Sätta ihop/limma akvarie själv?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Toppeninfo i denna tråd. Någon som kan tänka sig göra en liten webartikel kring hur man bör göra för att bygga eget akvarium. Med bilder från et projekt. Det kan ju vara ett samarbete mellan flera också.

///D
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• timebandit
      Användare
      • January 2013
      • 186

Tack som fasen till er ALLA!
      Håller med DaRe här...

Då vi får glaset gratis tänker vi faktiskt försöka limma ihop det själva. Finns dock risk att vi ändå köper ett nytt senare men känner att jag måste försöka, annars lär jag väl ångra mig senare när glaset slängs istället.

Enligt era beskrivningar så görs hela fogen direkt både mellan själva glasen och sedan strängen över typ? Men om jag använder tändstickor som distanser, gör jag som vanligt och tar bort tändstickorna dagen efter och sedan bara fyller igen hålen och sedan drar en större fog mellan maskeringarna?
      Inneboenden i akvariet:
      L-134, Ancistrus
      Botia Striata
      Filterräckor av olika sorter

Kommentar

• Repen1
        Användare
        • January 2013
        • 877

Skulle vara intresant med en utveckling på detta ämne,då det verkar vara olika skolor på detta.Har också hört att sidoglasen ska vara runt om bottenglaset, o det senaste specialkaret som Akvarielagret limmade åt mej var så, men flera kar som Globe fish limmade åt mej, bla mitt gamla 1250L o även 2200L (innan jag spräckte bottenrutan mot en sten) var limmade med sidorutorna på bottenglaset, även i min gamla bok (det levande akvariet) står det att sidoglasen limmas på bottenglaset.Att tyngden från sidoglasen ska spräcka bottenglaset har jag svårt att tro,då det står på en siliconsträng o sen är limmat med en sträng till som håller glaset på insidan, bottenglaset är också tjockare.Kan ju köpa att siliconet ska få trycket rakt ut, o inte från sidan då det har större flexibilitet så, men återigen så är det en sträng innanför som håller, så att det inte ska bli den sidokraften. Har sett på flera fabriksbyggda kar att det är byggt med sidorutorna runt om bottenglaset, men där finns inte den extra invändiga strängen.Dom karen jag har limmat, har jag gjort utifrån dom gamla karen o min bok.Skulle vara intresant om någon kan utveckla detta, då mina kar tydligen är fellimmade men ändå är runt 13-15år gamla o fortfarande håller ihop. Mille
        Dieselråttan

Kommentar

• zebrano
          Användare
          • December 2012
          • 68

Ursprungligen postat av timebandit
          Tack som fasen till er ALLA!
          Håller med DaRe här...

Då vi får glaset gratis tänker vi faktiskt försöka limma ihop det själva. Finns dock risk att vi ändå köper ett nytt senare men känner att jag måste försöka, annars lär jag väl ångra mig senare när glaset slängs istället.

Enligt era beskrivningar så görs hela fogen direkt både mellan själva glasen och sedan strängen över typ? Men om jag använder tändstickor som distanser, gör jag som vanligt och tar bort tändstickorna dagen efter och sedan bara fyller igen hålen och sedan drar en större fog mellan maskeringarna?
          Ja, prova att limma själv. Att prova är samma sak som att lära sig!

Utan tvekan, skippa tändstickorna. Eftersom det är ditt första akvarium, var inte snål på silikon och låt det bli mycket överflöd på första fogarna. Prova dig fram. Du märker snart vilken mängd du behöver.

Pressa ihop glasdelarna och se efter att fogen blir helt fylld och fri från bubblor/kanaler. En tunn och homogen fog är alltid starkare, men undvik att glasdelarna ligger helt i kontakt med varandra.

Foga invändigt samtidigt vid samma tillfälle som du limmar.

Lycka till!

Kommentar

• zebrano
            Användare
            • December 2012
            • 68

Ursprungligen postat av Repen1
            Skulle vara intresant med en utveckling på detta ämne,då det verkar vara olika skolor på detta.Har också hört att sidoglasen ska vara runt om bottenglaset, o det senaste specialkaret som Akvarielagret limmade åt mej var så, men flera kar som Globe fish limmade åt mej, bla mitt gamla 1250L o även 2200L (innan jag spräckte bottenrutan mot en sten) var limmade med sidorutorna på bottenglaset, även i min gamla bok (det levande akvariet) står det att sidoglasen limmas på bottenglaset.Att tyngden från sidoglasen ska spräcka bottenglaset har jag svårt att tro,då det står på en siliconsträng o sen är limmat med en sträng till som håller glaset på insidan, bottenglaset är också tjockare.Kan ju köpa att siliconet ska få trycket rakt ut, o inte från sidan då det har större flexibilitet så, men återigen så är det en sträng innanför som håller, så att det inte ska bli den sidokraften. Har sett på flera fabriksbyggda kar att det är byggt med sidorutorna runt om bottenglaset, men där finns inte den extra invändiga strängen.Dom karen jag har limmat, har jag gjort utifrån dom gamla karen o min bok.Skulle vara intresant om någon kan utveckla detta, då mina kar tydligen är fellimmade men ändå är runt 13-15år gamla o fortfarande håller ihop. Mille

Det skiljer lite i det praktiska utförandet om man ställer glasen på botten eller har dom utanför. Exempelvis är det lite svårare att se om fogen är homogen om man ställer glaset ovanpå. Utseendemässigt skiljer det ju också. Däremot har tyngden och belastning på bottenskivan en försumbar betydelse.

