag kommer igång så ska du få se bilder på dem också
Blev erbjuden att kanske köpa en grupp Tropheus sp. "red" (Chimba-moorii) och då undrar jag direkt hur är det med utfärgning här?
Bara alpha hane som färgar eller är alla fina och hur stor skillnad är det i så fall?
Hade fått lite så också, tror saltet dödade mitt intresse lite, för mycket jobb och förlite njuta för min smak, trodde jag skulle gilla det med mycket pill men blev för mycket.
Sedan när jag insåg att det fanns en ny världsdel med andra krav på värdeln och miljö så kände jag att saltet ska bort och in med något jag tycker är roligt.
Jag lovar det blir en projektråd när jag kommer igång så ska du få se bilder på dem också
*applåderar*
Ursprungligen postat av affealien
Blev erbjuden att kanske köpa en grupp Tropheus sp. "red" (Chimba-moorii) och då undrar jag direkt hur är det med utfärgning här?
Bara alpha hane som färgar eller är alla fina och hur stor skillnad är det i så fall?
Har aldrig haft red, men kolla på youtube om det finns klipp på röda grupper där. Kanske kan ge lite info?
"Chimba" är en riktigt vacker fisk, men det gäller att ordna karet till dom om man vill få ut färgerna på dom. I ett kar med mörk inredning o det ljuset du är van med från dina "Sa"så blir dom ganska tråkiga. Gör karet med ljus inredning,ljus liknande Mh min 10000K helst 14-16000K som får fram dom vita sidorna på fisken, sen gärna något lysrör med ett rödare spectrum,för att få fram det röda. Där är nog en Mh combo eller Led det bästa du kan ha, men vilket ljus du väljer så se till att du får med det nästan "korall vita" o rött.Mille
"Chimba" är en riktigt vacker fisk, men det gäller att ordna karet till dom om man vill få ut färgerna på dom. I ett kar med mörk inredning o det ljuset du är van med från dina "Sa"så blir dom ganska tråkiga. Gör karet med ljus inredning,ljus liknande Mh min 10000K helst 14-16000K som får fram dom vita sidorna på fisken, sen gärna något lysrör med ett rödare spectrum,för att få fram det röda. Där är nog en Mh combo eller Led det bästa du kan ha, men vilket ljus du väljer så se till att du får med det nästan "korall vita" o rött.Mille
Har, som du kanske såg i projektråden, 2x150w MH lampor över karet som det kommer hamna 2st nya 14000K lampor i som jag har liggandes så kommer nog bli ljust och fint.
Men planerna går faktiskt lite åt att köpa en Razor LED ramp... men har inte bestämt mig ännu. Ska köpa modulet och få ordning på karet först.
Kommentar