If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
En rejäl stensetup bestående av kolsten, skifferi varierande tjocklek. En grupp stenar som täcker vänster till höger i mitten av karet, därefter lite öppen yta samt ett bakre parti av skifferplattor som staplats på hög.
Sedan har jag en glädjande nyhet. Mina cudosar har nu börjat leka. Första försöket avbröts av någon vänlig innevånare skyfflade iväg snäckan och äggen var borta. Nästa kväll var ändå ordningen återställd.
[ATTACH=CONFIG]47526[/ATTACH]
Ny lek i samma snäcka + att ännu ett par lekt i en annan snäcka på behörigt avstånd. Så nu jagas övriga nyfikna innevånare i karet bort.
[ATTACH=CONFIG]47521[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]47522[/ATTACH]
Vi får se om de lyckas försvara dem tiden ut.
Nackdelen med Caudis-yngel är att de är så himla små. Jag misstänker att de bör flyttas om några ska överleva. Så har åtminstone jag fått göra när jag har velat dra upp smått av den arten.
Flyttar man bara snäckan när de fortfarande är ägg (kläckning sker ju inom några dagar) eller när de är frisommande efter någon vecka och bör då förälder flyttas med?
Liten statusrapport, nyss hemkommen från älgjakten på de norra breddgraderna.
Leken på mina caudos som jag senast rapporterade om skedde precis innan vi for, så utvecklingen och hur långt det kom gick inte att studera. Fanns i alla fall ingenting när jag kom hem.
Glädjande var dock att mina hästnosar också varit i farten. Just nu går en (hona?) med hakpåse och lite svarta prickar till ögon som lyser igenom. Återstår att se om överlämningen till hanne går smärtfritt.
Har nu gjort en liten ommöblering så att det blir lite mer öppen yta, samt en mer tydlig uppdelning av snäckbäddar på två olika platser. Har dessutom slängt i en stående kruka (väl dold av sten) med syfte att Leleupi skall hitta ett intressant krypin. Har dock aktat mig att ändra i den änden där hästnosarna mest huserar.
Passar även på att bumpa frågan från ovan inlägg:
Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
Flyttar man bara snäckan när de fortfarande är ägg (kläckning sker ju inom några dagar) eller när de är frisommande efter någon vecka och bör då förälder flyttas med?
Jag skulle ha flyttat snäckan så fort ynglena är kläckta, flyttar man dem innan är det nog stor risk att rommen möglar. Ingen aning om man ska ta med föräldrarna, jag hade tagit med honan om hon gömmer sig i skalet när man ska lyfta ut det, annars inte. Jag har ingen erfarenhet av caudoyngel dock så får hoppas någon annan kommer med ett bättre svar.
Senast redigerad av Pierre_N; 16 September 2013, 17:15.
Synd att denna dött ut.... Lysande tråd, med ett intressant kar. Vore kul att se IRL.
Ja jag har inte varit allt för flitig med uppdateringar, även om det faktiskt har skett en del grejer.
Utlovade nyligen i tråden Konverterar från saltvatten till sött - Tanganyika att göra en uppdatering här och var nere och fotade karen lite igår, så summering kommer. Under tiden kan ni ta en titt på det ena karet i den länkade tråden
Angående besök IRL, så låt mig bara veta innan när du planerar att vara i området, så finns alla möjligheter.
Svartlackad ställning med måtten 170x70x205, bestående av två svetsade gavelsidor och längsgående målade strålprofiler 4,5x4,5 uppdelad i 3 nivåer (uppifrån och ner):
Ja jag har inte varit allt för flitig med uppdateringar, även om det faktiskt har skett en del grejer.
Utlovade nyligen i tråden Konverterar från saltvatten till sött - Tanganyika att göra en uppdatering här och var nere och fotade karen lite igår, så summering kommer. Under tiden kan ni ta en titt på det ena karet i den länkade tråden
Angående besök IRL, så låt mig bara veta innan när du planerar att vara i området, så finns alla möjligheter.
Låter fantastiskt. Är just nu lite immobiliserad på grund av ett elskåp som landade på benet i måndags. Men inget brutet, så så fort jag kan köra bil och gå igen så ska jag ge mig ut på lite utflykter har jag tänkt mig.
Kommentar