Akvariets (van)skötsel.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Repen1
    Användare
    • January 2013
    • 877

Akvariets (van)skötsel.

Efter att ha hängt o läst på olika forum i ett par år så har naturligtvis viss undran uppstått i olika delar av akvaristikens mysterium. Läser om o om igen att folk byter massa vatten i sina kar varje vecka,det rengörs filter på löpande band, det hälls i beredningsmedel för stora pengar o det räknas saltkorn till varje liter vatten som byts, folk försöker att ta hand om sina klenoder på bästa sätt.Jag däremot (missköter mina) byter i stort sett aldrig vatten, fyller bara på det som dunstar,rengör aldrig mina filter,med undantag av den lilla skumgummibiten i minsta yngelburken,då pumpen inte kan få genom mera vatten, utan dom går åravis.Beredningsmedel har jag aldrig lagt ut en krona på, o saltet sparar jag till min egen mat.Ändå mår mina fiskar bra, dom ynglar av sej bra,o verkar i stort sett vara som fiskar ska vara,utan sjukdomar o skador.Nu till min undran,gärna med svar,fördelar/nackdelar/varför/varför inte, det byts, rengörs,pysslas, eller är det bara för att det ska vara så. Nu vet jag att det är skillnad på dom som odlar med massor av fisk i karen, o som jag som har mina för att titta på.Som vanligt nyfiken. Mille
    Dieselråttan
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • June 2008
    • 1882

Körde som du tidigare. Hade då främst påfågelciklider och centralamerikanare. Fyllde bara på avdunstat, hade en stor filterhörna med små blå smumgummibitar som aldrig rengjordes och med bra drag i filterpumpen.
    Funkade. Typ. Tyckte det var märkligt att mina påfåglar la sig på botten ibland. Läste om alla vattenbyten folk gjorde och började så smått göra vattenbyten. Märkte en enorm skillnad. Påfåglarna lekte som galningar och var oerhört mycket piggare. Trots att jag ännu inte rengjort filtret.
    Nu har jag altum och diskus. Märker först på altumen att det är dags för vattenbyte och när jag bytt 60% (varannan vecka) ser jag tydligt på dem hur positiv inverkan vattenbytet har.
    Mitt Tanganyika-kar är det samma sak med. Här byter jag 50% var eller varannan vecka. Detta kar buffrar jag samtidigt med bikarbonat och slänger då även i ett par dl salt. Saltet vet jag inte om eller hur mycket nytta det gör. Fick rekommendationen av Lasse i Sandby.
    Easy Life använder jag bara för att hantera de kemiska tillsatserna som kommer med det nya vattnet. Hade jag inte bytt vatten hade jag inte använt vattenberedningsmedel.
    Jag har två Fluval FX5 till vardera karet och jag sköljer av dessa en gång om året kanske. Ingen direkt rengöring, bara tömning och lätt dusch och avsköljning.
    Vattenbytena tar mig ca 2 timmar i veckan och det är väl använd tid för mina kar. Hade jag inte sett att det gjorde skillnad hade jag använt den tiden till något roligare för just tid är en bristvara hos mig. Men i och med att det gör stor skillnad så blir det vattenbyten.

//Kaj

Kommentar

• Repen1
      Användare
      • January 2013
      • 877

Som vanligt intresant att läsa när det blir lite sakligt "Kajjjan" Det är nog stor skillnad på fisk från olika delar av världen, vilken sorts fisk det är, o säkert också vilka miljöer dom lever i, jag har ju bara "Tanganyika". Den största skillnaden jag själv kan se (när man läser bland trådar) är att jag kör med stora filter o väldigt stort flöde på mina pumpar, (tex i 600L burken pumpas det 7900L) vilket många tycker att det blir (storm) men jag har Jula blästersand o växter, o allt ligger där det ska, full fart på alla fiskar utan att det direkt ser jobbigt ut för dom.Dom bygger sina "bowers" o leker som dom ska utan problem. Mille
      Dieselråttan

Kommentar

• Erik Åhlander
        Användare
        • September 2006
        • 796

Den stora skillnaden är i princip vikten på fisk (eller snarare djur) i karet, vikten på vattnet och ytan på de gröna växterna. Mycket vatten och växter och lite fisk som äter små mängder mat - då behövs inga vattenbyten. Men tillför man hela tiden större mängder foder (var det någon som sa påfågelcichlid?) och det inte finns nog med växtlighet att förbruka näringen, så måste den avlägsnas på något sätt - antingen genom vattenbyten (vatten med mycket näring, framförallt kväve, byts ut mot vatten som är nästan rent) eller genom att ny växtlighet hela tiden avlägsnas i motsvarighet till tillförd föda.

