Röd rubin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bjurs
    Användare
    • December 2002
    • 55

    Röd rubin

    Hej!
    Hur pass robusta är röd rubin?
    Har några crabro, hongi, maingano och Protomelas taeniolatus . Hur skulle dom klara sig i den gruppen?
    Mvh Micke
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

    #2
    Ursprungligen postat av Bjurs
    Hej!
    Hur pass robusta är röd rubin?
    Har några crabro, hongi, maingano och Protomelas taeniolatus . Hur skulle dom klara sig i den gruppen?
    Mvh Micke
    Jag har inte haft någon själv så jag vet inte hur pass tuffa dom är. Men det sällskapet du har känns inte så "aulonocaravänligt" om man säger så

    Hur stor burk har du?

    Räcker det inte med fyra arter? Kanske blir bättre att utöka dom grupperna du redan har.

    Kommentar

    • Bjurs
      Användare
      • December 2002
      • 55

      #3
      Jo det räcker nog funderade lite bara . Dom är fina men dom kanske blir slaktade första dagen

      Kommentar

      • Lars
        Användare
        • August 2010
        • 226

        #4
        Jag har kört Rubiner tillsammans med Golden och Demasoni, det funkade fint. Nu går mina rubiner med Metriaclima zebra maisoni reef (ungfiskar) och även detta ser ut att funka utan att de tappar sin röda färg.
        Men crabro, hongi och maingano låter som ett getingbo

        Du har redan 4 arter,,,,hur stor balja har du?
        Hemsida
        FiskTorget

        Kommentar

        • Bjurs
          Användare
          • December 2002
          • 55

          #5
          Har bara 222 l, har inte plats för större där jag bor nu. Men jag kanske ska byta ut nån fisk tänkte jag, ombyte förnöjer . Men det funkar fint nu, hongin och mainganon leker hela tiden crabron har även lekt nu. Har kikat fram en hel del hongiyngel har kommit fram nu.

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • January 2005
            • 3788

            #6
            Ursprungligen postat av Bjurs
            Har bara 222 l, har inte plats för större där jag bor nu. Men jag kanske ska byta ut nån fisk tänkte jag, ombyte förnöjer . Men det funkar fint nu, hongin och mainganon leker hela tiden crabron har även lekt nu. Har kikat fram en hel del hongiyngel har kommit fram nu.
            Taeniolatus kräver större burk än 222 liter så den kan du ju "byta ut". Dom brukar vara riktigt tuffa dessutom.

            Ändå tveksam till Aulonocara i det sällskapet, bättre att utöka grupperna du har (som sagt) om du vill ha mer fisk i burken. Hur många har du av respektive art?
            Ett alternativ är att köra på aulonocara och någon annan mesigare fisk och byta ut dom du har nu om det börjar kännas tråkigt och du är sugen på aulonocara. Ibland måste man ju tyvärr välja

            Kommentar

            • Bjurs
              Användare
              • December 2002
              • 55

              #7
              Jo man måste ju välja. Tre av varje och 6 crabro. Men det är 5 hanar, så tre hanar går bara och är grådaskiga och trista, två är hyffsat jämna och brukar göra upp ibland men samma hane får alltid ge sig . Så jag tänkte ta upp dom och sätta i andra men det kanske är bäst att bara ta upp dom och låta det vara som det är. Blir bättre plats till dom jag redan har då

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • January 2005
                • 3788

                #8
                Ursprungligen postat av Bjurs
                Jo man måste ju välja. Tre av varje och 6 crabro. Men det är 5 hanar, så tre hanar går bara och är grådaskiga och trista, två är hyffsat jämna och brukar göra upp ibland men samma hane får alltid ge sig . Så jag tänkte ta upp dom och sätta i andra men det kanske är bäst att bara ta upp dom och låta det vara som det är. Blir bättre plats till dom jag redan har då
                Ta upp vilka då menar du?

                Kommentar

                • Bjurs
                  Användare
                  • December 2002
                  • 55

                  #9
                  Dom crabrohanar som är över

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • January 2005
                    • 3788

                    #10
                    Ursprungligen postat av Bjurs
                    Dom crabrohanar som är över
                    Det skulle inte jag göra. Då kommer dom som är kvar bara att ha en annan hane som dom kan fokusera all sin "kärlek" på. Det brukar inte sluta så bra!

                    Kommentar

                    • Bjurs
                      Användare
                      • December 2002
                      • 55

                      #11
                      Sant det. Lika bra att dom får gå som dom går nu när det funkar. Får göra om mera i beståndet fram över

                      Kommentar

                      • Erik Österlund
                        Användare
                        • January 2005
                        • 3788

                        #12
                        Ursprungligen postat av Bjurs
                        Sant det. Lika bra att dom får gå som dom går nu när det funkar. Får göra om mera i beståndet fram över
                        Ja ibland är det bäst att tänka till innan man gör något. Det är ju det som är så bra med forumet att man fråga andra och slippa göra något som kanske inte fungerar.

                        Kommentar

                        • Bjurs
                          Användare
                          • December 2002
                          • 55

                          #13
                          Precis. Tack för tipsen

                          Kommentar

                          • jemtlänningen
                            Användare
                            • May 2009
                            • 113

                            #14
                            ta bort hinderin och köp till fler honor av crabon.det jag menar är att karet är för litet för hinderin den behöver ett större kar om den ska komma till sin rätt.ca 500 liters kar. Jag kan lova dig att en riktig utfärgad hinderi slår rubinen med hästlängder enlig min mening men alla vi tycker säkert olika.
                            Senast redigerad av jemtlänningen; 19 June 2013, 11:26.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...