Hej tänkte presentera mina kar och fiskar.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

Det är dags att göra räkmix idag. Jag har tagit fram ärtorna och räkorna så dom blir lite mjukare att mixa. Får se om tjejen kommer hem med iphonen annars får ni se det färdiga resultatet.

Kommentar

• Gäst

Här kommer lite bilder och beskrivning hur jag gjorde räkmixen idag. Ingredienser är 2 kg räkor, 1kg ärtor och en påse med röd pulver. Inge bindemedel. Jag tar först och tinar räkorna och ärtorna ett stund sedan tar jag farmors gamla matberedare, säkert 25-30 år gammal. Med den finfördelar jag ärtorna och räkorna. Efter det tar jag en vanlig mixer och mixar den finfördelade massan med lite vatten. Efter det steget tar jag och häller det i en 10 liters hink och tillsätter röd pulver och blandar det med en elvisp. Nästa steg är att ta och sleva upp den färdiga räkmixen i ziplock påsar. Nu hade jag bara 4 st kvar så det blev lite väl mycket i varje påse. Men när jag ska ha räkmixen så tar jag och bankar till lagoma bitar med hammare. Har fungerat bra förut. Det tar lite tid som alla vet att göra räkmix idag klocka jag in mig själv på 2 timmar. Från det att jag börjar mixa till dess att jag har diskat och städat undan allt. Måste vara det absolut billigaste fodret man kan ha till ciklider. Räkor 98kr, ärtor 22kr och röd pulver 40kr. Sammanlagt 160 kr och det räcker för mig i cirka 4-6 månader. Nu kommer lite bilder på det hela.
      Klicka på bilden för större version

Namn: blandat 455.jpg
Visningar: 1
Storlek: 283,8 KB
ID: 685677Klicka på bilden för större version

Namn: blandat 461.jpg
Storlek: 277,1 KB
ID: 685678Klicka på bilden för större version

Namn: blandat 463.jpg
Storlek: 274,8 KB
ID: 685679Klicka på bilden för större version

Namn: blandat 465.jpg
Storlek: 276,2 KB
ID: 685680

Kommentar

• Gäst

Fler bilder

Namn: blandat 467.jpg
Storlek: 281,6 KB
ID: 685681Klicka på bilden för större version

Namn: blandat 471.jpg
Storlek: 274,6 KB
ID: 685682Klicka på bilden för större version

Namn: blandat 474.jpg
Storlek: 296,8 KB
ID: 685683Klicka på bilden för större version

Namn: blandat 475.jpg
Storlek: 277,4 KB
ID: 685684Klicka på bilden för större version

Namn: blandat 477.jpg
Storlek: 280,7 KB
ID: 685685

Kommentar

• Gäst

Namn: blandat 478.jpg
Storlek: 281,5 KB
ID: 685686Klicka på bilden för större version

Namn: blandat 482.jpg
Storlek: 277,1 KB
ID: 685689Klicka på bilden för större version

Namn: blandat 483.jpg
Storlek: 278,9 KB
ID: 685690Klicka på bilden för större version

Namn: Kopia av blandat 485.jpg
Storlek: 276,5 KB
ID: 685693Klicka på bilden för större version

Namn: blandat 486.jpg
Storlek: 274,5 KB
ID: 685691
          Bifogade filer

Kommentar

• Gäst

Hände någon galet med dom sista bilderna där det blev dubbelt. Sedan ser ni skillnad i färg på den mixen som är fryst och den jag precis gjorde. Den blir mycket rödare som fryst.

Kommentar

• Gäst

Vad tror ni om värmen nu för våra kära akvarium. Får bara hoppas mina klarar sig ska åka till sardinien i 10 dagar typiskt att det ska vara så varmt här då. Bor i en ny lgh med för stora fönster har en 25 grader inne sådana här dagar. Vad tycker ni jag ska göra? Har väl inte så mycket val än att byta mycket vatten innan jag åker och hålla tummarna. Har stängt av all bel finns det andra bra tips?

Kommentar

• Erik Österlund
                NCS Medlem

• January 2005
                • 3788

Öka cirkulationen på ytan. Största problemet med varmt vatten är lägre syrehalt i vattnet. Ta bort täckglas, då finns det iofs risk för att mycket vatten dunstar men det borde inte vara ngt problem. Du har ingen som kan kolla till burkarna?

EDIT: Tänkte på det lite i efterhand, om det "bara" blir 25 grader i lägenheten och du har stängt av belysning och doppvärmare så bör du klara dig. Pumparna bör inte få upp tempen mer än en-två grader och då ligger du på 26-27 grader. Det är väl inte direkt solljus på burken?

Som en försiktighetsåtgärd hade jag ändå tagit höjd för högre temperatur och gjort enligt dom råd jag gett ovan.
                Senast redigerad av Erik Österlund; 31 May 2013, 11:32. Anledning: Fyllde på lite

Kommentar

• Gäst

Man tackar för infon erik har alltid alla pumpar så dom piskar ytan så får hoppas det räcker. Grannen skulle gå in och mata dom efter 5 dagar. Tror faktiskt fiskarna blir mindre stressade om dom inte får mat egentligen. Alltid svårt med malawi när folk ska mata dom man kan ju aldrig mata dom mätta. Lätt att den som passar blir lite sugen på att mata för mycket.

Kommentar

• Erik Österlund
                    NCS Medlem

• January 2005
                    • 3788

Ursprungligen postat av anderss
                    Man tackar för infon erik har alltid alla pumpar så dom piskar ytan så får hoppas det räcker. Grannen skulle gå in och mata dom efter 5 dagar. Tror faktiskt fiskarna blir mindre stressade om dom inte får mat egentligen. Alltid svårt med malawi när folk ska mata dom man kan ju aldrig mata dom mätta. Lätt att den som passar blir lite sugen på att mata för mycket.
                    Gör portioner som grannen ska mata med. Att låta folk som inte vet något om fisk mata på känsla är inget att rekommendera

Kommentar

• Gäst

Jo det gör jag allt (till mig själv med) men vet aldrig om deras stora hundögon lyckas lura till sig en bit till.

Kommentar

Arbetssätt...