Hej!
Jag är nybliven akvarieägare och vill gärna ha lite råd så att jag hamnar rätt.
Nyligen köpte jag ett begagnat akvarie med fisk och allt. Akvariet är på 210 liter och innehåller 12 Zebraciklider (i hane och 11 honor) i storlek 5-6cm samt 6st botia i ungefär samma storlek.
Alla fungerar bra tillsammans men belastningsmässigt så känns det mycket, särskilt som de alla blir betydligt större.
Hanen och en hona har ägg/larver i en grotta och revirhävdandet funkar även om det ofta tycks vara någon som är "för nära"
Min tanke är att göra mig av med botiorna och satsa på cikliderna (självklart).
Längre fram tänkte jag göra ett rent biotopakvarium och eventuellt skulle jag gärna ha ytterligare en ciklidart från samma biotop.
Hur många Zebraciklider är det lämpligt att ha i denna storlek av akvarie?
Hur gör jag med eventuella yngel?
Vilken annan art kommer från samma biotop och skulle fungera tillsammans?
/Mathias
Jag är nybliven akvarieägare och vill gärna ha lite råd så att jag hamnar rätt.
Nyligen köpte jag ett begagnat akvarie med fisk och allt. Akvariet är på 210 liter och innehåller 12 Zebraciklider (i hane och 11 honor) i storlek 5-6cm samt 6st botia i ungefär samma storlek.
Alla fungerar bra tillsammans men belastningsmässigt så känns det mycket, särskilt som de alla blir betydligt större.
Hanen och en hona har ägg/larver i en grotta och revirhävdandet funkar även om det ofta tycks vara någon som är "för nära"
Min tanke är att göra mig av med botiorna och satsa på cikliderna (självklart).
Längre fram tänkte jag göra ett rent biotopakvarium och eventuellt skulle jag gärna ha ytterligare en ciklidart från samma biotop.
Hur många Zebraciklider är det lämpligt att ha i denna storlek av akvarie?
Hur gör jag med eventuella yngel?
Vilken annan art kommer från samma biotop och skulle fungera tillsammans?
/Mathias
Kommentar