If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Vi har skaffat oss en odlingsställning som består av 6 st 140 liters kar. Hur löser vi bäst/billigast pumpfrågan?
Bottenfilter? Innerfilter? nån annan lösning?
Mvh
Charlotte & Anders
720 liter x 2 Malawi
375 liter x 2 Malawi
500 liter Malawi
180 liter Malawi
100 liter Guppy
140 liter x 6 yngel
64 liter x 4 yngel
Ett luftdrivet system skulle kunna vara en god idé - alltså en eller flera bra luftpumpar som driver innerfilter av den typ du kan se på de här bilderna av ett tjusigt Discuspar som går i en typ av odlingskar.
Vad skall du odla för fiskar och kommer du att ha odlingställningen i "allmäna" utrymmen?
Det är malawi som skall gå i karen som kommer att stå inne i ett förråd.
Ursprungligen postat av Mats Bryzell
Ett luftdrivet system skulle kunna vara en god idé - alltså en eller flera bra luftpumpar som driver innerfilter av den typ du kan se på de här bilderna av ett tjusigt Discuspar som går i en typ av odlingskar.
Tjusiga fiskar :-)
Charlotte & Anders
720 liter x 2 Malawi
375 liter x 2 Malawi
500 liter Malawi
180 liter Malawi
100 liter Guppy
140 liter x 6 yngel
64 liter x 4 yngel
Om det ska vara tyst är pumphuvud och filtermatta att föredra. Det är en kostnadsfråga om man vill sätta en liten vattenpump i varje akvarium eller ha en/flera luftpumpar. Jag hade kört på 6 vattenpumpar och filterfack.
Jag föreslår antingen bottenfilter med en cirkulationspump i varje eller den typen som Mats visade men det var där för jag frågade var du skulle ha karen för dessa luftfilter kan låta lite och de kanske inte är så kul om att har dessa i ett vardagsrum/sovrum
Grymma fiskar. Ett filter som detta måste ju vara toppen till Apistogramma som vill ha minimal cirkulation. För yngel borde de ju också vara toppen. Hur mycket låter de egentligen?
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
Grymma fiskar. Ett filter som detta måste ju vara toppen till Apistogramma som vill ha minimal cirkulation. För yngel borde de ju också vara toppen. Hur mycket låter de egentligen?
Filtren i sig låter ingenting - men luftpumpar kan ju brumma en del. Jag har haft goda resultat med en del EHEIM-luftfilter och ett annat fint märke är Schego.
Det här är perfekta filter till alla möjliga fiskar (kanske inte till Malawi dock, som vill ha lite drag i vattnet), yngelsäkra och väldigt effektiva vattenrenare.
Kommentar