Är röda "Ancistrus" en vidare odlad form av "albino" formen? Är det en stadig form, eller återgår den till ursprunget om man inte fyller den full med Astancin, eller vad det heter. Mille
Röda "Ancistrus"
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Många av de stammar som finns idag i landet är stabila och riktigt röda. Hur de är framavlade, och vilken väg de har gått vet inte jag (men Ola eller Erik, eller någon annan här som är duktig på genetik har säkert koll). Jag har ett gäng ungdjur som bara har fått en liten kull hittills (8 yngel), där var samtliga röda.
/Jocke -
Intresant, Har nämligen funderat på att frångå mina principer o kanske peta i några i mina "sillakar" då jag inte har några algätare där, o jag tycker dom bruna är lite tråkiga,men då kanske man kunde prova lite röda då. MilleDieselråttanKommentar
-
Jag vet inte hur de ser ut. Ge gärna en länk. En sökning på nätet visar djur som påminner om OB. Då är det melanoforer som inte vandrat ut som de ska utan i klumpar. De kan ligga kvar vid ryggraden också. Det ger fiskar med mer eller mindre fläckigt mönster samt mörka ögon till skillnad från helalbino.
Hos olika firrar händer detta på olika sätt. Hos citrinellum verkar de snarast brytas ner. Hos mbuna är det rätt enkel genetik (men starkt kopplat till en gen som gör att det blir en hona). Hos ungfödare är det vanligt men jag vet inte hur genetiken är. Jag har sett att ej näringsriktig kost (bara artemia) kan ge det hos killifiskar.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
De som är vanligast här i Sverige kallas väll "super red" om jag inte är ute och cyklar, typ en röd variant av albino ser de ut som.
Enligt google
Mvh
//AlfKommentar
Kommentar