Sno honor.. vanligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

    Sno honor.. vanligt?

    Jag har hafft en grupp på 4 chokladciklider under ett halvårs tid snart.

    2 av dom (david & viktoria kallas dom) parade ut sig efter ett par veckor och har lekt flera gånger, de har sitt tillhåll inuti en bamserot.

    under de senaste dagarna har david varit i ideliga fighter med den största hanen av de 2 som e singlar (piff)

    Och idag när ja kollar in i karet så är det Piff & Viktoria som är inne i roten!

    David står precis utanför och ser bortkommen ut. Det konstigaste är att senast igår såg jag hur D&V gemensamt drev bort Piff, men nu verkar Piff å Viktoria hur tighta som helst

    Är det här vanligt att det händer?
    fish r friend
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Det är åtminstone vanligare än vad gamla akvarieböcker vill få oss att tro. Påståendet att "parbildningen varar livet ut" är helt enkelt inte sannt. Speciellt när paret misslyckats med en lek (ynglen uppätna) så försvagas parbanden.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Micke_A
      NCS Medlem
      • January 2003
      • 638

      #3
      Hej

      Jag kan tänka mig, att så länge nå´n i paret inte utmanas av en starkare individ, så håller de ihop livet ut, men kommer det däremot en starkare hona, och utmanar honan i paret, eller en starkare hane som utmanar hanen, så blir det nog lätt så att den andra partnern väljer nykomlingen, om denna visar sig vara starkare, det vill säga bättre på att ta hand om avkomman. Nykomlingen utmanar ju också den andra, och är då den redan etableradde individen svagare, och inte lyckas försvara sitt revir och sin partner, blir han/hon bortkörd av nykomlingen.

      MVH Micke
      MVH Micke

      "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

      Kommentar

      • Daniel Odell
        Användare
        • January 2003
        • 2437

        #4
        Det är så ironiskt bara ... David var ju störst å starkast, men medans han lagt ner energi på att "romancing the ladies" så har Piff bara ätit ... å vips e han större å starkare. Å snor bruttan

        Värsta såpan i karet.
        fish r friend

        Kommentar

        • Hasse_H
          Användare
          • April 2002
          • 1081

          #5
          Jag har liknande beteende hos mina scalarer. Har en stor dominant hane som leker med två olika honor, varannan gång ungefär. Vem vet vilka svartsjukedraman som pågår där....[8D]

          mvh
          /Hasse

          Kommentar

          • Rob
            Användare
            • April 2003
            • 143

            #6
            Mina Sebraciklider hade en rolig grej för sig. Det var en hane och två honor. Först så lekte han med ena honan och när hon hade fått sitt så var det dags för den andra honan att leka med hanen. Sedan tvärtom. Som tur väl blev ynglena uppkäkade ganska snabbt av andra firrar så jag behövde inte bekymra mig om det. Så höll de på ända tills jag gjorde mig av med dem. Och så vitt jag vet så håller fortfarande på så.
            "Bättre sent än aldrig" []

            Kommentar

            • Daniel Odell
              Användare
              • January 2003
              • 2437

              #7
              nu har det nya paret lekt iallafall, hoppas piff är en bättre far än david har varit.

              en liten suddig bild, de leker på krångliga ställen :-/
              fish r friend

              Kommentar

              • patrik_k
                Användare
                • April 2002
                • 125

                #8
                Kom att tänka på att detta låter som en riktig tv-såpa. Ni vet det där med att man byter partner hela tiden och andra svartsjukedraman.

                /Patrik [
                MVH Patrik K

                Kommentar

                • anli
                  Användare
                  • March 2003
                  • 3740

                  #9
                  Det samma hände i går i mitt kar med chokladciklider (6 st):
                  Biffen (den störste och ståtligaste hannen) fick äntligen ihop det med Magica (läckraste honan). De fixade rom på en rot, och allt verkade ok. Här är en bild på Biffen som vaktar rom: http://w1.181.telia.com/~u18107659/i...ffen_pappa.JPG Efter några dagar försvann rommen och Biffen stod där och såg lite dum ut. En timme senare var han bortkörd i andra hörnet och Brutus (näst största hanen) hånglade med Magica! Jag som hade sådana förhoppningar med Biffen! Fast han verkar vara på gång att trösta sig med panelhönorna...
                  Anders L

                  Kommentar

                  • Daniel Odell
                    Användare
                    • January 2003
                    • 2437

                    #10
                    Ha, chokladciklider är galna!
                    fish r friend

                    Kommentar

                    • Micke_A
                      NCS Medlem
                      • January 2003
                      • 638

                      #11
                      Hej

                      Jag hade ett chokladciklidpar en gång, där den större visade sig vara honan. De lekte en gång, men hanen fick inte vara med och vakta, rommen försvann precis när den kläckts, och honan bet ett stort sår bakom gällocket på hanen, så han dog.

                      MVH Micke
                      MVH Micke

                      "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                      Kommentar

                      • erland
                        Användare
                        • July 2003
                        • 59

                        #12
                        Jag har också haft en liknande historia i mitt kar med både palettciklierna och sajicacikliderna. Det finns 4 st paletter och 4 st sajicaciklider i karet, 2 honor och 2 hanar av varje sort.

                        1. Sajicahane 1 lekte med sajicahona 1, de hade ägg i tre dagar men jag såg aldrig några yngel.

                        2. Paletthane 1 lekte med paletthona 1, de hade ägg i tre dagar men jag såg aldrig några yngel.

                        3. Sajicahane 1 lekte med sajicahona 2, de fick ägg som senare blev yngel som överlevde som frisimmande i ca 3 veckor.

                        4. Paletthane 1 lekte med paletthona 2, de fick ägg och har nu haft frisimmande yngel i ca 2 veckor.

                        5. Sajicahane 1 lekte med sajicahona 1, de har haft ägg och de vaktar något så förmodligen så ligger det yngel i gruset som inte hunnit bli frisimmande ännu.

                        6. Sajicahane 2 gav sig in i leken för första gången och lekte med sajicahona 2, de har ägg som nu är 2 dagar gamla.

                        Ena sajicahanen bytte alltså partner först en gång och kom sen på att den gamla var bättre och bytte tillbaka. Och ena sajicahonan har provat båda sajicahanarna. Jag hoppas nu att det blir lite mer lugn och ro på parbytesfronten hos sajicacikliderna eftersom den andra sajicahanen nu äntligen har gett sig in i leken, han har tidigare verkat helt ointresserad.
                        På palett sidan förväntar jag mig snart ytterligare ett parbyte så snart de överger ynglerna eller ynglena försvinner, anledningen är att den andra paletthonan flirtar för fullt med hanen i paret så fort han lämnar reviret och åker till andra delar av akvariet.

                        m.v.h
                        Erland
                        Erland Isaksson
                        Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok

                        Kommentar

                        Arbetssätt...