Behöver mer/bättre filtrering. Val av nytt ytterfilter?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • timebandit
    Användare
    • January 2013
    • 186

Behöver mer/bättre filtrering. Val av nytt ytterfilter?

Hej

Märker av att vårat 540L akvarium inte filtreras tillräckligt bra. Känns ofta smutsigt.
    Kör ett JBL e1500 ytterfilter till det. Det är inte jättebelastat men ganska ändå.
    Kan vara dem nya ormhasselgrenarna som skapar smutsen och slem/alger men är inte helt 100 på det.
    Har satt en kub blå filtermatta runt/över insuget i akvariet och på under 1 vecka så är det nästan helt fullt av smuts å skräp

Därför sitter jag och kollar runt och funderar på att investera i ett nytt ytterfilter. Då vi "vill" upp vgradera till ett 720L i framtiden så behöver jag ett ytterfilter som passar bra till ett 540L och 720L. Som vanligt bland oss i arbetarklassen så vill jag ju gärna komma undran med lite pengar kvar.
    Max Ca 2000:- vore önskvärt. Har ni några modeller att rekommendera?

Tack på förhand.
    Inneboenden i akvariet:
    L-134, Ancistrus
    Botia Striata
    Filterräckor av olika sorter
  • Repen1
    Användare
    • January 2013
    • 877

Nu är jag en Eheim typ, men lägg på ca 500kr o du får ett nytt Fluval Fx6. Mille
    Dieselråttan

Kommentar

• timebandit
      Användare
      • January 2013
      • 186

Har tittat lite på den faktiskt, den har tydligen anslutning som kan göra vattenbyten praktiskt så det lockar.
      Den är till för upp till 1500L står det men då det brukar ligga i överkant så kanske 1000L. Går det att dra ner flåset från den tillräckligt tror du?
      FX5 verkar många ha problem med högt ljud samtidigt som lika många är nöjda. Gör valet lite svårare då att överväga FX6.
      Sedan "kanske" den är lite för hög för att få plats under bänken tror jag tyvärr.
      Står att det är 54CM högt, är det med eller utan kranar och fastsättningsskruvarna tro?

Vet du några bra modeller av Eheim som du kan rekommendera till 540L/720L kar som är medelbelastat?
      Senast redigerad av timebandit; 25 May 2013, 15:22.
      Inneboenden i akvariet:
      L-134, Ancistrus
      Botia Striata

Kommentar

• Repen1
        Användare
        • January 2013
        • 877

Vad jag förstått så går det inte att dra ner flåset på dom, men det går att laborera med utblåset (flera/grövre) så blir det inte så stort drag i dom.Jag vet tyvär inget om nya Eheim typ Pro 2/3 då jag kör med dom klasiska (det finns inget som kan krångla på dom) men har hört att det är bra filter. Själv kör jag med Eheim 2260or, (evighetsmaskin) men får du inte under ett Fx5 så är 2260an körd, då den är högre.Det bästa tipset jag skulle ge dej (om du vill ha en pump som aldrig krånglar) är att försöka få tag på en beg 2250a ( den är lägre än 2260an)där kan man också byta pumpar på o få en med det flödet som passar ens behov.Tyvär så finns det nog inte så många att få tag på då den verkar vara sällsynt.det finns säkert någon som har bra erfarenhet av Pro pumparna som kan säga hur dom funkar. Mille
        Dieselråttan

Kommentar

• timebandit
          Användare
          • January 2013
          • 186

Tack för tipsen. Tyvärr så gillar jag inte att köpa "elektronik" begagnat då vi haft mycket problem genom tiderna med det mesta inom elektronik och vart tacksamma att vi ibland haft garantier
          OM FX6 verkligen är 54cm med dem stora kranarna så får det plats. Det är 59cm från golv till tak i bänken. Har försökt googla mig till info om FX6 men den verkar helt enkelt för ny för att hitta bra information om.
          Vill helst inte gå över 2000:- men 2500:- kan fungera också. Men att strypa flödet är viktigt då vi inte vill ha världens flås i karet.
          Inte ens fluvals hemsida fungerar så det går inte att kolla upp så mycket information om FX6 ännu...

