Akvariets (van)skötsel.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ewa
    NCS Medlem
    • March 2013
    • 457

Jag vet inte... varför tar folk åt sig. andras sanningar är deras sanningar, man ska läsa på och göra det man tror på själv. Fiskar har ingen röst. Att ha djur är ett ansvar (ungefär som med barn), man gör sitt bästa. De flesta vill ha välmående fiskar. Jag har massor med växter för att jag läste att det är bra både för fiskar och vatten. Det funkar, men jag byter drygt 30-40% vatten i veckan. Oftast. Och slänger en del växter. Och matar med levande alt. fryst föda. Ibland får de lite torrfoder för att där kan finnas näring som inte finns i levande. Funkar för mig. Skulle inte köra vatten direkt från vattenledningen, det får luftas ett dygn. Men jag vet inte om det är skadligt med kranvatten.

Kommentar

• Mathias Nilsson
      Användare
      • September 2012
      • 155

Vattenbyten är direkt nödvändiga i många avseenden, i andra går det bra utan. Jag har en kampfisk som inte har fått nytt vatten någon gång men där är det mer växtmassa än vad som kan anses normalt.

Att avfärda vattenbyten och påstå att de är onödiga på generell basis är dock knappast ett speciellt vaket påstående av flera anledningar. Ackumulationsaspekten är ett tungt argument men jag har även ett annat. När det strosas i hemmet under fanan av den egna förträffligheten så är det lätt att bli hemmablind. Hur vet man att fisken är lika välmående och fin som den kan vara vid vattenbyten? Det genomförs inte vattenbyten och då kan man inte argumentera mot dem, enkel logik.

Trådskaparen har således grusat sin tes redan genom att starta tråden, för att en variabel är bortplockad som han/hen/hon har räknat med. Det är lite som att säga att Fiat är den bästa bilen, för det är den enda jag kört.
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

Kommentar

• zebrano
        Användare
        • December 2012
        • 68

Nja, vi är nog rätt många som provat oss fram och har erfarenhet av olika nivåer på vattenbyten. Förhoppningsvis är de flesta uppmärksamma på beteende och kan avgöra om fiskarna mår dåligt också.

Jag är övertygad om att man kan närma sig denna fråga lite mer vetenskapligt. Visst olika arter har olika krav, men det borde vara fullt möjligt att räkna fram en generell rekommendation för vattenbyten. Kanske baserat på högsta tillåtna koncentration av nitrat? Det är förstås också ett antal ingående parametrar att ta hänsyn till (vattenvolym och mängden foder är väl dom viktigaste?). Någon som har sett något dylikt?

Kommentar

• Repen1
          Användare
          • January 2013
          • 877

Då det tydligen finns dom som inte läser hela inlägg i trådarna( men gärna svarar på dom) så vill jag tipsa om att gå bakåt i tråden för att se att det inte finns någon som varken påstår att vattenbyten är onödiga eller förkastar o avfärdar vattenbyten. Det är en nyfiken undran om ofta återkommande jättevattenbytens(50-70% i veckan)nödvändighet/för/nackdelar eller om det bara har blivit en trend.Tråden kanske även kan ge tips till nya o yngre akvarister, att det inte behöver bytas hundratals liter vatten i veckan för att få ett väl fungerande kar, utan en viktig sak är att få rätt balans i karet med avvägningar på fiskbestånd/filterkapacitet o underhåll. "Att vattenbyten är direkt nödvändiga" tja mej veterligen så dricker vi samma vatten som dinosaurerna (om än filtrerar några gånger) Att sen en för mej helt obekant person vet hur det " strosas under fanan av den egna förträffligheten tills hemmablindhet inträffar) i mitt hem är för mej ett stort mysterium. Skickar även med en liten bild på min ena "färglösa"Vf "kilesa" hane,som simmar omkring i ett "hårt smutsat vatten"som tydligen behöver ett "direkt nödvändigt"vatten byte. Mille
          Senast redigerad av Repen1; 08 June 2013, 18:24.
          Dieselråttan

Kommentar

• johho
            NCS Medlem

• March 2007
            • 1825

Kilesa är fantastiskt fin. Byt vatten nu

Kommentar

• Erik Åhlander
              Användare
              • September 2006
              • 796

