Sätta ihop/limma akvarie själv?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • timebandit
    Användare
    • January 2013
    • 186

Sätta ihop/limma akvarie själv?

Hej

Om vi vill så kan vi få ett 375L akvarium mer eller mindre gratis. Skars ner pga att det tydligen var otätt.
    Mina frågor är följande:

1. Är det svårt att limma ihop ett helglasakvarium? Vad behövs och ni som har gjort det, har ni några bra arbetsbeskrivningar?
    2. Vet ni någon firma runtom Göteborg som har bra priset på att limma ihop det?

Tack på förhand.
    Inneboenden i akvariet:
    L-134, Ancistrus
    Botia Striata
    Filterräckor av olika sorter
  • perik9
    Användare
    • April 2002
    • 161

Limma kar

Är ditt glas repfrit Jag har nog 8 mm 0 10 mm glas till det om du är intresserad,( byta mot fiskar om du jhar något roligt) gör en spalt sätt tex en tändsticka som distans och fyll på, doppa fingret i lite vatten blandat med lite yes och tryck ner siliconet låt torka, ta bort tändstickorna och pressa ner lite silicon där med, bara va noga med att rengöra glaset innan med t-röd eller ren aceton.
    Sedan drar du en en snygg fog, du kan använda tejp så att du får fina fogar.
    Jag brukar göra en liten fog först och när den torkat så gör jag en lite större.
    Använd akvarie silicon ättiksbaserat

Lycka till
    Perran

Kommentar

• perik9
      Användare
      • April 2002
      • 161

Kent (Nol`s Ciklid hobby) är duktig på det om du inte vill göra det själv (om han har tid)
      Perran

Kommentar

• Hoffa
        Användare
        • November 2002
        • 406

Hör med denna killen
        allhage@hotmail.com
        Jimmy

Kommentar

• timebandit
          Användare
          • January 2013
          • 186

Tack för era svar.
          Glaset är i bra skick det är det lungt men tack ändå

Tid å ork har jag nog till att göra jobbet själv men att få det helt rakt är jag nog lite sämre på och bra arbetsutrymme som är rent är också svårt.
          Trodde inte silkon fäste på silikon, det är väl därför man skär bort så mycket som möjligt när man lagar akvarium? Så hur fungerar det när man drar bort tändstickorna och skall fylla igen hålen, fäster verkligen silikonet på silkonet?

Hittar jag någon som gör det till rätt pris så vore det kanon. Annars finns det fina beg. akvarium färdiga att köpa. Tänkte mer att man kanske kunde spara en slant att få glaset och få någon att sätta ihop det.
          Kent i Nol har jag haft funderingar på men tror att bränslekostnaden skulle bli för hög att åka t/r minst 2ggr.
          Inneboenden i akvariet:
          L-134, Ancistrus
          Botia Striata

Kommentar

• Hoffa
            Användare
            • November 2002
            • 406

allhage@hotmail.com bor i kållered tror jag det va
            Jimmy

Kommentar

• Mreque
              Användare
              • June 2011
              • 348

Har limmat 375 och 600 liters, var noga få bort allt silicon. tvätta med oljefri aceton och limma ihop glaset, med en millimeter mellanrum till 2 millimeter.
              Ögonmått is king. Sedan lägger du maskeringstejp på 10 millimeter vardera sida och lägger en snygg siliconfog. Köp gärna en plast "spade" gjord för att få snygga fogar. kostar en 30 kr kanske.

Låt torka en vecka å kör på

Kommentar

• timebandit
                Användare
                • January 2013
                • 186

Tips på hur jag skall kunna få allt att stå bra å rakt när man skall limma/silikona?

Kållered är lagom avstånd :-) Skall kolla med honom om möjligheten till hjälp finnes.

Edit:

Fick svar från en firma i GBG idag iaf. 1300:-... Känns som att det är bättre att leta upp ett begagnat som är läcktestat istället
                Får ju ett helt nytt helglas 300L för 2000:-... Känns inte rimligt att ge 1300 för att limma ihop ett 375.

Är det "bara" att få väldigt rent, tejpa fast tex tändstickor så att man får en spalt på ca 2mm. och sedan silikona?
                Har ni några bra tips på hur man skall få på glaset rakt så att det inte blir någon konstig lutning åt något håll?
                Skall man även lägga hela silikonfogen direkt och nästa dag ta bort tändstickorna och fylla igen hålen?