Eheim hade jag nog viljat ha också men priset är inte alltid så tilltalande

Edit:
          Kom in på Fluvals hemsida med mobilen och fick ner manualen. Det finns så att man kan strypa vattnet både på in och ut flödet. Samma som man stoppar flödet helt med för att ta loss och kunna rengöra osv.
          Att man sedan kan köpa ett kit så man kan göra vattenbyten med pumpen är ju bara helt fantastiskt om det fungerar.
          Blir nog ett FX6 om jag bara kan få höjden bekräftad om det är med eller utan kranarna...
          Senast redigerad av timebandit; 25 May 2013, 17:34.
          Inneboenden i akvariet:
          L-134, Ancistrus
          Botia Striata

Kommentar

• Repen1
            Användare
            • January 2013
            • 877

Angående strypning ska du ha i åtanke att om Fx6 är uppbyggd som Fx5 (vilket jag tror) så är det inte bra att strypa dom, det sitter centrifugalpumpar på dom, som alltid ska strypas på utblåset,aldrig på insuget,då dom börjar kavitera med kortare livslängd som följd, o vad jag förstått när jag läst om pumparna så problemet att strypa dom på utblåset är, att då pumpen sitter i botten så går stigarröret genom filtret o tätas av en oring, vid högre tryck så kan oringen läcka inne i filtret med följd att du får ett högre tryck i filterburken vilket resulterar i att filtret kan börja läcka i oringen i locket,= vattenläcka. Där har du fördelen med Eheims "classic" filtren, där sitter pumpen i toppen på filtret så i själva filterburken är det alltid bara det statiska trycket (häverten) från karet. På Eheims 2250/2260 kan du sätta 3st olika pumpar 1200L/2400Lo 3400L dom kan du även strypa hur du vill på utblåset så att du får det flödet du vill ha.På dom filtrerna sitter det även ett uttag i botten med ventil, så du lätt kan tömma karet genom filtret vid vattenbyten. Mille
            Dieselråttan

Kommentar

• Mreque
              Användare
              • June 2011
              • 348

Tjenix, Fx5 o 6 är väldigt bra och du kommer inte behöva strypa flödet vad du än ska ha där i. Iom att utblåset inte ger en jetstråle så funkar ett fx5 tillochmed till ett 375 liters akvarium med dvärgourami.

Kör du 500 liter är det perfekt för dig, hade köpt fx6an och jo enligt tillverkare så kan du strypa genom att strypa både insug och utsug, dock kommer du aldrig behöva det.

MVH

Kommentar

• timebandit
                Användare
                • January 2013
                • 186

Så du menar att det Hagen/Fluval skriver om sin produkt egentligen är felaktigt? Vore ju inte bra isåfall så tack för den varningen.

Kollade lite på YouTube efter FX5 och det verkar ganska så bra flås i den. Kändes likvärdig med JBL e1500 som vi har fast FX5 hade 2 utblås.

Är mest orolig att FX6 ger lite för mycket rörelser men det kanske det inte blir? Ja, det är till ettt 540L kar som det är tänkt att vara till i första hand och på senare tid förhoppningsvis ett 720L.
                Inneboenden i akvariet:
                L-134, Ancistrus
                Botia Striata

Kommentar

• Repen1
                  Användare
                  • January 2013
                  • 877

Nejdå, det Fluval skriver att det går att strypa pumparna är helt rätt, det som inte skrivs är att pumparna slits mycket fortare o du kommer få byta den.När den stryps så kommer du till en punkt där pumpen med sin utformning o varvtal teoretiskt pumpar mer vatten än vad den får (tack vare strypning) då slår den sönder vattnet så att syret o vatten delar sej (som en visp som skummar) luften gör att pumpen slits då den inte smörjs av vattnet, (det är då du får högre ljud på dom)Detta är inte specifikt för Fluval, det är så en centrifugalpump fungerar. Men jag tror att det är som "Mreque"skriver att du inte behöver strypa i så stora kar då dom har grova slangar med dubbla utblås,så trycket/flåset blir nog inte så stort. Mille
                  Senast redigerad av Repen1; 26 May 2013, 06:49.
                  Dieselråttan

