Akvariets (van)skötsel.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zebrano
    Användare
    • December 2012
    • 68

Ursprungligen postat av Repen1
    Som "Zebrano" skriver så gäller nog min undran mera "Malawi/tanga kar då jag själv håller mej inom den gebiten,o precis som det har sagts så är det ganska stabila värden där.Då detta verkar vara lite av en "het potatis" som ställer folk långt ifrån varandra (vilket verkligen inte är meningen)så kanske en förklaring på min undran kan vara på sin plats. Läser man lite här o där i trådar, så är det många nya/unga akvarister som skaffar sej ett kar, läser o frågar om skötsel på forum för att kunna lyckas bra,många tips är just vattenbyten o just siffran 50% veckan står väldigt ofta.Följer råden o tycker att det här är skoj, så kommer första tugget vilket är mycket spännande,då är det dags att skaffa ett yngelkar, så håller det på tills det finns flera kar där hemma, sina 50% vatenbyten sköts klanderfritt. Så kommer det dom flesta ungdomar råkar ut för, flytt till ny lägenhet/separation/lite andra intressen.Då börjar alla stora vattenbyten plötsligt bli mera tvång än skoj,och så läggs akvariehobbyn ner, vilket är synd då det faktiskt inte behöver gå så långt. Min mening med detta är att visa att det inte behöver bli så, det går att ha ett trivsamt kar med lite eftertanke på fiskbestånd/filter o minimum med underhåll. Just kanske som jag har, med lite större filtermassa/lite större flöde på pumpar, kanske dra ner vattenbyterna till 10-20% när man har tid o inte när man är tvungen. Mille
    Tack Mille, det är viktigt att reda ut detta! Det tycks växa fram en norm för hur vattenbyten ska ske och med en del erfarenhet i bagaget känns det tveksamt om den är med "sanningen" helt överensstämmande. Tanken är ju att vi ska njuta av hobbyn i många år och då är det viktigt att hålla de "tråkiga" delarna på en så rimlig nivå som möjligt. Samtidigt som att vi är mycket måna om våra fiskar och vill dem väl förstås. Risken är stor att många ökar på mängd och frekvens för vattenbyten lite för säkerhets skull och egentligen speglar det en okunskap inom hobbyn. Ingen (eller alla) tycks veta vad som är rätt, men det måste finnas objektiva sätt att formulera det hela på. Jag inbillar mig fortfarande att vattenbyten kan baseras på några viktiga mätbara parametrar och med en "kalkylator" få fram ett riktvärde, men det är förstås en del arbete på vägen...

Kommentar

• Pierre_N
      Användare
      • March 2004
      • 772

Som "Zebrano" skriver så gäller nog min undran mera "Malawi/tanga kar då jag själv håller mej inom den gebiten,o precis som det har sagts så är det ganska stabila värden där.Då detta verkar vara lite av en "het potatis" som ställer folk långt ifrån varandra (vilket verkligen inte är meningen)så kanske en förklaring på min undran kan vara på sin plats. Läser man lite här o där i trådar, så är det många nya/unga akvarister som skaffar sej ett kar, läser o frågar om skötsel på forum för att kunna lyckas bra,många tips är just vattenbyten o just siffran 50% veckan står väldigt ofta.Följer råden o tycker att det här är skoj, så kommer första tugget vilket är mycket spännande,då är det dags att skaffa ett yngelkar, så håller det på tills det finns flera kar där hemma, sina 50% vatenbyten sköts klanderfritt. Så kommer det dom flesta ungdomar råkar ut för, flytt till ny lägenhet/separation/lite andra intressen.Då börjar alla stora vattenbyten plötsligt bli mera tvång än skoj,och så läggs akvariehobbyn ner, vilket är synd då det faktiskt inte behöver gå så långt. Min mening med detta är att visa att det inte behöver bli så, det går att ha ett trivsamt kar med lite eftertanke på fiskbestånd/filter o minimum med underhåll. Just kanske som jag har, med lite större filtermassa/lite större flöde på pumpar, kanske dra ner vattenbyterna till 10-20% när man har tid o inte när man är tvungen. Mille
      Visst är det tråkigt om folk lägger ner för att de inte orkar med vattenbytena men jag ser inte det som ett speciellt stort problem, jag rekommenderar alltid vattenbyten varje vecka till nybörjare och ofta så lägger jag på ett par % för att vara på säkra sidan även om jag vet att det skulle gå att byta lite mindre. Jag tror att man får betydligt större problem om man säger till en nybörjare att de kan byta 20% 1-2 gånger i månaden. Nybörjare matar ofta för mycket och ser inte hur fiskarna mår, dessutom så är det inte lätt för en nybörjare att veta vad ett överdimensionerat filter är. När vi pratar överdimensionerat filter pratar vi inte om att man har ett ytterfilter som det står "för akvarium upp till 300l" på när man bara har ett akvarium på 240l.