Eller skall man bara "nästa" fast glaset på några ställen och nästa dag göra klart hela fogen?
                Senast redigerad av timebandit; 27 May 2013, 18:42.
                Inneboenden i akvariet:
                L-134, Ancistrus
                Botia Striata

Kommentar

• Mreque
                  Användare
                  • June 2011
                  • 348

Ursprungligen postat av timebandit
                  Tips på hur jag skall kunna få allt att stå bra å rakt när man skall limma/silikona?

Kållered är lagom avstånd :-) Skall kolla med honom om möjligheten till hjälp finnes.

Edit:

Fick svar från en firma i GBG idag iaf. 1300:-... Känns som att det är bättre att leta upp ett begagnat som är läcktestat istället
                  Får ju ett helt nytt helglas 300L för 2000:-... Känns inte rimligt att ge 1300 för att limma ihop ett 375.

Är det "bara" att få väldigt rent, tejpa fast tex tändstickor så att man får en spalt på ca 2mm. och sedan silikona?
                  Har ni några bra tips på hur man skall få på glaset rakt så att det inte blir någon konstig lutning åt något håll?
                  Skall man även lägga hela silikonfogen direkt och nästa dag ta bort tändstickorna och fylla igen hålen?

Eller skall man bara "nästa" fast glaset på några ställen och nästa dag göra klart hela fogen?
                  Jag har konstiga vinklar överallt på mitt fakbrikslimmade 375, inga problem =D 600 liters karet hade jag inget att gå efter heller.
                  Körde med ögat och det höll finfint, Och håller fortfarande efter en lång transport på släp.

Men sätt en tändsticka imellan om du är osäker och klämm ner lite silicon när du tagit ut stickorna bara.

Lägg gärna några timmar på att maskera och var sedan snabb på att ta bord maskeringstejpen när du är klar så det inte torkar fast.

Kom igen! det är en bra erfarenhet, Kör på Köp dig parasilco akvarie silicon å kör

Kommentar

• timebandit
                    Användare
                    • January 2013
                    • 186

Hehe, härligt med positiva personer!

Det lägsta priset jag fått är ca 1200:-. Dvs, 900:- / timma... Hutlöst tycker jag men ok. Är väl tydligen inte billigt att anlita folk.
                    Funderar faktiskt på att prova att limma det själv, dels för att lära mig och dels för att det är roligt att pilla.

En annan fråga jag har som jag inte lyckats tänka ut ännu... När man silikonar rutorna så kommer det ju ut silikon på baksidan. Hur gör man för att det inte skall fästa mot underlaget som glasen står på? Antar att det "bara" är att skära bort överflödet sedan?

Gör jobbet på mitt jobb isåfall för då kan jag verkligen läcktesta det ordentligt och slippa ev. vatten i lägenheten

Förresten, hur många tuber brukar det gå åt?
                    Senast redigerad av timebandit; 28 May 2013, 21:55.
                    Inneboenden i akvariet:
                    L-134, Ancistrus
                    Botia Striata

Kommentar

• cf.akvarielagret
                      Användare
                      • April 2002
                      • 5028

Det lägsta priset jag fått är ca 1200:-. Dvs, 900:- / timma... Hutlöst tycker jag men ok. Är väl tydligen inte billigt att anlita folk.
                      ---------------------------------------------------------------------------
                      det var väl billigt med lokal antagligen även material ? samt ink moms o försäkring ..... vilken värld bor du i ???
                      ---------------------------------------------------------------------------------
                      Funderar faktiskt på att prova att limma det själv, dels för att lära mig och dels för att det är roligt att pilla.
                      --------------------------------------------------------------------------------------------
                      det har du rätt i egen tid är alltid gratis .... lycka till
                      .................................................. .................................................. ......

En annan fråga jag har som jag inte lyckats tänka ut ännu... När man silikonar rutorna så kommer det ju ut silikon på baksidan. Hur gör man för att det inte skall fästa mot underlaget som glasen står på? Antar att det "bara" är att skära bort överflödet sedan?
                      .................................................. ..........................................
                      limma på brunt täckpapp
                      .................................................. .....................................

