Fiskar till 380L?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • affealien
    Användare
    • January 2012
    • 1157

Fiskar till 380L?

Lägger ner mitt salt och funderar på att kanske testa en ny världsdel och då har jag tittat lite på Tanganyikasjön.
    Karet är på 380L och måtten är 115x55x60cm (BxDxH).

Några fiskar jag tittat på och fått förslag om är någon Tropheus 15-20st. Ett par Altolamprologus och några hästnosar.
    Tror ni det skulle fungera ihop och hur många hästnosar tror ni man kan ha i karet?

Öppen för alla förslag och tips eftersom jag är helt grön på riftwally fiskar.
    Mvh
    //Alf
  • johho
    NCS Medlem

• March 2007
    • 1825

Som jag sa på FB, det låter bra. Har du frågor längst vägen så finns vi ju här som stöd.

Kommentar

• zebrano
      Användare
      • December 2012
      • 68

Dina fiskval funkar bra tillsammans. Jag tycker däremot att det är för få Tropheus, 25-30st blir bättre. Inte lika många hästnosar, en 6-8st blir bra.

Kommentar

• johho
        NCS Medlem

• March 2007
        • 1825

Tycker inte heller att du ska ha under 20 troffar.

Kommentar

• affealien
          Användare
          • January 2012
          • 1157

Okej 20+ toffar.

Får fara till leasing och botanisera lite.
          Måste få sålt de sista prylar innan några inköp kan göras men planera och fundera lite är alltid kul.
          Mvh
          //Alf

Kommentar

• Nikke
            Användare
            • August 2012
            • 31

Jag har 25 st troffar i ett 350 liters med en del snäcklekare. Bra mängd på troffar så satsa på 20- 25 st iaf. Altosar saknar jag tyvärr men tycker dom är ett givet val för akvariet och kommer skaffa det snart!
            1000L Tanganyika
            300L Saltvatten

Kommentar

• johho
              NCS Medlem

• March 2007
              • 1825

Vill du få överlevande yngel så ska du inte ha Altos, men om inte det stör dig så skaffa dem för de är cooooola.

Kommentar

• affealien
                Användare
                • January 2012
                • 1157

Då är det sådana jag ska ha. för föda upp massa yngel är jag inte så intresserad av nu faktiskt.
                För mata rovfiskarna med troffar lär väl inte vara så poppis kan jag tänka mig ?
                Senast redigerad av affealien; 10 June 2013, 00:27.
                Mvh
                //Alf

Kommentar

• johho
                  NCS Medlem

• March 2007
                  • 1825

Hehe, ffa låter det väldigt dyrt med troffeyngel som mat

Kommentar

• johho
                    NCS Medlem

• March 2007
                    • 1825

Någon särskild troffe du tänkt dig?
                    Själv har jag haft Lufubu och Ikola. Fördelar med Lufubun är att alpha-hanen är galet fin, resten är lite tråkigare. Fördelen med Ikola är att alla är lika fina hela tiden. Ingen som sticker ut, men helheten i "black"-varianterna är fantastisk.
                    För en herrans massa år sedan så kom det en rekomendation i en CB-artikel där antalet för T. moorii är 20+ och antalet för T. Sp. "Black" (då hette även de Tropheus moorii men var de svarta varianterna förutom duboisi som är en egen art) gällde 30+. Detta då "black" var argare än sina vänner i söder.
                    Detta har jag kört efter och det har fungerat bra med mina grupper när jag hade dem.

Kommentar

• affealien
                      Användare
                      • January 2012
                      • 1157

Tropheus sp. "red" eller Tropheus moorii är nog de jag fallit mest för i utseende.
                      Gillar inte det med den skapa linjen på mitten lika bra av någon anledning, faller mig inte i smaken riktigt.

Men annars har jag inte hunnit ge det någon närmare tanke faktiskt.
                      Åkte runt en sväng i stan och kollade alla djurbutiker men ingen hade Tanganyika men alla hade Malawi :/

Får åka till sthlm någon dag när jag har ork och lust.
                      Senast redigerad av affealien; 10 June 2013, 16:19.
                      Mvh
                      //Alf

Kommentar

• lotusvira
                        Användare
                        • November 2012
                        • 187

Ursprungligen postat av affealien
                        Tropheus sp. "red" eller Tropheus moorii är nog de jag fallit mest för i utseende.
                        Gillar inte det med den skapa linjen på mitten lika bra av någon anledning, faller mig inte i smaken riktigt.

Men annars har jag inte hunnit ge det någon närmare tanke faktiskt.
                        Åå snygga! båda färgerna.

Kommentar

• johho
                          NCS Medlem

• March 2007
                          • 1825

Tanganyika är ju inte lika vanliga.

Kommentar

• Repen1
                            Användare
                            • January 2013
                            • 877

Bra fiskval som går bra ihop, "hästnosarna" är som sagts ca 6 st lagom, "troffar" där är det nog lite upp till en själv, jag har en 375a med 58st i o en 220l med 24st i, båda karen funkar bra. "Altossar" är riktigt coola jag har 11st "calvussar" 9st "black Zaire" o 2st Vf "black Congo" det första folk tittar på hemma är just "Altossarna" Mille
                            Dieselråttan

Kommentar

• affealien
                              Användare
                              • January 2012
                              • 1157

Ursprungligen postat av johho
                              Tanganyika är ju inte lika vanliga.
                              Nej det är väll så, tur jag bara har 7mil till akvarieleasing där de har MÄNGDER med rifwally fiskar.

Ursprungligen postat av Repen1
                              Bra fiskval som går bra ihop, "hästnosarna" är som sagts ca 6 st lagom, "troffar" där är det nog lite upp till en själv, jag har en 375a med 58st i o en 220l med 24st i, båda karen funkar bra. "Altossar" är riktigt coola jag har 11st "calvussar" 9st "black Zaire" o 2st Vf "black Congo" det första folk tittar på hemma är just "Altossarna" Mille
                              Det roliga med Altossar är ju att de verkligen ser ut som riktiga surgubbar.

Men då har jag en plan på att köra 25-30 troffar 6 hästnosar och 2-4 Altossar så är karet fulländat.

Bara lyckas bli av med de sista 25kg Levande sten så kan jag börja inreda för en afrikansk sjö och byggaom sumpen till sötvattens filter.
                              Mvh
                              //Alf

Kommentar

Arbetssätt...