Till nybörjare tycker jag gott att man kan ge råd att göra lite för stora vattenbyten varje vecka, när de sedan lärt sig hur det funkar kan de ju justera sina vattenbyten därefter. Med det sagt så kan jag konstatera att jag själv fortfarande är nybörjare trotts att jag hållit på i snart 20år, för jag gör fortfarande stora vattenbyten varje vecka.

Hur man en själv bestämmer sig för att göra med sina vattenbyten så tror jag att man ska göra förändringar väldigt långsamt, jag tror säkert att jag kan dra ned på vattenbyten men går jag från stora vattenbyten varje vecka till att direkt bara göra ett litet en gång i månaden så får jag problem väldigt fort. Jag tror det funkar likadant åt andra hållet också, har man inte bytt vatten på länge ska man nog ta det lugnt om man ska öka på vattenbytena.

Kommentar

• Repen1
        Användare
        • January 2013
        • 877

[QUOTE=Pierre_N;907196]Visst är det tråkigt om folk lägger ner för att de inte orkar med vattenbytena men jag ser inte det som ett speciellt stort problem, jag rekommenderar alltid vattenbyten varje vecka till nybörjare och ofta så lägger jag på ett par % för att vara på säkra sidan även om jag vet att det skulle gå att byta lite mindre. Jag tror att man får betydligt större problem om man säger till en nybörjare att de kan byta 20% 1-2 gånger i månaden. Nybörjare matar ofta för mycket och ser inte hur fiskarna mår, dessutom så är det inte lätt för en nybörjare att veta vad ett överdimensionerat filter är. När vi pratar överdimensionerat filter pratar vi inte om att man har ett ytterfilter som det står "för akvarium upp till 300l" på när man bara har ett akvarium på 240l.

Riktigt bra argument för större o tätare vattenbyten,för många överutfodrar som nybörjare,(eller har barn )"fiskarna kommer ju fram o vill ha mat" Mille
        Dieselråttan

Kommentar

• Bosse G
          NCS Medlem
          • November 2013
          • 236

Tror vi är flera som haft sådana. Ett 12L med 2 guldbarber och en kuhliål var mitt första. Ett under att dom överlevde.
          Och nytt vatten var livsfarligt för fiskarna enligt akvarieaffärerna. Vattnet skulle stå i ett dygn innan man kunde hälla i det så att kloret försvann. Och sedan landade dom på månen fast folk fortfarande svälter på jorden. Det kallas utveckling.

Kommentar

• Dashivas
            Användare
            • October 2013
            • 245

[QUOTE=Repen1;907198]
            Ursprungligen postat av Pierre_N
            Visst är det tråkigt om folk lägger ner för att de inte orkar med vattenbytena men jag ser inte det som ett speciellt stort problem, jag rekommenderar alltid vattenbyten varje vecka till nybörjare och ofta så lägger jag på ett par % för att vara på säkra sidan även om jag vet att det skulle gå att byta lite mindre. Jag tror att man får betydligt större problem om man säger till en nybörjare att de kan byta 20% 1-2 gånger i månaden. Nybörjare matar ofta för mycket och ser inte hur fiskarna mår, dessutom så är det inte lätt för en nybörjare att veta vad ett överdimensionerat filter är. När vi pratar överdimensionerat filter pratar vi inte om att man har ett ytterfilter som det står "för akvarium upp till 300l" på när man bara har ett akvarium på 240l.

Riktigt bra argument för större o tätare vattenbyten,för många överutfodrar som nybörjare,(eller har barn )"fiskarna kommer ju fram o vill ha mat" Mille
            Är en hyfsad nybörjare så självklart undrar man när man överdimensionerat pump/filter.
            Mitt mål är att ha ordentligt med rening planen är att ha en fx5 (1500l/h) och en eheim 2180 (1700l/h) till ett 720l kar.
            Givetvis beror det till stor del hur mycket fisk och storlek samt hur mycket man matar men dessa pumpar borde väl räknas som överdimensionerade ?
            http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

Kommentar

• Pettap
              NCS Medlem
              • January 2005
              • 1385

Jag byter ca 70% minst en gång i veckan men oftast två gånger. Anledningen varför jag byter så mycket är för att få bra tillväxt på yngel. Jag har ca 70-100 Leptosomor i ett 100 liters akvarium. Filtret rengörs när flödet minskat, ca en gång om året. När mitt stora akvarium är i gång så kommer jag knappt byta vatten om man räknar i % till förhållandet i akvariet. Jag ska byta ca 100liter kall vatten varje natt för att få ett jämt vatten värde hela tiden. Vatten bytet blir bara 20% i månaden.
              //Peter
              4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
              900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
              Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

