Varför dog dom?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thomas
    Användare
    • March 2013
    • 89

Varför dog dom?

Idag var en dyster dag.
    efter vattenbytet var det en väldig fart på Hongin. Dom for runt och dansade till lek.
    Två timmar senare var det massdöd i burken. 5 Hongi samt 4 malar låg döda på botten.
    PANIK. Testade vattnet. Alla värden var bra. VAD FAN Hände. Alla dom andra fiskarna simmade runt som vanligt.
    Tror att något skit lossnade ifrån brunnen. Som endast dessa reagerade på. (Eget vatten). Har gjort två stora vattenbyten till efter det. alla värden är bra. Övriga fiskar inklusive 2 andra mindre Hongi honor mår bra.
    fattar inget.
    En bild säger mer än tusen ord.

Klicka på bilden för större version

Namn: 20130529_165424.jpg
Visningar: 1
Storlek: 262,4 KB
ID: 698777
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Sk-t vad astråkigt!

Jag gjorde en miss en gång och fyllde på med för kallt vatten, jag förlorade en fisk då men det var väldigt nära att fler dog. Men då bytte jag rätt ordentligt med vatten.

Kan det ha spelat in?

Var det inte någon för nåt år sedan som hade detta problem med egen brunn och då hade vi en liten misstanke om att det kunde vara extremt låg syrehalt i vattnet från brunnen.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

Här var den tråden tror jag:
      Jag har ett stort bekymmer, när jag byter vatten! Fisken går upp till ytan och kippar och en hel del fisk har dött... Vad händer? Har till och med skickat in vatten till lab. för analys. Min tanke var ju att då jag bytte panna i huset för ett tag sedan så skulle det kunnat vara koppar i vattnet, men på testet har jag
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• johho
        NCS Medlem

• March 2007
        • 1825

Men fy vad tråkigt

Kommentar

• Thomas
          Användare
          • March 2013
          • 89

Jag tempade vattnet ifrån kranen till 22 grader det var 23½ grad i karet.
          Syre är det gott om i kranen vi har en kompressor som laddar Hydroforen med luft för att öka vatten trycket. ifrån brunnen.

Kommentar

• Thomas
            Användare
            • March 2013
            • 89

Ursprungligen postat av DaRe

Den var intressant. Det kan ha varit det ljumna vattnet ifrån kranen. tidigare har jag bara tagit kallt. 25% byte/vecka
            idag tyckte jag att det var väldigt skitigt i karet, så jag bytte 50% och tillsatte tempat vatten.

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

Tempeeerat är normalt inga större problem med kommunalt kranvatten även om det även där följer med mer partiklar från ledningsrören. Vad du får för effekter i egen brunn vet jag ej? Känns inte som det borde bli dramatiska händelser. 50% istället för vanligtvis 25% är ju en kandidat också. Det du normalt har i vattnet kom nu i dubbel dos.

///David

Kommentar

• Erik Österlund
                Användare
                • January 2005
                • 3788

Nää, fan vad tråkigt!!

Ingen aning om vad som kan ha hänt men du kanske skulle testa med ett kolfilter, eller det kanske ni redan har?
                Du kände ingen stark lukt när du bytte vatten? Tänker på amoniakförgiftning.

Kolla upp vattnet kan vara en idé också. Alltså ta vatten med den tempen du brukar byta med och lämna till labb. Det är ju en fördel om man kan göra större vattenbyten utan att fisken dör. Jag byter alltid 40-60%, ibland 70%.

Det är bara att komma igen även fast det känns segt att förlora fisk.

Kommentar

• Thomas
                  Användare
                  • March 2013
                  • 89

Ursprungligen postat av Erik Österlund
                  Nää, fan vad tråkigt!!

Ingen aning om vad som kan ha hänt men du kanske skulle testa med ett kolfilter, eller det kanske ni redan har?
                  Du kände ingen stark lukt när du bytte vatten? Tänker på amoniakförgiftning.

