Sjuk fisk eller bara udda? Simmar snett nedåt. (Orange Head)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • timebandit
    Användare
    • January 2013
    • 186

Sjuk fisk eller bara udda? Simmar snett nedåt. (Orange Head)

Hej

För några dagar sedan märkte vi att 1 av våra Orange Head simmar med huvudet snett nedåt. Lite som en snedställd pil. Först trodde jag att den bara letade mat i sanden men den simmar oftast runt så hela tiden också. Den kan simma "normalt" när den leker/simmar runt med dem andra, jagar osv. Eller när den äter eller när man går fram till rutan. Så konstant är inte problemet.

Skapade en kass film där ni kan se hur den simmar...
    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

Vad tror ni att detta kan bero på?

Tack på förhand.
    Inneboenden i akvariet:
    L-134, Ancistrus
    Botia Striata
    Filterräckor av olika sorter
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

Det kommer ut luftbubblor, så jag tror att den svalt en massa luft, alternativt simblåseåkomma.
    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• timebandit
      Användare
      • January 2013
      • 186

Ursprungligen postat av Wilhelm
      Det kommer ut luftbubblor, så jag tror att den svalt en massa luft, alternativt simblåseåkomma.
      Hej Tack för svar. Svalt en massa luft vill jag inte tro men inte omöjligt.
      Men om det nu är simblåseåkomma, vad framkallar problemet och hur åtgärdas det?
      Inneboenden i akvariet:
      L-134, Ancistrus
      Botia Striata

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Ja normalt ser det inte ut. Som Wilhelm säger så släppte den ut en luftbubbla i munnen och ser ut att flyta uppåt om den inte simmar nedåt. Vad nu det kan bero på vet jag inte men det bör gå över av sig själv om du ger den tid. Hur länge har det varit så här?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• timebandit
          Användare
          • January 2013
          • 186

God morgon.

Tror den varit så här i kanske 4 dagar. Vill tro att det vart bättre mellan varven.
          När jag tittar på dem nu när dem typ sover så verkar det inte vara några problem att hålla rätt balans.
          Det är iaf inget som smittar förhoppningsvis...
          Infektioner kan ju också gå över om det nu är något sådant. Får hoppas att han blir bättre istället för sämre i dagarna då.

Äter ordentligt osv så det är ju ett bra tecken iaf.

Edit:

Googlade och hittar inte så mycket information angående simblåsan. Hittade ett inlägg här på forumet där någon nämnde att sänka temperaturen på vattnet kan ge avlastning på simblåsan.
          Frågan är hur långt ner vågar man sänka utan risk för annat? Har idag 27-28 grader.
          Senast redigerad av timebandit; 01 June 2013, 11:34.
          Inneboenden i akvariet:
          L-134, Ancistrus
          Botia Striata

Kommentar

• timebandit
            Användare
            • January 2013
            • 186

Kan idag meddela att fisken mår betydligt bättre nu. Har inte sett honom simma konstigt på hela dagen!
            Dem 2-3 senaste dagarna har jag matat lite sparsamt och bara med foder som sjunker direkt.

Om fisken haft en massa luft i sig eller problem med simblåsan går då inte att få veta men hoppas slippa på att det kommer tillbaks. Troligen en infektion eller liknande då det varade nästan en hel vecka.
            Inneboenden i akvariet:
            L-134, Ancistrus
            Botia Striata

Kommentar

Arbetssätt...