Kommentar

• Hoffa
                    Användare
                    • November 2002
                    • 406

Köp Ytterfilter Online | Stort sortiment av Ytterfilter hos CyberZoo | ✓ Bra priser ✓ Kundservice i världsklass!
                    Jimmy

Kommentar

• Mreque
                      Användare
                      • June 2011
                      • 348

Ursprungligen postat av timebandit
                      Så du menar att det Hagen/Fluval skriver om sin produkt egentligen är felaktigt? Vore ju inte bra isåfall så tack för den varningen.

Kollade lite på YouTube efter FX5 och det verkar ganska så bra flås i den. Kändes likvärdig med JBL e1500 som vi har fast FX5 hade 2 utblås.

Är mest orolig att FX6 ger lite för mycket rörelser men det kanske det inte blir? Ja, det är till ettt 540L kar som det är tänkt att vara till i första hand och på senare tid förhoppningsvis ett 720L.
                      Nej, det går att strypa den.
                      dom säger inget om att den slits mer, men det är klart. så är det säkert för dem mesta pumpar.

ja men flåset är som på en streamer, inte en jet stråle.

Kommentar

• Repen1
                        Användare
                        • January 2013
                        • 877

Såg från länken som "Hoffa" skickade, att det är skillnad på Fx5 kontra Fx6, då dom har uppgraderat Fx6 med kretskort med någon form av frekvensomvandlare så att varvtalet håller sej optimalt till det flödet den får. Då är det inga problem att strypa.Tror dom har fått mycket klagomål på Fx5 om högt ljud o slitna pumpar,Har sett lite då o då på olika sajter där folk har fått byta sina pumpar o även klagomål om högt ljud,o läckande filter, där folk har trott att det är "måndagsexemplar" dom har fått.Det är bara att hoppas att "barnsjukdomarna" är borta o att Fx6 håller vad det lovar. Mille
                        Dieselråttan

Kommentar

• timebandit
                          Användare
                          • January 2013
                          • 186

Om du har dina kunskaper på rätt ställe, då ljuger verkligen Hagel Fluval när dem skriver så här om produkten.
                          Citerar: "The valve lever can also be used to regulate water flow with no harm to the motor or its components. Two valves are provided: one for the intake, one for the output."

Kör Orange Head och C. nanoluteus å malar i akvariet i fråga. Blir det lagom med flås med en FX6 tror ni, samt att FX6an fortfarande håller måttet när det blir ett 720L senare i framtiden?
                          Vill ju gärna ha bra ytrörelse.
                          Avvaktar svar från CyberZoo ang. måtten på filtret...
                          Senast redigerad av timebandit; 26 May 2013, 12:40.
                          Inneboenden i akvariet:
                          L-134, Ancistrus
                          Botia Striata

Kommentar

• DaRe
                            NCS Medlem
                            • September 2009
                            • 22830

Jag har FX5 i ett 720 men stryper på inflödet. Tolkar jag det rätt att jag istället borde strypa på utflödet.
                            Med fullt blås och det delade utblåsröret blir det inte farligt ös oavsett, men med ett rör rakt utblir det väldigt kraftiogt ös.

Så här ser mitt ut med det delade utblåset ostrypt.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• timebandit
                              Användare
                              • January 2013
                              • 186

Tack så mycket för den filmen! Verkar som att det är mindre flås med FX5 än med vårat JBL e1500 fast det är nog kanske marginelt. Beror nog på att JBL's utblås är smalare och ger en bred/platt stråle.
                              Medföljer det så att man kan ha endast 1 utblås till FX5/FX6?

Å till sist @DaRe: Är du nöjd med din FX5?
                              Inneboenden i akvariet:
                              L-134, Ancistrus
                              Botia Striata

Kommentar

Arbetssätt...