Kommentar

• johho
          NCS Medlem

• March 2007
          • 1825

Jag som jobbar inom vården ser en klar likhet mellan vattenbyten och dialys där vattnet är som blodet man byter.
          En dialyspatient brukar rena sitt blod var tredje dag. Första dagen efter bytet är blodet rent och fint och patienten är pigg, men när det är dags för tredje dagen så är blodet smutsigt och patienten är rätt trött och sliten.
          På samma sätt kan jag se fiskarna pigga och krya direkt efter vattenbyte, de brukar också leka av några honor med denna nyfunna energi de fått till sig. Men när vi närmar oss vattenbyte och framförallt om jag slarvar och drar över några dagar så ser jag fiskar som liksom går på autopilot. De lever men de gör inget spektakulärt. Därför byter jag vatten

Kommentar

• Repen1
            Användare
            • January 2013
            • 877

Ännu en bra sak att ha i åtanke som spelar stor roll "Erik" o som jag förstår det så ska det mycket mat i "påfåglar" o då blir det mycket som ska ut också.Jag har (enligt mitt tycke) ganska hård belastning på mina kar, tex mitt 600L där det går 15st"X kilesa" 12st "C furcifer" 19st "C leptosama" o 10st "C pleurospilus" Ingen av grupperna kommer ju upp i "påfågel"storlek men dom 2 första uppvisar en bra storlek ändå, 15-20cm.Växterna är inte så många då det är ett "tanga"kar o består av 4st "Anubias" o 2st "C usteriana" Vattenkemi har jag ingen koll på, o som skrivs blir det ju många olika avfallsprodukter som ska bort, och tolkar jag det rätt så blir det mycket vattenbyten ju mindre filter man har.Då kommer jag in på det att det skrivs om "fel vattenvärden" med problem för fisk. Vid sådana stora o ofta upprepade vattenbyten,blir det inte stor stress för fisken då vattenvärdet borde ändras rejält vid varje byte? Mille
            Dieselråttan

Kommentar

• Erik Åhlander
              Användare
              • September 2006
              • 796

Det som stressar fiskarna mer än annat och som snabbt kan döda dem är sällsynta vattenbyten på ca 75%. Det är så man gör ammoniak. Måste man byta så mycket vatten byter man antingen ut allt vatten eller 30% om dagen under några dagar. Det går att byta 75% men då skall pH-värdet på vattnet man tillsätter ligga tryggt under 7,0. Kommunalt kranvatten brukar vara buffrat till ca 7,5 och då omvandlas snabbt kväveöverskottet till rent gift. Byter man vatten varje dag borde det däremot gå att byta hur mycket eller lite man vill för förändringen är så pass liten - fast något sådant har jag aldrig testat annat än för att få knepig fisk som t ex Corydoras att leka. Annars är det alldeles för ansträngande...

Toleransen mot ändrade vattenvärden beror på ett antal parametrar bl a fiskart och åt vilket håll förändringen sker.
              Senast redigerad av Erik Åhlander; 02 June 2013, 18:35.

Kommentar

• zebrano
                Användare
                • December 2012
                • 68

Ja, jag undrar också om det inte gått lite hysteri i detta. Var mycket aktiv inom hobbyn från 70-talet och ca 20 år framåt. När jag för ungefär ett år sedan fick återfall (så kan det gå...) och samtidigt började titta på forum reagerade jag också på detta. Fick nästan en känsla av att det råder en tävling i stora/täta vattenbyten och även i pumpkapacitet.

Självklart vill man inte ha skadliga halter av giftiga ämnen som nitrit och ammoniak, men bevisligen är inte täta vattenbyten enda lösningen på dom problemen. Under min förra aktiva period bytte jag normalt 25% varje månad. Inga stora filtervolymer och inte någon imponerande cirkulation heller. Samtidigt som fiskarna trivdes med fina färger, lek och bra tillväxt.