Kommentar

• Pettap
                NCS Medlem
                • January 2005
                • 1385

Ursprungligen postat av Pettap
                Jag byter ca 70% minst en gång i veckan men oftast två gånger. Anledningen varför jag byter så mycket är för att få bra tillväxt på yngel. Jag har ca 70-100 Leptosomor i ett 100 liters akvarium. Filtret rengörs när flödet minskat, ca en gång om året. När mitt stora akvarium är i gång så kommer jag knappt byta vatten om man räknar i % till förhållandet i akvariet. Jag ska byta ca 100liter kall vatten varje natt för att få ett jämt vatten värde hela tiden. Vatten bytet blir bara 20% i månaden.
                //Peter
                Förlåt jag har inga dyra studie skulder, ca 20% i veckan blir det ju. Kanske bara ska köra 50 liter per natt.
                //Peter

Kommentar

• zebrano
                  Användare
                  • December 2012
                  • 68

Ursprungligen postat av Pettap
                  //Peter
                  Det här har jag funderat lite kring, dvs tillväxt och vilka faktorer som spelar störst roll. Min egen erfarenhet säger att vattenbyten inte är nummer ett, utan mängden mat (ev antalet gånger man matar) och vattenvolym per fisk (akvariestorlek). Temperatur lär ha betydelse också. Man skulle behöva göra lite jämförande försök. Eller helst mer vetenskapligt upplagda försök, där man kan slå fast hur stor inverkan olika faktorer har egentligen. Men det kanske redan är gjort, någon som vet?

Nåja, det var ett litet sidospår det. Åter till vattenbytena...

Kommentar

• Pettap
                    NCS Medlem
                    • January 2005
                    • 1385

Ursprungligen postat av zebrano
                    Det här har jag funderat lite kring, dvs tillväxt och vilka faktorer som spelar störst roll. Min egen erfarenhet säger att vattenbyten inte är nummer ett, utan mängden mat (ev antalet gånger man matar) och vattenvolym per fisk (akvariestorlek). Temperatur lär ha betydelse också. Man skulle behöva göra lite jämförande försök. Eller helst mer vetenskapligt upplagda försök, där man kan slå fast hur stor inverkan olika faktorer har egentligen. Men det kanske redan är gjort, någon som vet?

Nåja, det var ett litet sidospår det. Åter till vattenbytena...
                    Jag jobbade för många år sedan på Sveriges största kommersiella fisk odling. Vi märkte att tillväxten hämmades om vi inte gjorde vattenbyten. Ändå hade vi stora central filter. Vi matade i stort set konstant med olika foder. Särskilt scalarernas fenor blev förstörda av dålig vatten kvalité.

Kommentar

• Mreque
                      Användare
                      • June 2011
                      • 348

Efter att ha hängt o läst på olika forum i ett par år så har naturligtvis viss undran uppstått i olika delar av akvaristikens mysterium. Läser om o om igen att folk byter massa vatten i sina kar varje vecka,det rengörs filter på löpande band, det hälls i beredningsmedel för stora pengar o det räknas saltkorn till varje liter vatten som byts, folk försöker att ta hand om sina klenoder på bästa sätt.Jag däremot (missköter mina) byter i stort sett aldrig vatten, fyller bara på det som dunstar,rengör aldrig mina filter,med undantag av den lilla skumgummibiten i minsta yngelburken,då pumpen inte kan få genom mera vatten, utan dom går åravis.Beredningsmedel har jag aldrig lagt ut en krona på, o saltet sparar jag till min egen mat.Ändå mår mina fiskar bra, dom ynglar av sej bra,o verkar i stort sett vara som fiskar ska vara,utan sjukdomar o skador.Nu till min undran,gärna med svar,fördelar/nackdelar/varför/varför inte, det byts, rengörs,pysslas, eller är det bara för att det ska vara så. Nu vet jag att det är skillnad på dom som odlar med massor av fisk i karen, o som jag som har mina för att titta på.Som vanligt nyfiken. Mille
                      Hmm, Nitrat och andra ämnen som bygger upp till livshotande nivåer?
                      Jag har iaf bytt för lite vatten i ett akvarium en gång i tiden, då fick dom nitratförgiftning och ja.. det var inte trevligt.

Om man har en fisk per 100 liter kanske det inte är någon fara. Men har du 4 påfågelciklider på 400 liter och inte byter vatten håller det inte mer än några veckor.

Kommentar

Arbetssätt...