Man kanske skall vrida diskussionen från vattenbytena till hur stor belastning man utsätter vattnet för. Flertalet av våra fiskar lever i områden med regn- och torrtid. Så som en del fiskar har det alldeles före regnen skulle vi aldrig drömma om att utsätta akvariefisk för. Så dör också mycket fiskar i naturen då - av vattenbrist! När det sedan regnar och fiskarna mår bra och leker kanske varje liten fisk har någon kubikmeter vatten var att bajsa i. Så vill vi inte heller ha det i akvariet - ett tusenliters med en liten tetra. Däremot har de flesta väldigt många fiskar i ganska små akvarier. Även jag. Vi har även mer växter än i naturen. När de växer förbrukas både koldioxid och kväve. Det är ganska komplicerat det här. Inget är rätt och inget är fel. Om man vill få en del knepiga fiskar att leka måste man övertyga dem om att det först är torrtid och sedan regntid. Man skall alltså inte bara sköta akvariet rätt det skall också ske förändringar i vattenkemi och en del andra parametrar (där lufttrycket är svårast att påverka). Ett exempel på lösning är ett akvarium på 4-5 kubikmeter som man nästan låter torka ut under ett halvår och under nästa halvår byter man 80% av vattnet varje dag. Eller också får var och en experimentera ut sin egna pragmatiska lösning som är praktiskt genomförbar.

Tipset till nybörjaren är att ha mycket färre fiskar i akvariet än vad man tänkt. Samt att fundera på att skaffa ett större.

Kommentar

• DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

Bra input Erik.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• zebrano
                  Användare
                  • December 2012
                  • 68

Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                  Man kanske skall vrida diskussionen från vattenbytena till hur stor belastning man utsätter vattnet för. Flertalet av våra fiskar lever i områden med regn- och torrtid. Så som en del fiskar har det alldeles före regnen skulle vi aldrig drömma om att utsätta akvariefisk för. Så dör också mycket fiskar i naturen då - av vattenbrist! När det sedan regnar och fiskarna mår bra och leker kanske varje liten fisk har någon kubikmeter vatten var att bajsa i. Så vill vi inte heller ha det i akvariet - ett tusenliters med en liten tetra. Däremot har de flesta väldigt många fiskar i ganska små akvarier. Även jag. Vi har även mer växter än i naturen. När de växer förbrukas både koldioxid och kväve. Det är ganska komplicerat det här. Inget är rätt och inget är fel. Om man vill få en del knepiga fiskar att leka måste man övertyga dem om att det först är torrtid och sedan regntid. Man skall alltså inte bara sköta akvariet rätt det skall också ske förändringar i vattenkemi och en del andra parametrar (där lufttrycket är svårast att påverka). Ett exempel på lösning är ett akvarium på 4-5 kubikmeter som man nästan låter torka ut under ett halvår och under nästa halvår byter man 80% av vattnet varje dag. Eller också får var och en experimentera ut sin egna pragmatiska lösning som är praktiskt genomförbar.

Tipset till nybörjaren är att ha mycket färre fiskar i akvariet än vad man tänkt. Samt att fundera på att skaffa ett större.
                  För min del är det Malawi och Tanganyika som gäller och där är de naturliga vattenförhållandena på en betydligt mer stabil nivå. Inte är det så värst mycket växter i våra kar heller. Det är uppenbart olika förhållanden beroende på vilken biotop vi har valt att försöka efterlikna.
                  Hur som helst tycker jag att diskussionen cirklar runt kärnfrågan:
                  Hur definieras fiskens trivsel?
                  När man har svaret på den frågan kan man försöka bestämma vilka vattenvärden som inverkar mest och även avgöra vilka nivåer som är acceptabla. Sedan är det "enkel" matematik för att ta fram riktlinjer för vattenbytena.
                  Personligen är jag tveksam till att frambringandet av lek skulle vara den viktigaste faktorn för att påvisa trivsel. Men det vore intressant att samla åsikter. Gissar att det finns mycket input till en sådan lista...

Kommentar

• Erik Åhlander
                    Användare
                    • September 2006
                    • 796

Bra inlägg! Två kommentarer.

1. En miss i mitt inlägg är att jag tänkte fiskar och inte cichlider. Malawi och Tanganyika är verkligen speciella i flera avseenden. Nästan inga andra akvariefiskar kommer från stora sjöar. Jag var med i slutet på 1960-talet/början på 1970-talet när de "slog igenom" (några enstaka importer hade förekommit tidigare). De var en utmaning, för de ställde helt nya krav på akvarier och teknik. Silikonlimmet kom (av en slump) nästan samtidigt. Akvarierna blev succesivt allt större. (Själv var jag nästan ensam i NCS om att intressera mig för amerikanska cichlider och till slut gick jag ur föreningen.) Intresset för vattenkemin tog också en ny vändning. Plötsligt skulle man inte få ned hårdheten på vattnet utan upp - och framför allt filtren förändrades radikalt. Detta kom att ha konsekvenser för hela akvariehobbyn, positiva och negativa. Undantaget (fiskar från stora sjöar) förvandlades från undantag till norm. Plötsligt skulle alla fiskar ha stora akvarier, kraftiga filter och drastiska vattenbyten! Vissa fiskar som tidigare varit svåra gick plötsligt att odla men för andra var det nog mera pärlor för svin (eller hur man nu uttrycker det...). Sammanfattningsvis: stor sjö = stabilt. Rinnande vatten = förändringar på lång och kort sikt.

