MH till LED konvertering.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • affealien
    Användare
    • January 2012
    • 1157

Hade bokat tid i tvättstugan i dag så vad hinner man göra mellan de gånger man måste springa dit?
    Jo man hinner löda lite kablar och testa LED belysning

Lödde ihop allt så jag kunde testköra alla 3 LED samtidigt. Dock ligger de fortfarande på täckglaset på bilderna, de ska ju upp mer senare för att få bättre spridning på ljuset även längre upp i karet. Blir det ändå inte som jag vill kommer jag inhandla linser.

Bild1. MH+Lysrör
    Bild2. LED+Lysrör
    Bifogade filer
    Mvh
    //Alf

Kommentar

• affealien
      Användare
      • January 2012
      • 1157

Nu har det inte hänt nått här på ett tag, tappade orken lite att byggaom MH-rampen för ljuset blev lite för klent för att fungera bra för växterna så har bestämt mig för att behålla MH-rampen som den var till 1000L karet. Dessa LED-chip blev då liggande ett tag tills i går. Då var jag nämligen och köpte mig ett 220L akvarium som Satanoperca daemon ska få växa upp i och till det karet följde det med en ljusramp med plats för ett T8 rör, dock inget rör i. Så vad gör man då, jo man moddar den lite så man kan montera LED-chipen i kåpan och köra dem över 220L karet.

Så jag skruvade bort sidorna som håller fast delen med drivare och hållare för lysrören och skrotade den delen. Sidorna kommer jag behålla och limma på plats sedan eftersom de ger stabilitet till plåtskalet och på ena sidan sitter även en av och på knapp som jag kommer använda när det redan fanns.

När jag monterat bort prylarna jag inte behövde tog jag en hålsåg och gjorde 3 hål i kåpan för att fläktarna ska funka bra, kommer nog se lite dumt ut men det känns som det inte spelar någon större roll, roligt att få användning av chipen. För att det inte ska rosta direkt där jag tagit hål så lackade jag rampen, hade en svart sprayburk hemma så allt fick helt enkelt bli svart.

Kommer lite bilder här men kommer mer i morgon på montering av chip och testande av rampen när färgen torkat.
      Bifogade filer
      Mvh
      //Alf

Kommentar

• Pettap
        NCS Medlem
        • January 2005
        • 1385

Härligt med en Led tråd. Har lite ångest över hur jag ska lyckas med belysningen till min lilla Tanganyika sjö Är totalt okunnig när det gäller led och dator prylar som ska lödas och passa ihop. Kan typ inte ens installera spotify
        4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
        900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
        Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

Kommentar

• Ducce
          Användare
          • November 2009
          • 360

Skulle vara intressant med en utvärdering och vad det var som fick dig att gå tillbaka till MH.

/Robert

Kommentar

• affealien
            Användare
            • January 2012
            • 1157

Ursprungligen postat av Ducce
            Skulle vara intressant med en utvärdering och vad det var som fick dig att gå tillbaka till MH.

/Robert
            Enkelt, mängden ljus.
            50w Led ersätter inte 150w så enkelt är det, behöver mer kräm på led chipen om man ska köra dem, eller fler hade ju också fungerat. Funkar detta hyfsat tillfredsställande i 220L burken så kanske det blir ett nytt bygge till 1000L med fler chip och lite olika färger med rätt våglängder för växter osv.
            Mvh
            //Alf

Kommentar

• Mike_Noren
              Användare
              • February 2003
              • 2695

Ursprungligen postat av affealien
              50w Led ersätter inte 150w så enkelt är det
              Jag har sagt det förr: LED:ar har nånstans mellan mycket sämre till något bättre ljusutbyte per watt jämfört med metallhalogen, beroende på vilken typ av LED det är. Det är en ren dröm att man kan få starkare ljus än metallhalogen med väsentligt färre watt LED.

Däremot får man med LED ut ljuset i ett mycket smalare spektrum, så om man vill kan man få ett akvarium som med få watt belysning ser dunkelt ut för ögonen men är mycket ljust för växter eller koraller eftersom allt ljus skickas ut precis vid de våglängder som klorofyll är känsligt för. Jag vet bara inte riktigt varför man skulle vilja ha det så i ett sällskapskar.

För mig personligen är den viktigaste faktorn hur jag subjektivt upplever ljuset. Jag har fortfarande inte sett någon LED som i mitt tycke har lika vackert ljus som en bra metallhalogenlampa har.

Kommentar

• affealien
                Användare
                • January 2012
                • 1157

Jag gjorde det enkelt för mig och bara limmade fast LED-chip, kylare och drivare i rampen.
                Min kabeldragning slipper ni se.
                Sedan en bild på själva monstrositeten.
                Sen är det en orättvis jämförelse. 2x39w T5 rör med måsvinge reflektorer mot 150w Led. Men med EXAKT samma inställningar och allt på manuellt på kameran.
                Bifogade filer
                Mvh
                //Alf

Kommentar

Arbetssätt...