Nyligen så startades en tråd om kommande projekt i avdelningen Projekt där jag presenterade några kommande/pågående, bland annat uppstarten av ett nytt Tanganyikakar.
Eftersom det kom några kompletterande frågor om uppsättning av arter och då jag själv mer än gärna skulle få lite tips och idéer på startar jag nu denna lilla tråd.
Grundförutsättningarna är:
340L = 160x70x30cm inrett med BtN moduler (kalksten) + kalksten och faxegrus. Grupp av tomma snäckor i ena delen. Stor bottenyta och en hel del gömställen.
Artbesättningen är nu det som börjar bli intressant och det är där jag behöver lite erfarenheter från er andra.
Dessa arter finns på min önskelista utifrån biotopen, med en målbild om antal (många av arterna behöver ju para ut till 1+1 och bäst att bara köra ett par).
Sandlekare
2+4 Callochromis macrops
Kolonilekare/grottor
3+6 Neolamprologus brichardi
Snäcklekare
2+4 Lamprologus brevis
--------- alt.
2+4 Lamprologus ocellatus
--------- alt.
2+4 Lamprologus multifasciatus
Grottlekare
1+1 Julidochromis regani
--------- alt.
1+1 Julidochromis ornatus
--------- alt.
1+1 Julidochromis dickfeldi
1+1 Neolamprologus caudopunctatus
1+1 Neolamprologus tretocephalus
--------- alt.
1+1 Neolamprologus cylindricus
--------- alt.
1+1 Neolamprologus leleupi
1+1 Tanganicodus irsacae
Rov/grottlekare
1+1 Altolamprologus compressiceps
Så frågan lyder om vilka kombinationer som fungerar bra, något jag bör undvika. Vet att T. irsacae är den mest växtätande arten och eventuellt den som kan komma att få stryka på foten på grund av foderkrav. Tycker dock arten är jätteintressant. Har dessutom beslutat att detta karet inte skall innehålla troffar.
Eftersom det kom några kompletterande frågor om uppsättning av arter och då jag själv mer än gärna skulle få lite tips och idéer på startar jag nu denna lilla tråd.
Grundförutsättningarna är:
340L = 160x70x30cm inrett med BtN moduler (kalksten) + kalksten och faxegrus. Grupp av tomma snäckor i ena delen. Stor bottenyta och en hel del gömställen.
Artbesättningen är nu det som börjar bli intressant och det är där jag behöver lite erfarenheter från er andra.
Dessa arter finns på min önskelista utifrån biotopen, med en målbild om antal (många av arterna behöver ju para ut till 1+1 och bäst att bara köra ett par).
Sandlekare
2+4 Callochromis macrops
Kolonilekare/grottor
3+6 Neolamprologus brichardi
Snäcklekare
2+4 Lamprologus brevis
--------- alt.
2+4 Lamprologus ocellatus
--------- alt.
2+4 Lamprologus multifasciatus
Grottlekare
1+1 Julidochromis regani
--------- alt.
1+1 Julidochromis ornatus
--------- alt.
1+1 Julidochromis dickfeldi
1+1 Neolamprologus caudopunctatus
1+1 Neolamprologus tretocephalus
--------- alt.
1+1 Neolamprologus cylindricus
--------- alt.
1+1 Neolamprologus leleupi
1+1 Tanganicodus irsacae
Rov/grottlekare
1+1 Altolamprologus compressiceps
Så frågan lyder om vilka kombinationer som fungerar bra, något jag bör undvika. Vet att T. irsacae är den mest växtätande arten och eventuellt den som kan komma att få stryka på foten på grund av foderkrav. Tycker dock arten är jätteintressant. Har dessutom beslutat att detta karet inte skall innehålla troffar.
Kommentar