2. Du har troligen alldeles rätt i att bara för att en fisk leker så behöver den inte trivas. (Även om jag oavsiktligt lät antyda det) Men omvänt. Om fiskarna vägrar leka, så kan något vara fel! Och från ett tredje håll: fiskarna trivs knappast odelat i naturen, det är rovfiskar, parasiter och naturkatastrofer mest hela tiden. Akvaristik är inte lätt.

Jag tycker det är spännande att lista ut varför fiskar leker eller inte leker under vissa förutsättningar. Det gör att jag kanske intresserar mig mer för förändringar än den som i första har akvariet som prydnad.

Kommentar

• johho
                      NCS Medlem

• March 2007
                      • 1825

Erik, vad spännande läsning om din syn på hobbyn under 60-70-talet.
                      Gillar meningen om att silikonet kom samtidigt. Du menar altså att silikon inte alltid funnits?

Kommentar

• Kajjjan
                        NCS Medlem
                        • June 2008
                        • 1882

Ursprungligen postat av johho
                        Erik, vad spännande läsning om din syn på hobbyn under 60-70-talet.
                        Gillar meningen om att silikonet kom samtidigt. Du menar altså att silikon inte alltid funnits?
                        OT - men det här framkallar roliga minnen - mitt första kar, 67 liter, var i zinkgalvaniserad plåt med kittat glas, Anno 1969...

//Kaj

Kommentar

• Repen1
                          Användare
                          • January 2013
                          • 877

Ursprungligen postat av Kajjjan
                          OT - men det här framkallar roliga minnen - mitt första kar, 67 liter, var i zinkgalvaniserad plåt med kittat glas, Anno 1969...

//Kaj
                          Samma här, mitt var ett 45L helsvetsad järnram som var målad klarröd, med kittat glas, fyllt med Guppys, fick det av en kompis -74, sedan dess har det alltid puttrat minst ett kar hemma. Mille
                          Dieselråttan

Kommentar

• Repen1
                            Användare
                            • January 2013
                            • 877

Som "Zebrano" skriver så gäller nog min undran mera "Malawi/tanga kar då jag själv håller mej inom den gebiten,o precis som det har sagts så är det ganska stabila värden där.Då detta verkar vara lite av en "het potatis" som ställer folk långt ifrån varandra (vilket verkligen inte är meningen)så kanske en förklaring på min undran kan vara på sin plats. Läser man lite här o där i trådar, så är det många nya/unga akvarister som skaffar sej ett kar, läser o frågar om skötsel på forum för att kunna lyckas bra,många tips är just vattenbyten o just siffran 50% veckan står väldigt ofta.Följer råden o tycker att det här är skoj, så kommer första tugget vilket är mycket spännande,då är det dags att skaffa ett yngelkar, så håller det på tills det finns flera kar där hemma, sina 50% vatenbyten sköts klanderfritt. Så kommer det dom flesta ungdomar råkar ut för, flytt till ny lägenhet/separation/lite andra intressen.Då börjar alla stora vattenbyten plötsligt bli mera tvång än skoj,och så läggs akvariehobbyn ner, vilket är synd då det faktiskt inte behöver gå så långt. Min mening med detta är att visa att det inte behöver bli så, det går att ha ett trivsamt kar med lite eftertanke på fiskbestånd/filter o minimum med underhåll. Just kanske som jag har, med lite större filtermassa/lite större flöde på pumpar, kanske dra ner vattenbyterna till 10-20% när man har tid o inte när man är tvungen. Mille
                            Dieselråttan

Kommentar

• johho
                              NCS Medlem

• March 2007
                              • 1825

jag kör vattenbyten en gång i veckan, med en absolut deadline på 14 dagar om det drar över tiden. Byter ungefär 1/3 i karen. Detta gäller mina malar och mina ciklider.

Kommentar

• Repen1
                                Användare
                                • January 2013
                                • 877

Då 375/540L är någorlunda vanliga storlekar på kar, så är ju en 1/3 del (beror naturligtvis på hur många kar man har)ca 100-200L på 1-2 veckor inte så betungande o borde kunna klaras av dom flesta även med andra intressen, o bara en pytts att byta med. Mille
                                Dieselråttan

Kommentar

Arbetssätt...