Nu har jag dragits med lite i trenden och byter 50% varannan vecka (och detta är ändå relativt sällan/lite jämfört mot vad många säger sig byta). Jag har betydligt större filterkapacitet nu och även cirkulationen är mycket större. Jag ställer mig dock frågan om fiskarna verkligen mår bättre, är mer aktiva, visar finare färger osv? Hur mäter man nyttan med vattenbyten?

Kommentar

• Repen1
                  Användare
                  • January 2013
                  • 877

Jag förstår att dom flesta vill det bästa för sina gunstlingar o gärna lite snyggt också,då jag är borta långa perioder (4-8 veckor då fiskarna bara blir matade) så måste det ju funka o jag vill vara säker på att fiskarna lever o mår bra. Jag har löst det med stora filter som ska ta hand om avfallsprodukterna,har hänt att jag har tagit prov på vattnet (dom vanliga tillgängliga för akvariebruk, det finns ju fler) alla skadliga ämnen är obefintliga,fiskarna ser ut att må bra,varför då byta hundratals liter vatten för att få bort det som inte finns i karet? Som sagt det finns ju andra skadliga ämnen som bildas.Att suga upp döda växtdelar o avföring som kanske samlas i ett hörn är för mej bara vanligt underhåll som faller sej naturligt o tillhör hobbyn, då blir det ju bytt några liter,kanske 10-20L i månaden. Angående lek i karet efter vattenbyte, det kan jag förstå, då många fiskar är sässongslekare o gärna leker efter regnperioden (kallare vatten) då det finns mest foder för ynglerna, men man ska också ha i åtanke att för varje lek så tär det på fiskarna med eventuellt kortare liv som följd.Hoppas ni fortsätter att sköta om era fiskar på bästa sätt, o ha en trevlig sommar allihopa. Mille
                  Dieselråttan

Kommentar

• lotusvira
                    Användare
                    • November 2012
                    • 187

Jag var också aktiv på 70talet, hade ca. Ciklider i ett 375l, vattenbyten gjorde man kansk en gång i månan.Filtreringen var dålig ett svampfilter var allt jag hadde i mitt.Jag har inget minne av att fiskarna mådde dåligt,dom åt och förökade sig bra.Nu är det annat,jag tro ju att fiskarna kan bli strässade om man håller på för mycket, och så beror det ju på hur mycket fisk man har i karet.Så jag vet inte om det är nödvändit, att byta vatten en gång i veckan som jag försöker göra nu.

Kommentar

• ewa
                      NCS Medlem
                      • March 2013
                      • 457

A propos vanskötsel så har jag konstiga djur i räkakvariet, måste vara något som kom med mossan. Maskar med trisngelformat huvud, rätt nabba, vita eller beige, den största var ca 1 cm. Vågar inte byta växter från karet med kompisar. Vet ni vad kan det vara?

Kommentar

• ewa
                        NCS Medlem
                        • March 2013
                        • 457

Det kan vara planarier läste jag på nätet. Svåra att få bort.

Kommentar

• ThomasK
                          Användare
                          • January 2013
                          • 286

