Börja med stora karet på 540liter. Har bytt invånare många gånger men just nu går det 15 whitelips, 6 c.morii samt 40 röd rubin. Akvariet är ett vanligt ramakvarium med benställning. Jag har klätt in benställningen i vanliga hyllplan som jag har monterat en del el prylar i för enkel skötsel av karet. Teknik i karet är en bel ramp med två lysrör i, en eheim 2252, en fluval 4 gamla modellen samt en btn modul h med makaroner och filtermatta och två pumphuvuden på 1000/h styck. Bakgrunden är vit slimeline. Inredningen är ciklidgrus, två stora kalkstenar och två stora lavastenar. Lite bilder på detta innan jag öser på med mina 3 andra kar och bilder på dessa.
Hej tänkte presentera mina kar och fiskar.
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
-
Man tackar. Jo man är ju elektriker så man får ju använda det man kan. Smidigt att trycka på strömbrytarna när jag bytter vatten.Kommentar
-
-
Trevligt kar!
snygg strömbrytarlösning, den kanske man tar efter----------------------------------
/PIAKommentar
-
Trevligakar med smarta lösningar!!
Välkommen hit om jag inte redan sagt det!Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Man tackar man tackar. Är själv väldigt nöjd med just inkläd ingen och elen. Det blev cleant. Kommer mer bilder på dom andra akvarierna och fiskarna när jag får tillgång till dator.Kommentar
-
Här kommer lite info och bilder på mitt andra kar av 4. Det är ett juwel rio 240 liters, målat vitt av mig var brunt i från början. Teknik är original filter med makaroner och juwels original pump på 1000/h. Utöver det har jag en nova 1800 innerfilter. Ingen doppvärmare precis som det stora karet.Bel sker så klart från original rampen med två grolux rör i. Inredning ned drös med koltsten och vit korallsand. Bakgrund är typ slimeline av okänd sort som satt i när jag köpte det beg. Invånare är 4 Ancistrus, 7 st röd zebra samt 16 st firefish.Kommentar
-
Här kommer en liten beskrivning hur jag byter vatten på mina 4 kar. Jag har 2 st armerade slangar (1/2") med nito snabbkopplingar i bägge ändar. Jag tar den ena slangen till det stora karet och den andra till dom andra tre som står i ett separat rum, det stora står i hallen. För att få igång häverten så tar jag och ansluter slangarna till duschen och fyller dom och när jag hör att det slutat bubbla ur karen så tar jag loss dom och lägger vid brunnen. När jag har tömt cirka 75 procent så tar jag mitt kolfilter från Claes Ohlsson och kör igång det så jag får rätt temperatur. Jag tömmer först 240 karet samtidigt med 540 karet. När 240 karet är tömt fyller jag det sedan tar jag dom två 54 liters och gör samma sak med då brukar det vara perfekt att börja fylla 540 karet. Detta samtidigt som man oftast hinner diska tvätta osv. Jag har böjt två vanliga vp rör 16mm som jag har anslutit på slangarna med stripes. På så sett kan aldrig slangarna hoppa loss när man tömmer och fyller. På bilderna hoppas jag man ser hur jag menar. Jag byter i regel varje söndag eller som idag när jag inte har varit hemma på 14 dagar. Ps min sambo matar men vill inte byta vatten.Kommentar
-
-
Får ta och dra lite information om dom sista karen. Det är två små akvarium på 54 liters. Typen är aquel och köpte på herculeszoo för 495kr. Ut med dom små löjliga pumparna som följer med och in med en 5 centimeters ppi 30 över hela gaveln med en ehiem compact 1000 som är strypt till en cirka 200 l/h. Annars är det även där som dom andra karen ingen doppvärmare och original ramp med medföljande lysrör. Här kommer en liten bildserie när jag satte det ena i bruk. Dessa kar fungerar som karantän kar och för uppdragning av yngel.
Kommentar
-
-
Smarta snygga lösningarKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
-
Jag har den finare mattan för att inte yngel ska fastna. Har haft dåliga upplevelser med nyspottade yngel och grov matta. Sedan så har jag den så klart för rening och goda bakterier.Kommentar
Kommentar