Placidochromis Phenochilus "Mdoka White Lips"

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

Placidochromis Phenochilus "Mdoka White Lips"

Jag köpte en grupp med 11 stycken små 3 cm vitläppar i somras, en fisk jag länge velat ha men det har aldrig blivit av. Men nu var ju tanken att jag skulle ha dom simmandes i någon av burkarna här hemma. Som alltid dök det upp lite annat som nu har gjort att jag inte riktigt vet vart dom passar in riktigt.. Jag har en tom 300 litersburk men den är ju för liten på sikt och där har jag lite andra planer

Det andra alternativet är i 840 litersburken. Men där går numer mina Otopharynx decorus och väntar på en grupp Copadichromis som snart kommer att anlända. Frågan är om vitläpparna är för tuffa?

Jag har läst på lite så klart men blir inte riktigt klok på hur pass tuffa dom egentligen är. Vissa verkar ha fighter som slutar i död/skador medans andra har fighter men inte några allvarligare sådana. Självklart skiljer det sig mellan olika grupper och hur burken är uppbyggd, storlek o.s.v. men känner inte riktigt för att testa om det blir på bekostnad av Decorusen och Copadichromisen. Framförallt för att Decorusen har kommit igång nu och lekte för första gången idag (var hemma med ungen så jag fick se det hela ) och att båda är ganska svåra att få tag på så dödsfall är INTE bra då det blir svårt att ersätta. I värsta fall får jag göra mig av med vitläpparna och vänta ytterligare med att få nöjet att ha dom.

Vad säger ni som har vitläppar?
  • Gäst

Mina är fromma som lamm men de är inte könsmogna. De är mellan 6-8 cm. Dom får lite små truckar av mina delfiner i samma storlek.

Kommentar

• Lars
      Användare
      • August 2010
      • 226

Har haft White Lips i många år utan att sett någon tuffare fight eller död där av. Mina White Lips har gått med O.spot Sani och A.Benga i ett 500liters. Men där kom ingen lek, så de flyttades till mitt 720 för att bo ihop med Aulonocara stuartgranti -Hansbaenschi, Copadichromis borleyi red fin-Kadango, Copadichromis geertsi , Protomelas sp. steveni imperial Thumbi Tz. Leken har kommit vid ett flertal tillfällen och det är lugnt och fint i baljan. Just nu är det en grupp om ca:15 fiskar. Så många har jag inte haft tidigare utan gruppen har legat runt 8-10 fiskar,,,,,,15 känns som rätt många
      Kan tillägga att mina yngel/ungfiskar lekte och gick tiden ut redan vid 7-8 cm storlek och det i ett 160 liters. I bland händer det
      Hemsida
      FiskTorget

Kommentar

• Erik Österlund
        Användare
        • January 2005
        • 3788

Mina är runt 8-9 cm och dom är inte heller särskillt aggresiva eller så. Livliga är dom ju, lite stökiga, men det är ju det som är lite charmigt plus att dom är en av dom snyggaste i sjön. Det jag klurar på är om dom blir för bråkiga för dom andra. Decorusen verkar inte gilla när det blir för stökigt. Dom lekte nu ett par dagar efter att jag flyttade över dom till en egen burk. hmm..

Fler erfarenheter, när dom börjar få lite size vad händer då?

Kommentar

• Erik Österlund
          Användare
          • January 2005
          • 3788

Ursprungligen postat av Lars
          Har haft White Lips i många år utan att sett någon tuffare fight eller död där av. Mina White Lips har gått med O.spot Sani och A.Benga i ett 500liters. Men där kom ingen lek, så de flyttades till mitt 720 för att bo ihop med Aulonocara stuartgranti -Hansbaenschi, Copadichromis borleyi red fin-Kadango, Copadichromis geertsi , Protomelas sp. steveni imperial Thumbi Tz. Leken har kommit vid ett flertal tillfällen och det är lugnt och fint i baljan. Just nu är det en grupp om ca:15 fiskar. Så många har jag inte haft tidigare utan gruppen har legat runt 8-10 fiskar,,,,,,15 känns som rätt många
          Kan tillägga att mina yngel/ungfiskar lekte och gick tiden ut redan vid 7-8 cm storlek och det i ett 160 liters. I bland händer det
          Aha, tack för det!

Upplever du att dom blir lugnare i större grupp? Jag har faktiskt funderat på att skaffa några till om jag ska behålla dom.

Kommentar

• Lars
            Användare
            • August 2010
            • 226

Ursprungligen postat av Erik Österlund

Fler erfarenheter, när dom börjar få lite size vad händer då?
            Har haft ett par riktigt feta vitläppar tidigare och har ett par på väg upp nu med. Bilderna är på de första jag hade som blev stora. Gissar att de var mellan 15 -17 cm. Av någon okänd anledning (kan vara ålder) så försvann de båda två med kort mellanrum.

Kan inte påstå att de är lugnare med 15 i ett 720 än det var med 8 i ett 2 meters 500 liters.
            Bifogade filer
            Hemsida
            FiskTorget

Kommentar

• Erik Österlund
              Användare
              • January 2005
              • 3788

Riktigt fina firrar Lars!

När du säger "inte lugnare" antar jag att du syftar på att dom är livliga och har fighter inom egna arten eller menar du att dom är stökiga i allmänhet?

Kommentar

• Lars
                Användare
                • August 2010
                • 226

Menar att jag märker ingen större skillnad på de två alternativen 8 i ett 500 eller 15 i ett 720. De är enligt mig en lugn art både utåt och internt. Visst händer det att två hanar kan fightas men ingen har avlidit på grund av det i mina baljor. Jag har förvisso hört att folk haft problem med arten, men då är det antagligen oroligt i baljan av andra orsaker som stör det hela. Mina vitläppar är i majoritet och störst, men de stör inte de mindre arterna vid deras lek något nämnvärt.
                Hemsida
                FiskTorget

Kommentar

• Erik Österlund
                  Användare
                  • January 2005
                  • 3788

Tack Lars! Det känns ju som att det kan fungera om man utgår från dina erfarenheter, och det känns bra för det var lite det jag hoppades på eftersom jag gärna vill ha dom kvar. Men om det hade visat sig att det skulle vara en dålig mix hade jag hellre gjort mig av med dom.

Om någon annan vill dela med sig av sina erfarenheter om dom så får ni gärna skriva. Det behöver inte bara handla om aggresivitet utan allmänt beteende skulle vara kul att höra mer om
                  Senast redigerad av Erik Österlund; 22 May 2013, 07:20.

Kommentar

Arbetssätt...