Behöver mer/bättre filtrering. Val av nytt ytterfilter?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem

• September 2009
    • 22826

Jag är grymt nöjd. Enkel teknik som alltid funkar. Jag har ett 2080 electronic som oxå är toppen men det ska säljas då jag drar ned lite och det karet ska bort.

Jag har ett 2260 också. Lika nöjd med alla.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• timebandit
      Användare
      • January 2013
      • 186

Tack så mycket för din ärliga uppfattning
      Verkar som att vi bestämmer oss för en FX6 så fort jag fått uppgifterna bekräftade angående totalhöjden på filtret.
      Inneboenden i akvariet:
      L-134, Ancistrus
      Botia Striata
      Filterräckor av olika sorter

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem

• September 2009
        • 22826

Som nämns ovan gillar jag också funktionen med 2260 att det går att tömma vatten ur akvariet via filtret och på så sätt rensa filtret kontinuerligt. Jag har inte rengjort det på 2 år och det flödar på som alltid förr.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Mreque
          Användare
          • June 2011
          • 348

Ursprungligen postat av timebandit
          Tack så mycket för din ärliga uppfattning
          Verkar som att vi bestämmer oss för en FX6 så fort jag fått uppgifterna bekräftade angående totalhöjden på filtret.
          Vi har en FX6 till ett 1400 liters på jobbet med en streamer som extra cirkulation. Funkar klockrent! =)

Kommentar

• Repen1
            Användare
            • January 2013
            • 877

[QUOTE=timebandit;906020]Om du har dina kunskaper på rätt ställe, då ljuger verkligen Hagel Fluval när dem skriver så här om produkten.
            Citerar: "The valve lever can also be used to regulate water flow with no harm to the motor or its components. Two valves are provided: one for the intake, one for the output."

Dom ljuger inte, det är en tolkningsfråga,då dom inte skriver vilken ventil man ska reglera med, sen finns det garanterat några procent att strypa, innan pumpen börjar kavitera.Men ska bli intresant nu när flera börjar använda Fx6 om det kommer några klagomål på dom, då det verkar vara ett bra filter enligt reklamen.Mille
            Dieselråttan

Kommentar

• Repen1
              Användare
              • January 2013
              • 877

Ursprungligen postat av DaRe
              Jag är grymt nöjd. Enkel teknik som alltid funkar. Jag har ett 2080 electronic som oxå är toppen men det ska säljas då jag drar ned lite och det karet ska bort.

Jag har ett 2260 också. Lika nöjd med alla.
              Synd att det inte var 2260an du skulle sälja,den skulle jag varit spekulant på, då jag är på jakt efter ett till. Mille
              Dieselråttan

Kommentar

• DaRe
                NCS Medlem

• September 2009
                • 22826

Enkla och bra!

///David

Kommentar

• Repen1
                  Användare
                  • January 2013
                  • 877

Tyvär lite dyra om man ska köpa nya. Där har ju Fx5/Fx6 en stor fördel. Mille
                  Dieselråttan

Kommentar

• timebandit
                    Användare
                    • January 2013
                    • 186

Har lite mer frågor om det är ok?

JBL e1500 som vi har idag ligger på 1500l/h och har 8L filtermedium.
                    FX6 ligger på ca 2100l/h och har 5.9L filtermedium.

Vore det inte ett nerköp då att köpa FX6an för våran del? Även om den pumpar mer vatten så har den mindre filter vilket borde betyda mer rengörning eller tänker jag helt fel?

Börjar faktiskt titta åt Eheim 2080 på 1700l/h och har 12L filtermedium. Ca 200l/h mer än idag samt 4 liter mer filter...

Borsett från vilka märken/modeller ni gillar och bara går på specarna, hur väljer man? Flow rate eller hur mycket filter dem rymmer. Verkar ju inte att få båda delarna...

Behöver nog verkligen ett nytt filter eller om det är något annat som gör vattnet smutsigt? Vi har ett JBL e1501 i vårat 300L och där är vattnet kanonfint. Vi kör även blå filtermatta över insuget på båda filtrerna och i vårat 540L så blir det blåda filtret ganska så smutsigt och i 300L akvariumet blir det knappt något synligt alls.
                    Visst är det olika fiskar i karen och producerar olika skräp men ändå?
                    Senast redigerad av timebandit; 02 June 2013, 16:11.
                    Inneboenden i akvariet:
                    L-134, Ancistrus
                    Botia Striata

Kommentar

• Repen1
                      Användare
                      • January 2013
                      • 877

Som sagt,är ingen expert på Fluval men har för mej att dom 5,9L filtermedia är i korgarna, sen kommer "förfiltret" som är runtomkring. Så sammanlagt är det ganska många liter filtermassa. Mille
                      Dieselråttan

Kommentar

• timebandit
                        Användare
                        • January 2013
                        • 186

Ursprungligen postat av Repen1
                        Som sagt,är ingen expert på Fluval men har för mej att dom 5,9L filtermedia är i korgarna, sen kommer "förfiltret" som är runtomkring. Så sammanlagt är det ganska många liter filtermassa. Mille

Lusläste lite på Fluvals produktsida och det är 5.9L i korgarna i mitten. Sedan är skum som är runtom.
                        Enligt spec är det: Skum = 2100cm2 vilket torde bli runt 2.1l? Blir totalt 8L. Precis vad vi har hemma idag i vårat JBL e1500.

JBL = 12L total filteryta, 8L filter, 1500l/h,
                        FX6 = 20L total filteryta, 8L filter, 2130l/h,

Tillverkarspecifikationer då självklart. Kanske värt ett försök ändå med FX6.
                        Inneboenden i akvariet:
                        L-134, Ancistrus
                        Botia Striata

Kommentar

• Repen1
                          Användare
                          • January 2013
                          • 877

Stämmer dom siffrorna så är skillnaden stor mot Eheim 2260 2400L/h totalt 23L, 18L filtermedia. Mille
                          Dieselråttan

Kommentar

• timebandit
                            Användare
                            • January 2013
                            • 186

Ursprungligen postat av Repen1
                            Stämmer dom siffrorna så är skillnaden stor mot Eheim 2260 2400L/h totalt 23L, 18L filtermedia. Mille
                            Du menar väl 1900l/h? =) Vilken är efterträdaren till denna om man vill köpa nytt? Köper inte mer på begagnatsidan när det gäller elektronik tyvärr.
                            Inneboenden i akvariet:
                            L-134, Ancistrus
                            Botia Striata

Kommentar

• Repen1
                              Användare
                              • January 2013
                              • 877

2400L är pumpkapaciteten, 1900L är vad Eheim räknar med när filtret är fullt i media. Det går byta pumpar på dom så man har stor variation på flödet.2400L är mellanpumpen. Det finns tyvär ingen efterträdare till detta filter, sen är det bara dom elektroniska pro filtrerna. Mille
                              Dieselråttan

Kommentar

• timebandit
                                Användare
                                • January 2013
                                • 186

Det var ju lite synd det
                                Nästa löning så blir det nog ett FX6 ändå, mest pga priset. Då kan vi ha vårat JBL e1500 till vårat inkommande 375L akvarium sedan.
                                Tack för alla era svar.
                                Inneboenden i akvariet:
                                L-134, Ancistrus
                                Botia Striata

Kommentar

Arbetssätt...