När det gäller hållfasthet så skiljer sig belastningsfallen åt också. Det blir antingen drag- eller skruvhållfasthet, beroende på hur man limmar. Om jag minns rätt är skjuvhållfastheten för silikon (som ett riktvärde) ungefär hälften av draghållfastheten. Kan säkert variera beroende på vilken produkt man använder. Med hänsyn till detta är det alltså fördelaktigt att montera de stående glasen utanför bottenskivan. Men eftersom det är förhållandevis god marginal på en limfog, är det ändå inte extremt kritiskt. Däremot kan det ha betydelse när fogen åldras och tappar i sin styrka. Silikon har förhållandevis bra livslängd, men om jag minns rätt (nu igen) tappar fogen ca 50% på en tioårsperiod. Personligen limmar jag om stora burkar med 10-15 års mellanrum. Om inte annat för att komma ihåg hur man gör...

Silikon som läggs innanför själva limfogen mellan glasdelar, är till för att säkra tätheten. Inverkar endast marginellt på fogens hållfasthet.

Men i timebandits fall handlade det väl om glasdelar från ett gammalt akvarium? Då är det bara att mäta och montera enligt glasens mått.

Kommentar

• GraTis
              Användare
              • January 2013
              • 414

Se och lär

Kommentar

• ThomasK
                Användare
                • January 2013
                • 286

Hoppsan där gick det undan vill jag lova, ja övning ger färdighet.
                Otroligt vilka fina strängar han fick till med "elsprutan"

Intressant klipp med viktig information i för de som kanske ska ge sig på detta.
                Mvh Thomas

Kommentar

• Repen1
                  Användare
                  • January 2013
                  • 877

Tack för svar "zebrano" gött o få lite fakta istället för (det är fel) vet att dragkraften är mer flexibel än sidokraften o det är ganska stor skillnad mellan hållfastheten. Ser man till perspektivet att man limmar om sitt kar ca var 15e år så borde det ändå vara lite hugget som stucket hur man limmar, utan man får ju se hur glaset är skuret, men om man ska skära till nya glas, så bör man se till att glasen är skurna för utanpåliggande sidor. Filmen från "Gratis" gör att man får mindervärdskomplex i akvarielimning. Mille
                  Dieselråttan

Kommentar

• Wilhelm
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9122

Om allt går som planerat så blir det en artikel i CB3 "Hur man enkelt limmar ihop ett akvarium"
                    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

Ahh coolt den kan vi senare göra en webartikel av!
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• timebandit
                        Användare
                        • January 2013
                        • 186

Grym film! Känns ju inte så svårt, hehe

Men det var verkligen ett smart arbetssätt, att först limma strängarna på glaset och sedan ställa dem rätt, riktigt smart. Fäster det såpass bra direkt att glasen inte tippar allså?
                        Kanske skall ta och köpa billig glassilikon först och prova lite och se vad som känns enklast...
                        Tror vi hämtar glaset nästa Lördag/Söndag och helgen därefter kanske vi gör ett försök.
                        Inneboenden i akvariet:
                        L-134, Ancistrus
                        Botia Striata

Kommentar

• GraTis
                          Användare
                          • January 2013
                          • 414

Ursprungligen postat av timebandit
                          Grym film! Känns ju inte så svårt, hehe

Men det var verkligen ett smart arbetssätt, att först limma strängarna på glaset och sedan ställa dem rätt, riktigt smart. Fäster det såpass bra direkt att glasen inte tippar allså?
                          Kanske skall ta och köpa billig glassilikon först och prova lite och se vad som känns enklast...
                          Tror vi hämtar glaset nästa Lördag/Söndag och helgen därefter kanske vi gör ett försök.
                          När jag limmade själv såg jag till att ha någon som håll baksideglaset medan jag satte dit kortsideglaset, sen efter det står det av sig själv om man klämmer till det lite lagom., Men tejpen som sätts dit sist är nog väldigt viktig för att hålla ihop bygget.

Kommentar

• timebandit
                            Användare
                            • January 2013
                            • 186

Själv kommer jag nog tejpa vid varje skarv, uppe och nertill, mest bara för att...Längtar redan till att göra vårat första försök
                            Inneboenden i akvariet:
                            L-134, Ancistrus
                            Botia Striata

Kommentar

• timebandit
                              Användare
                              • January 2013
                              • 186

Köpte Silicon idag, hämtade glaset. Åkte till jobbet och när jag packar upp så är inte glaset helt så vi fick slänga allt utom täckglaset och byta in silikonet. Attans. Köper nytt till hösten istället...

Är det svårt att skära tjockt glas? Täckglaset behöver skäras ner för att passa till vårat 300l kar.
                              Inneboenden i akvariet:
                              L-134, Ancistrus
                              Botia Striata

Kommentar

• Wilhelm
                                Användare
                                • April 2002
                                • 9122

Beror på vad du menar med tjockt glas! Täckglas brukar ju inte vara så tjocka! Mina täckglas är max 6mm och vanligast 4mm.

Bara hålla tungan rätt i mun och inte tveka när du skär! Ett jämt drag hela banan ska det vara!
                                mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

Arbetssätt...