Ursprungligen postat av Repen1
                          Efter att ha hängt o läst på olika forum i ett par år så har naturligtvis viss undran uppstått i olika delar av akvaristikens mysterium. Läser om o om igen att folk byter massa vatten i sina kar varje vecka,det rengörs filter på löpande band, det hälls i beredningsmedel för stora pengar o det räknas saltkorn till varje liter vatten som byts, folk försöker att ta hand om sina klenoder på bästa sätt.Jag däremot (missköter mina) byter i stort sett aldrig vatten, fyller bara på det som dunstar,rengör aldrig mina filter,med undantag av den lilla skumgummibiten i minsta yngelburken,då pumpen inte kan få genom mera vatten, utan dom går åravis.Beredningsmedel har jag aldrig lagt ut en krona på, o saltet sparar jag till min egen mat.Ändå mår mina fiskar bra, dom ynglar av sej bra,o verkar i stort sett vara som fiskar ska vara,utan sjukdomar o skador.Nu till min undran,gärna med svar,fördelar/nackdelar/varför/varför inte, det byts, rengörs,pysslas, eller är det bara för att det ska vara så. Nu vet jag att det är skillnad på dom som odlar med massor av fisk i karen, o som jag som har mina för att titta på.Som vanligt nyfiken. Mille
                          Jag har under åren haft kanske 4 - 5 akvarium sammanlagt med olika storlekar och fisk i, genomsnittslängden jag haft ett aktivt
                          kar ligger på ca: 2 - 3 år skulle jag tro. Och detta var under 80 och 90-talet. Jag hade ciklider, tetror, malar och guramis i dessa, inte
                          alla i samma men fördelat på de olika karen. Som jag minns det så var det viktigaste att man fyllde karet och väntade någon vecka
                          så det fick stabilisera sig lite innan man tillsatte de fiskar man skulle fylla det med, efter detta så skulle det matas några ggr/dag.
                          Delbyten av vattenmängd och olika tillsatspreparat var det inte tal om, det handlade mer om att det viktigaste redskapet var att ha
                          en magnetisk algskrapa så att man stolt kunde visa för kamrater vilken duktig kille man var att sköta ett akvarium och att det var
                          rent och snyggt (på framrutan åtminstone) Konstigt nog så kan jag inte tycka att det dog onormalt mycket fisk för mig p.g.a. den
                          skötseln jag levererade till fiskarna under denna tid, och vid de tillfällen fisk dog så var det ju på det viset att "den var ändå så gammal"
                          eller liknande bortförklaringar. Allt detta på grund av att jag inte hade kunskap om vad jag höll på med, men jag trodde då att jag var
                          en riktig hejare på detta. Nu många år senare så har jag köpt ett akvarium på nytt då det alltids funnits en önskan om att äga och
                          kunna ha ett stort kar, så i Januari i år köpte jag ett på 450 liter ( jag vet vad vissa tänker nu, men för mig är det stort) Jag hade en färdig
                          plan på vilka fiskar jag ville ha och hur inredningen skulle vara. Akvariet hämtades hem fylldes med vatten och i sedvanlig ordning
                          så skulle det stå någon vecka innan fisken kunde släppas i. Under tiden jag väntade på detta tillbringade jag många stunder med att
                          besöka akvarieaffären, jag pratade om vilka planer jag hade för detta projekt och fick mycket information och tips på hur jag skulle
                          tillhandagå för att kunna lyckas med detta av personalen i butiken. Jag fick under dessa diskussioner mer och mer klart för mig att jag inte
                          kunde ett skit om vad det innebär att dra igång ett akvarium, samtidigt i och med detta insåg jag att det är på mitt ansvar att se till att
                          göra rätt och skaffa mig den kunskapen. Idag har jag med väldigt stor hjälp av akvarieaffärens personal kommit en liten bit på vägen,
                          de var förresten dom som tipsade mig om att bli medlem i NCS, vilket jag är mycket tacksam för.

Det jag vill få fram i detta långrandiga inlägg är att i den "nybörjarfas" jag befinner mig i nu så tror jag att utvecklingen av att sköta ett akvarium på ändras succsesivt med tiden, det kommer ständigt nya rön och bättre tekniska hjälpmedel hela tiden. Många av dessa
                          produkter är skit och ett antal utprovade mer seriöst, med en förbättring för akvaristen som underlättar eller påskyndar vissa saker.
                          Vad som är rätt eller fel, ska man köra old school eller modern akvariehållning/skötsel är inte jag rätt person att svara på. Läser man
                          ovanstående inlägg så fungerar ju båda alternativen eller så blandar man lite av båda alternativen, det verkar ju fungera det också.
                          Det viktigaste är nog i alla fall att man får in den där rätta "känslan" och att man använder sig av sunt förnuft när man ska se till att ens
                          fiskar ska få den bästa miljön som man vill att den ska ha, jag tror att det var Johho som i en annan tråd skrev lite om att dagens
                          akvarister har det betydligt lättare att finna information angående frågor som berör fiskar och akvarium. Och det är ju väldigt sant,
                          informationen finns. Och framförallt så finns ju NCS, Leif Bork sa i en sekvens under hockeyVM "du ska inte medaljera honom mer än han förtjänar" när Sedinaren gjorde ett klassmål. Detsamma gör jag, för det bästa jag gjort var att bli medlem i NCS, inte för er, men för mig.
                          Tack ni alla som orkar med att svara på mina nybörjarfrågor
                          Mvh Thomas

Kommentar

• Mreque
                            Användare
                            • June 2011
                            • 348

När man "Fyller på avdunstat" vatten så fyller du på mer föroreningar som finns i vattnet, och dem gamla ligger kvar och då ökar du långsamt koncentrationen eftersom avdunstningen inte för med sig dessa föroreningar.
                            Har du mycket växter tar dessa upp en del av föroreningarna, men inte alla såklart.

