Svullna Cyptoheros nanoluteus?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ewa
    NCS Medlem
    • March 2013
    • 457

Vad som är för mycket är individuellt. Varför inte mata med levande?

Kommentar

• timebandit
      Användare
      • January 2013
      • 186

Håller på att forska i levande, att odla hemma :-)

Sedan är det tydligen inte bra med för mycket mask etc heller, för mycket fetter osv? Men håller på att forska i det :-)
      Inneboenden i akvariet:
      L-134, Ancistrus
      Botia Striata
      Filterräckor av olika sorter

Kommentar

• ewa
        NCS Medlem
        • March 2013
        • 457

Vita mygglarver gillar mina, svarta från trädgårdshinkar (risk att de svärmar hemma och bits). Tubifex är sällan färsk, den hoppar jag över. Vad har du i räkmixen?

Kommentar

• timebandit
          Användare
          • January 2013
          • 186

Ursprungligen postat av ewa
          Vita mygglarver gillar mina, svarta från trädgårdshinkar (risk att de svärmar hemma och bits). Tubifex är sällan färsk, den hoppar jag över. Vad har du i räkmixen?

Vi har svårt att hitta någon som dem inte gillar, dem äter allt med bra aptit
          Blir lite svårt med trädgårdshinkar etc då vi bor i lägenhet så det blir isåfall att odla någon mask hemma.

Räkmixen kommer jag inte ihåg exakt men det är ca en 50/50 mix så det är för både kött och växtätare. Men det är musslor, någon sort fisk, ärtor. Receptet skall ligga här någonstans...
          Inneboenden i akvariet:
          L-134, Ancistrus
          Botia Striata

Kommentar

• timebandit
            Användare
            • January 2013
            • 186

En liten uppdatering... Idag är det skillnad på Cryptoherosarna. Vet inte om det är till det bättre eller sämre. Svullnaden har rört lite mot mag/tarmdelen och dem har blivit lite tjockare runt analöppningen. Nu ser man TYDLIGT att dem har avföring och bajsar. Har inte lagt märke till detta tidigare.

Det kan nog vara så att dem har ätit för mycket eller att dem reagerat på något av fodren och blivit förstoppade? Matar fortfarande väldigt försiktigt.
            Kontrollerade väldigt noga om det var någon som inte åt men alla simmar å rör sig bra och äter bra.

Tror att det är till det bättre nu när jag tänker efter :-)
            Senast redigerad av timebandit; 12 June 2013, 19:28.
            Inneboenden i akvariet:
            L-134, Ancistrus
            Botia Striata

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

Bra att det går åt rätt håll i alla fall.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• ewa
                NCS Medlem
                • March 2013
                • 457

Du låter som en orolig pappa timebandit.

Kommentar

• timebandit
                  Användare
                  • January 2013
                  • 186

Du låter som en orolig pappa timebandit.

Tack, tar jag som en komplimang. Jo, jag tar allt med våra djur på allvar för att vi faktiskt bryr oss om dem
                  Utöver fiskarna så ar vi 2 katter och en hund.
                  Sedan åkte vi ju 101mil t/r på samma dag för att få hem just dessa fina fiskarna. Då får man allt lägga manken till lite...
                  Inneboenden i akvariet:
                  L-134, Ancistrus
                  Botia Striata

Kommentar

• ewa
                    NCS Medlem
                    • March 2013
                    • 457

Det var menat som komplimang.101 mil är en lång resa. Mina var i närheten och köpta av en slump, ville ha något ovanligt. Ska vara från en tysk odlare, kommer från Rio Canazas i Panama.
                    Bra att det finns människor som tar djur på alvar. Jag tycker djur är fascinerande, levde med en innekatt i 18 år, just nu har jag kolonilott med kattbesök från villaområdet bredvid. Fina välmående djur som lever det fria livet sommartid, kommer till kyrkogården som ligger bredvid och koloniområde med alla fåglar och möss. Och koltrastar som låter så fint. Vi har en som låter som mobiltelefon.
                    Nu försöker jag att få mina nanoluteusar att må bra och leka, honan skiftar färg till lekdräkt och är den mest dominanta, grävde mycket, tyvärr ingen yngel i sikte än, trots att de ser ut att må bra, har revir och inga agressiva fiskar som grannar. Temperaturen ligger på 26 grader, är det för lågt?

