Temperaturen

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ThomasK
    Användare
    • January 2013
    • 286

Temperaturen

Jag har funderat lite på temperaturen i mitt 450 liters kar, det pendlar emellan ca: 26 - 28 grader/dygn.
    På eftermiddagen/kvällarna ligger det i regel runt 28 grader och jag tycker att fiskarna har en liten
    "down"period då, de är mindre aktiva och håller sig gärna i bottenregionen.

Vad har ni för erfarenheter av detta ? Jag förstår ju att temperaturen pendlar lite upp och ner beroende på
    olika faktorer, men finns det något riktvärde att hålla sig till t. ex. att mellan 25 - 28 grader så är det "normalt"
    men ändras värdena ifrån det så bör man åtgärda det på något sätt. Sen beror det ju lite på vad man har för
    arter o.s.v. I mitt fall handlar det om en grupp ungdjur Frontosor, 4 leleupi, 2 lejonhuvud och en L-330.
    Där jag försöker hålla en genomsnittstemperatur på 26 grader.

Hur mycket pendlar tempen i era kar ?
    Mvh Thomas
  • HåE
    Användare
    • September 2007
    • 1525

Hemma hos mig pendlar det ganska mycket speciellt under sommaren, med toppar några grader över 30 strecket. Konstigt nog så har jag väldigt sällan dödsfall under denna period. Bra syresättning (ytrörelse) av vattnet är då nyckeln. Fiskarna visar inga negativa tecken på den höga temperaturen. Ska väl tillägga att jag håller mesta dels mbuna i mina kar.
    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• ThomasK
      Användare
      • January 2013
      • 286

Ok HåE,
      Ja då kanske jag inte behöver bli allt för orolig, ett par grader under eller över rekommenderad temperatur innebär
      nog ingen större katastrof om jag förstått allt rätt, syresättningen i mitt kar anser jag vara mycket god så det var nog
      helt enkelt så att jag ansåg själv att det var ett problem i min "nybörjariver".
      Tack för ditt svar.
      Mvh Thomas

Kommentar

• Kajjjan
        NCS Medlem
        • June 2008
        • 1882

Ursprungligen postat av ThomasK
        Ok HåE,
        Ja då kanske jag inte behöver bli allt för orolig, ett par grader under eller över rekommenderad temperatur innebär
        nog ingen större katastrof om jag förstått allt rätt, syresättningen i mitt kar anser jag vara mycket god så det var nog
        helt enkelt så att jag ansåg själv att det var ett problem i min "nybörjariver".
        Tack för ditt svar.
        Skulle det bli för varmt kan du alltid ta ner temperaturen ett par grader med ett partiellt vattenbyte med kallare vatten.

//Kaj

Kommentar

• Repen1
          Användare
          • January 2013
          • 877

Tanganyikerna, är lite känsligare för värme, o vid 30 strecket så börjar dom lämna in. "Frontosan" som lever på så stort djup (vet ej vilka grader det kan vara på så stort djup som 100m) kan nog vara mera kinkig med värme, så 28 grader kan nog få dom att lugna ner sej lite.Jag försöker hålla ca 24-26 grader i mina kar.Mille
          Dieselråttan

Kommentar

• ThomasK
            Användare
            • January 2013
            • 286

Tack Kaj & Mille för informationen, som ett första steg kommer jag nog att skaffa en liten ac och ställa in i rummet som jag
            kan utnyttja de riktigt varma dagarna, kan jag hålla nere tempen i rummet på det viset så har ju både jag och fiskarna glädje av det.
            Ska även prova att få ner tempen till 24 - 26 grader som du har Mille.
            Mvh Thomas

Kommentar

• ThomasK
              Användare
              • January 2013
              • 286

Har nu gjort lite justeringar som än så länge verkar lovande.
              Skrev ju i tidigare inlägg att fiskarna hade som en liten "downperiod" på eftermiddagen/kvällen p.g.a. tempökningen.
              Förmodligen så var det mitt nya pumphuvud som var orsaken, har satt tillbaka det gamla med lägre effekt samt att jag strypt
              den andra pumpen lite. Har nu en bra ytcirkulation som inte stör fiskarnas beteende, nu är det fullt ös på dom igen.

Även temperaturen har jag fått att ligga på ca: 25 -26 grader i genomsnitt med hjälp av en friskluftsfläkt/timer.
              Mvh Thomas

Kommentar

Arbetssätt...