Så byter du aldrig vatten i en så liten yta som ett akvarium, blir det skadligt även om du inte ser någon direkt effekt på fiskarna. Kanske inte direkt dödligt, men det är ju svårt för en fisk att säga att den mår halvkasst.

Och byta 50% eller mer av vattnet är vansinnigt om du inte tar det direkt ifrån sjön/havet där fiskarna lever. Eller, har förberet RO vatten som du sedan mineraliserat och stabiliserat till det som fiskarna redan lever i.

Har du gigantiska fiskar i ett "Stort" akvarium måste man dock byta gigantiska mängder vatten för att hålla nere nivåerna av nitrat etc..

Men i ett sällskapskar med bra fördelning på växter och fiskar anser jag att det är bättre att byta 15-25% vatten varannan vecka. Inget temprerat vatten bara rent kallt kranvatten och kanske en gnutta beredningsmedel, även om jag kör utan. ( Har brunnsvatten utan kemikalier )

Funkar det så är det skitbra, funkar det inte och du har problem fråga någon som är van vid akvarier.

Och tro inte på alla myter på forumet! Det finns många sanningar här XD

Sorry om något är oklart, var bara extremt uttråkad och hade inget bättre för mig än att skriva detta ^^

Kommentar

• Kajjjan
                              NCS Medlem
                              • June 2008
                              • 1882

Ursprungligen postat av Mreque
                              När man "Fyller på avdunstat" vatten så fyller du på mer föroreningar som finns i vattnet, och dem gamla ligger kvar och då ökar du långsamt koncentrationen eftersom avdunstningen inte för med sig dessa föroreningar.
                              Har du mycket växter tar dessa upp en del av föroreningarna, men inte alla såklart.

Så byter du aldrig vatten i en så liten yta som ett akvarium, blir det skadligt även om du inte ser någon direkt effekt på fiskarna. Kanske inte direkt dödligt, men det är ju svårt för en fisk att säga att den mår halvkasst.

Och byta 50% eller mer av vattnet är vansinnigt om du inte tar det direkt ifrån sjön/havet där fiskarna lever. Eller, har förberet RO vatten som du sedan mineraliserat och stabiliserat till det som fiskarna redan lever i.

Har du gigantiska fiskar i ett "Stort" akvarium måste man dock byta gigantiska mängder vatten för att hålla nere nivåerna av nitrat etc..

Men i ett sällskapskar med bra fördelning på växter och fiskar anser jag att det är bättre att byta 15-25% vatten varannan vecka. Inget temprerat vatten bara rent kallt kranvatten och kanske en gnutta beredningsmedel, även om jag kör utan. ( Har brunnsvatten utan kemikalier )

Funkar det så är det skitbra, funkar det inte och du har problem fråga någon som är van vid akvarier.

Och tro inte på alla myter på forumet! Det finns många sanningar här XD

Sorry om något är oklart, var bara extremt uttråkad och hade inget bättre för mig än att skriva detta ^^
                              Dina sanningar är en del av de många. Lova att inte berätta för mina firrar att vattnet inte kommer från varken Tanganyikasjön eller Amazonfloden! De tycks tro det eftersom de ganska uppenbart gillar vattenbytena, så låt de tro det tack. Och nämn heller inget om mitt mentala tillstånd (det är ju vansinnigt att byta 50% vatten åt gången) för det är nog inte känt heller bland mina firrar. Vi pratar inte om sånda saker, fiskarna och jag.
                              Var och en provar sig fram och finner sin väg med vad som funkar för den akvaristen och hans/hennes akvarier och detta blir ju då dennes sanningar. Jag har hittat min väg men jag skulle aldrig ens drömma om att idiotförklara andras vägar och metoder och påstå att "min väg" är den enda vettiga och fungerande. Inte ens om jag sitter hemma och har långtråkigt.
                              Du har hittat din väg och det funkar för dig. Bravo och grattis! Samtidigt kanske du, liksom jag, inte är helt fullärda i det här ämnet och kanske vi om fem år har förändrat vårt sätt att sköta fiskar och akvarier därför att vi provat och upptäckt nya bättre fungerande vägar? Då är det bra att inte ha idiotförklarat allt annat än det sätt man använder idag.

//Kaj

Kommentar

Arbetssätt...