Dela av akvarium med filtermatta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PeterP
    Användare
    • December 2002
    • 31

    Dela av akvarium med filtermatta

    Jag har funderat på att istället för att ha yngelakvarium stående som tar plats och som man måste byta vatten på hela tiden. Så skulle man väl kunna dela av sitt akvarium med en bit filtermatta istället.
    Det är i mitt Malawi akvarium jag har tänkt göra detta.

    Jag har tänkt mig att skära till en bit 50x50 matta som jag pressar ner ca 20 cm i akvariet. Sen sätter jag ner en plexiglas-skiva som ett fönster som jag spjärnar fast mha en list av filtermatta

    Har ni testat att ha filermatta som botten till fiskar/yngel? Går det? Man kan ju lägga i lite stenar och så. Kan inte detta fungera iaf i början innan fiskarna är för stora?

    MVH Peter
  • Hagge
    Användare
    • January 2003
    • 432

    #2
    Prova! Det går nog utmärkt om du föredrar att ha det så. Filtermattan kommer dessutom att fungera som ett biologiskt filter (så småningom)...
    /Fredrik

    Kommentar

    • PeterP
      Användare
      • December 2002
      • 31

      #3
      Fortsatte precis att fundera lite...
      Jag hade ju tänkt ha filtermatta som golv i avgränsningen... Hur går det när man matar... Maten kommer att åka ner i sprickorna ju. Får kanske lägga någon plastbit ovanpå en del av mattan.

      Kommentar

      • Karon
        Användare
        • April 2002
        • 880

        #4
        En fråga bara, varför ha en filtermatta som botten ?

        Kommentar

        • PeterP
          Användare
          • December 2002
          • 31

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av Karon

          En fråga bara, varför ha en filtermatta som botten ?
          För att det är lättare att sätta in en filermatta. Sen får man ju även cirkulation från det stora karet på detta sättet.

          Kommentar

          • Karon
            Användare
            • April 2002
            • 880

            #6
            Men om man delar av sätter man väl in en extra vägg, skall du dela den extra kammaren på höjden också ?
            Skulle man inte kunna göra en ram med finmaskigt nät i som man sätter i spänn med en remsa filtermatta mellan ram och sidoruta ?

            Kommentar

            • David Johansson
              Användare
              • April 2002
              • 581

              #7
              Jag skulle dela av hela höjden av akvariet istället, d.v.s. en filtermatta på 51x51 som du trycker ned hela vägen.
              David

              Kommentar

              • PeterP
                Användare
                • December 2002
                • 31

                #8
                citatkulle man inte kunna göra en ram med finmaskigt nät i som man sätter i spänn med en remsa filtermatta mellan ram och sidoruta ?
                Jo precis så hade jag tänkt göra från början men det är svårt att få tag på något bra nät som inte ynglen tar sig igenom. Sen blir det ju jobb med ram och allt det där också. Men om någon har ett bra förslag så visst....

                Tanken var att jag ska ha en avdelning som är 50x40x20 cm i ovankant på akvariet. Jag vill inte sno allt för mycket plats av de andra fiskarna. Bottnen av avdelningen ska vara filtermatta. Nu har jag även tanken att ha sand på botten över filtermattan så att ynglen inte fastnar. (Hörde att det kunde vara ett problem)

                MVH Peter

                Kommentar

                • Kjell K
                  Användare
                  • April 2002
                  • 128

                  #9
                  Är inte en yngelkasse rätt mycket vad du är ute efter? De är ju billiga och funkar bra för att hålla ynglen inne fram till dess att de kan släppas ut bland övriga fiskar utan att bli uppätna.

                  Här är en länk:

                  Kommentar

                  Arbetssätt...