Gör jobbet på mitt jobb isåfall för då kan jag verkligen läcktesta det ordentligt och slippa ev. vatten i lägenheten
                      .................................................. ....................
                      dåligt jobb kan bli tråkigt med din försäkring
                      .................................................. ...........................

Förresten, hur många tuber brukar det gå åt? [/QUOTE]

.................................................. .................................................. .....
                      för oss 1 tub men för lite kladd så räkna med två
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• timebandit
                        Användare
                        • January 2013
                        • 186

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                        ---------------------------------------------------------------------------
                        det var väl billigt med lokal antagligen även material ? samt ink moms o försäkring ..... vilken värld bor du i ???
                        ---------------------------------------------------------------------------------
                        --------------------------------------------------------------------------------------------
                        det har du rätt i egen tid är alltid gratis .... lycka till
                        .................................................. .................................................. ......

.................................................. ..........................................
                        limma på brunt täckpapp
                        .................................................. .....................................

.................................................. ....................
                        dåligt jobb kan bli tråkigt med din försäkring
                        .................................................. ...........................

Förresten, hur många tuber brukar det gå åt?
                        .................................................. .................................................. .....
                        för oss 1 tub men för lite kladd så räkna med två[/QUOTE]

Hej

Tack för dina synpunkter och tack för vissa svar.
                        Du tycker alltså att 1300:- är billigt för max 1½ timmas jobb? Billigt är alltid vad man jämför med. Jag jämför självklart mot antingen ny produkt eller bättre begagnat.
                        Ett nytt 375L kostar 2095:- helt nytt (dock med aluram). Ca 400:- mer utan aluram.
                        Betalar ju hellre 2095:- för ett nytt än 1300:- för att sätta ihop ett samt att man måste frakta glaset till dem och sedan även hämta igen.
                        Dessutom 100% helt repfritt glas
                        Billigt nej, inte mina ögon men det är ju alltid olika uppfattningar folk har så för dig så kan det vara billigt.

Jag älskar att jämför med andra saker och det kan man ju kanske inte göra i detta fallet men jämför priser tex på Service på bilar. Serva bilen på tex Bilia eller en annan firma som lämnar samma garantier på jobbet? Det är extremt stora prisskillnader där. Kanske lite fel att jämföra det på det sättet...

Hur lång försäkring brukar man få på nya fogar? 12-24 månader? Har faktiskt aldrig frågat om just den frågan om jag skall vara ärlig. Känns lite som att det är skit samma för får man en vattenläcka så är det antingen glasfirman som får stå för det? eller en självrisk på ca 2000:-. Men visst, självrisken är ändå mycket pengar men har olyckan hänt så tror jag inte man oroar sig för om man vill betala självrisk eller lasta över ansvaret på firman?
                        Jag vet inte, har aldrig vart med om det och hoppas verkligen att slippa. Det är bara mina tankar jag kladdar ner nu så allt är säkert inte igenomtänkt så ni är välkomna att skriva det ni kommer på. Kladda bara inte ner tråden allt för mycket som jag nu gjort med detta långa inlägg

2 tuber lät faktiskt väldigt lite, så kanske väljer att både köpa nytt och att prova limma ihop akvariet. Har både plats och tid att låta det stå på jobbet uppfyllt en stund. Är ändå några månader kvar innan akvariet skall vara igång så tid finns
                        Inneboenden i akvariet:
                        L-134, Ancistrus
                        Botia Striata

Kommentar

• Repen1
                          Användare
                          • January 2013
                          • 877

Jag har limmat ett flertal kar till mej bla mitt 2200l, vet inte om jag gör fel men det har funkat bra för mej. Jag använder inga tändstickor, Rengörningen är viktig, jag lägger ut bottenglaset, drar en siliconsträng där ena långsidan ska vara,ställer glaset på o låser den stående med klossar, sen en siliconsträng där kortsidan ska vara, både i botten o mot långsidan, låser med klossar o tejpar långsidan mot kortsidan, sen likadant med nästa långsida, o sist den sista kortsidan.Låter allt torka i några dar,sen skär jag bort all överflödig silicon, o drar den sista strängen runt om.Sist siliconar jag fast alla förstärkningar o tvärstag. Jag maskerar inget med tejp, men försöker att dra så jämna strängar som möjligt med fingret. Är lättare om man får hjälp att hålla i glasen av någon innan man har tejpat .Mille
                          Senast redigerad av Repen1; 28 May 2013, 23:05.
                          Dieselråttan