Kommentar

• timebandit
                      Användare
                      • January 2013
                      • 186

Det låter intressant. Roligt med att få tag på saker av slump och dessutom ovanliga.
                      Brukar planera invånarna noga innan jag införskaffar mig något och TYVÄRR så är alltid dem arterna man fastnar för svåra att få tag i. Hittade ingen uppfödare alls. Hittade en som fått yngel 2mil ifrån mig men dem klarade sig tyvärr inte och ville helst inte vänta några månader. Så jag googlade å googlade och tillslut fick jag en matchning på nanoluteus på en Dansk sida och lyckades registrera mig trots extremt dålig danska
                      Sedan hamnade vi 1 timma ifrån Flensburg Resan tog väl runt 14 timmar tror jag. Tog båten från Helsinborg till Helsingör och sedan körde vi över öarna och ner nästan till Flensburg =)

Finns 1st art som vi vill ha och när vi får tag i unfiskar av dem så blir det ett 4e akvarium Fisken är Guianacara geayi , tycker den också är en väldigt vacker fisk men ack så svår att få tag i som ungfisk.

26 grader skulle jag nog säga är perfekt. Vi håller dock 27 grader pga att dem går med våra Orange Head. Sedan har jag svårt att 1 grad upp eller ner verkligen kan göra en så stor skillnad? Tror det tar en stund för fiskarna att verkligen leka på allvar även om dem stortrivs. I ett sällskaps kar som tex vårat så har dem lite större yta än i ett akvarium där man bara försöker få dem att fortplanta sig vilket jag tror att det tar lite längre tid för dem att leka av sig. Man kan inte leka med naturen hur mycket som helst å tro att man skall lyckas =)
                      Inneboenden i akvariet:
                      L-134, Ancistrus
                      Botia Striata

Kommentar

• ewa
                        NCS Medlem
                        • March 2013
                        • 457

Guajanacara geayi och en kusin till den står på min önskelista också. Lycka till med fiskarna.

Kommentar

• timebandit
                          Användare
                          • January 2013
                          • 186

Guajanacara geayi och en kusin till den står på min önskelista också. Lycka till med fiskarna.

Tror faktiskt att Guianacara geayi är populär men för svår att få tag på tyvärr. Men någon gång så!
                          Hade vart kanon att få tag i några NU då vi har plats i ett 300L akvarium som vi ha invånare i...

Våra nano mår kanonfint och dem har tuffat på sig och några jagar/leker med våra Orange Head ibland. Svullnaderna har gått ner men lite breda är dem.
                          Googlade en del och dem skall tydligen vara lite runda/breda. 2 hanar har fått väldigt fina å starka färger och börjar nog bli könsmogna snart misstänker jag. Den ena har börjat gräva en del nu vid en speciell växt men det är nog ingen lek på gång ännu för ingen hona verkar ha ändrat i färg eller dyligt ännu.
                          Inneboenden i akvariet:
                          L-134, Ancistrus
                          Botia Striata

Kommentar

• ewa
                            NCS Medlem
                            • March 2013
                            • 457

Min hona skiftar färg, gräver mm. men ingen yngel än. Hon bli då knallgul med svart teckning, och magen är svagt rosa. Hanen är mindre aktiv. De är runda men jämntjocka, inte stora om magen. Verkar trivas och ibland tränger in sig i en kokosnöt och sitter där tillsammans, hur kan de vända där inne? De är fullvuxna, hanen är lite över 10cm.

Kommentar

• timebandit
                              Användare
                              • January 2013
                              • 186

Min hona skiftar färg, gräver mm. men ingen yngel än. Hon bli då knallgul med svart teckning, och magen är svagt rosa. Hanen är mindre aktiv. De är runda men jämntjocka, inte stora om magen. Verkar trivas och ibland tränger in sig i en kokosnöt och sitter där tillsammans, hur kan de vända där inne? De är fullvuxna, hanen är lite över 10cm.
                              Roligt, då får vi hoppas att det snart ändrar sig Glöm inte bilder om/när det sker!

Ja, dem gillar trånga utrymmen minst sagt, små grottor verkar väldigt populära att hålla till i när det är dags.
                              Våra är fortfarande väldigt unga och är inte fullvuxna än på ett tag men dem "kan" börja försöka sig redan vid 12 månaders ålder tydligen och jag tror våra är runt där. Riktigt fina fiskar när väl färgerna kommer fram.
                              Inneboenden i akvariet:
                              L-134, Ancistrus
                              Botia Striata

Kommentar

• Banderad
                                Användare
                                • February 2006
                                • 3479

Mina nanoluteus har frisimmande sedan någon dag tillbaka.... Nanoluteushonor i lekdräkt är svåröverträffade i skönhet kan jag säga, grymt snygg fisk.

/Jocke

Kommentar

Arbetssätt...