Kolla upp vattnet kan vara en idé också. Alltså ta vatten med den tempen du brukar byta med och lämna till labb. Det är ju en fördel om man kan göra större vattenbyten utan att fisken dör. Jag byter alltid 40-60%, ibland 70%.

Det är bara att komma igen även fast det känns segt att förlora fisk.

Kolfilter har jag redan. det filtrera dem förhöjda järnvärdena vi har i vårt vatten.
                  Kallvattnet har vi testat. innan filtret och efter. nu är det ok.
                  Ett nytt test kostar ca 2000kr inte jätte sugen nu direkt.
                  Ingen lukt på vattnet heller.
                  Det blir att köra med hinkar vid vatten byte. Koka kallvatten och tempa med kallt i hink innan man häller i det.
                  tur det bara är 220 liters kar.

En stor tröst i det hela. är att jag nästa vecka ska få ett gäng av en vänlig själ här på forumet. ( Moggz)
                  Han hade för många och ville bli av med dom.

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

Härligt att höra att vi ställer upp för varandra!!

Toppen Moggz, det var verkligen ett hjältedåd!!

///David

Kommentar

• GraTis
                      Användare
                      • January 2013
                      • 414

Ursprungligen postat av Thomas
                      Jag tempade vattnet ifrån kranen till 22 grader det var 23½ grad i karet.
                      Syre är det gott om i kranen vi har en kompressor som laddar Hydroforen med luft för att öka vatten trycket. ifrån brunnen.
                      Inte är jag helt säker, men inte syresätter du vattnet bara för att du har en kompressor som tryckhöjare i hydroforen. Har själv haft egen brunn och hydrofor en gång i tiden och just syrefattigt vatten ansåg jag var boven till mina problem då.

Kommentar

• Erik Österlund
                        Användare
                        • January 2005
                        • 3788

Jag har aldrig haft dom här problemen med mitt vatten men om det är syrehalten som är för låg borde inte det problemet lösa sig när man fyller på? När man spolar i vattnet (jag har en 180 gradersböj runt kantlisten) så spolas det mot glaset, syresätts inte vattnet då?

Kommentar

• GraTis
                          Användare
                          • January 2013
                          • 414

Ursprungligen postat av Erik Österlund
                          Jag har aldrig haft dom här problemen med mitt vatten men om det är syrehalten som är för låg borde inte det problemet lösa sig när man fyller på? När man spolar i vattnet (jag har en 180 gradersböj runt kantlisten) så spolas det mot glaset, syresätts inte vattnet då?

Visst gör det det. Men om det räcker????
                          Kommunalt vatten som tas upp går genom luftade dammar och pumpas upp i torn inbillar jag mig får en helt annan syresättning än vad man får från en liten privat brunn. Just därför är det väl syresättningshjälp i moderna hydroforer men frågan är väl om det lilla räcker då man är akvarist. Har man som jag hade en äldre hydrofor så gjorde det inte det.

Men Trådskaparens problem kan bero på helt andra saker då vi inte vet någonting mer än att några fiskar dog utan anledning strax efter vattenbyten. I princip så lever eller dör fisken alltid strax efter ett vattenbyte om man sköter om sina vattenbyten......

Kommentar

• Mreque
                            Användare
                            • June 2011
                            • 348

Syrefattigt vatten borde inte vara ett problem då syrehalten bara sjunker en aning och även när du fyller så syresätter du vattnet genom rörelsen på vattnet och att cirk pumpen slår sönder tusentals små luftbubblor i systemet.

Temprerat vatten är därimot helt onödigt och kan döda fisk fort, I varmare vatten får du mycket värre utfällning av metaller etc i rör och delar.
                            Även varmvattenbredaren låter ju vattnet stå en stund och värmer upp det.

Köp en Reverse osmosis ifrån Ebay, du kommer undan under 700kr även med frakt ifrån USA/UK.

Lycka till.

Kommentar

Arbetssätt...