Kommentar

• perik9
                            Användare
                            • April 2002
                            • 161

Hur låg skivorna i karet när du lossade glaset ? Jag har för mig att man aldrig ställer gavlar, front och baksida på bottenglaset utan dom ska gå ner förbi botten rutan.
                            Detta fixar du själv bara att ta det bara lungt.
                            Det finns vinklar som är som tvingar du kan köpa billigt på tex biltema(lägg bara något mjukt tex en papp bit när du skruvar fast dom).
                            Ta bort all gammal silicon med rakblad och tvätta rent med tex t röd eller aceton utan olja som någon annan skrev.
                            Se till att du har ca 2 mm eller en tändsticka mellan glasskivorna.
                            Om det är helglas så kör du väl antagligen med svart silicon.
                            När du limmar fogen( alltså bara limmar ihop glasskivorna) så kan du värma pipen på silicontuben så att du plattar ut den = tunnare och det blir lättare att få in siliconet som en fog, om du inte får in fogen ända in( till där glaset slutar) så tar du lite vatten med lite yes i där du doppar fingret i och drar lite hårdare och pressar in siliconet.
                            Kommer det lite på andra sidan så låt det torka och skär bort det med ett vasst rakblad.
                            Försök att bara göra fogen först så att det inte blir sillicon på insida på karet.
                            När du sedan ska dra fogen i karet så tycker jag att du ska tejpa ca 4 mm på varje sida så att det blir snyggt, rengör med aceton igen, skär av toppen så att du blir av med den biten du plattade till men det ska ändå vara ett litet hål ev. kan du också skära den lite snett.
                            Dra en tunn sträng med ett jämt tryck, när du är klar tar du och drar med fingret så att du får en jämn fog, ha papper till hands och torka av fingret om det blir för mycket silicon. Låt torka
                            Jag brukar göra om samma grej runt hela karet en gång till med ca 5-6 mm mellan tejpen.
                            Om du har svårt att komma åt med sprutan så kan du också ta en tändare och värma pipen på mitten( snurra pipen medans du värmer) då kan du böja pipen försiktigt i nästan 90 grader, vinkla pipen försiktigt när den börjar mjukna och håll den still tills den svalnar så stannar den kvar och sen kommer du åt på lite svårare ställen typ som att foga underkant stag.

Så gör jag iallafall

Ang att aldrig ställa rutorna på botten glaset så förklarade Arnold på Åleds Akvarium( och han har ju gjort några kar genom åren) att ställer du glas som ändå väger en del på botten glaset så blir det spänningar som man inte vill ha på ett större kar.Han hade fler förklaringar till detta men dom kommer jag inte ihåg.

Kör på och ta det lungt, blir det fel är det bara att börja om och du kanske får köpa en andra tub silicon

Lycka till
                            Perran

Kommentar

• Mreque
                              Användare
                              • June 2011
                              • 348

Rutorna ska ligga runtom bottenglaset för att få trycket riktat utåt och så att siliconet spänns rakt ut ifrån glaskanterna och inte i sidled.

köp 3 tuber silicon, jobbigt om du har för lite och får börja om från början, första gången brukar det gå åt lite mer i spill.
                              Köp ett fog kit, har hjälpt mig mycket.

och MASKERA VÄL och kolla efter så du får bort all maskering snabbt efter när du är klar.
                              Rengör med OLJE FRI aceton =) bästa som finns!

Rengör
                              Maskera
                              Limma ( Spänn ej fast glaset låt siliconet göra jobbet )
                              Foga
                              Avmaskera
                              Kolla över
                              Låt torka
                              Nu är du stolt

Du kan maskera efter limmning med, det väljer du själv.
                              Men mät hellre 10 gånger för mycket än för lite, och var inte stressad. det är segt =)

Vill du inte maskera, Får du skära bort överflödigt efteråt, Personligen tycker jag om att maskera! blir snyggt =)

Kommentar

Arbetssätt...